گرندتورری برقی و خودران با نگاه به آینده

بنتلی EXP100 GT، کانسپتی به مناسبت صد سالگی

21 تیر 1398 16:24

بنتلی صد ساله شده و حال این خودروساز لوکس انگلیسی این مناسبت ویژه را جشن گرفته است. بنتلی این مناسبت ویژه را با روشی متفاوت جشن گرفته و به جای نگاه به گذشته، آینده را ترسیم کرده است. خودرویی که به این مناسبت رونمایی شده، کانسپتی برقی و خودران به نام EXP100 GT است. در واقع، بنتلی این کانسپت را به عنوان خودرویی فوق‌­العاده مجلل از نوع گرندتورر برای سال 2035 معرفی کرده است. باید اعتراف کنیم که بنتلی EXP100 GT از همه زوایا تحسین‌برانگیز است.

درست است که در کابین این خودرو یک غربیلک فرمان با طرحی جذاب برای راننده در نظر گرفته شده، اما پشت فرمان این گرندتورر حتماً لازم نیست با آن رانندگی کنید!اولین نکته­‌ای که در این گرندتورر انگلیسی جلب توجه می‌­کند، جلوپنجره مشبک بزرگ آن است که از شش هزار لامپ LED ساخته شده و بخش زیادی از قسمت جلوی خودرو را به خود اختصاص داده است. البته موضوع فقط به همین جا ختم نمی­‌شود، چرا که بنتلی در این کانسپت سنت‌شکنی کرده و به جای چهار چراغ گرد، شاهد دو چراغ گرد در قسمت جلو هستیم. علاوه‌براین، آرم پرنده فلزی که بر روی درکاپوت نصب شده، اصالت این برند صد ساله را نشان می­‌دهد.

بنتلی EXP100 GT طولی 5.8 و عرضی 2.4 متری دارد. با وجود این که در ساخت بدنه این خودرو از آلومینیوم و فیبرکربن استفاده شده، وزن آن به 1,900 کیلوگرم می­‌رسد. طرح جذاب خط سقف که عملاً به انتهای خودرو ختم می‌­شود، زیبایی خاصی به نمای جانبی این کانسپت بخشیده است. طرح خط سقف آن تا حدودی از مدل نمادین این خودروساز انگلیسی به نام  R-Type Continental الهام گرفته شده است.

کانسپت لوکس بنتلی به مناسب سالگر صد سالگی

اما این خودرو فقط یک کانسپت با ظاهری زیبا و مدرن نیست. قلب تپنده بنتلی EXP100 GT، یک پیشرانه تمام برقی است که به لطف بهره­‌مندی از چهار موتور برقی، می­‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 1,400 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری معادل با 1,500 نیوتن‌متر تولید کند. به این ترتیب، کانسپت آینده‌نگر بنتلی فقط در عرض 2.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر برساعت می­‌رسد و حداکثر سرعت آن هم 300 کیلومتر برساعت اعلام شده است. اما نکته جالب این است که با وجود چنین پیشرانه قدرتمندی، بنتلی EXP100 GT با هر بار شارژ امکان پیمایش مسیری معادل با 700 کیلومتر را به شما می­‌دهد. بنتلی مدعی است به لطف وجود قابلیت شارژ سریع، فقط در مدت زمان 15 دقیقه می­‌توانید باتری این خودروی تمام برقی را تا 80 در صد شارژ کنید.

درست است که در کابین این خودرو یک غربیلک فرمان با طرحی جذاب برای راننده در نظر گرفته شده، اما پشت فرمان این گرندتورر حتماً لازم نیست با آن رانندگی کنید! در واقع این بنتلی مدرن با بهره­‌مندی از هوش مصنوعی، یکی از پنج حالت رانندگی خودران را انتخاب کرده و کنترل خودرو را در دست می­‌گیرد. به این ترتیب، راننده و سرنشینان می­‌توانند در کمال آرامش از محیط گرم و مجلل کابین آن لذت ببرند. همان طور که در تصاویر مشاهده می­‌کنید، کابین این کانسپت انگلیسی ترکیبی از چرم، چوب، پشم و آلومینیوم بوده و فوق‌­العاده مجلل و لوکس است. اما نکته جالب این است که همه مواد به کار رفته در فضای داخلی این خودرو با محیط زیست سازگار هستند.

کابین بنتلی EXP100 GT

استفان سیلاف (Stefan Sielaff) که سمت رئیس طراحی را در بنتلی برعهده دارد، درباره این خودرو می­‌گوید: «کانسپت EXP100 GT نشان می­‌دهد که ما در آینده چه نوع خودروهایی عرضه خواهیم کرد. همانند مدل­‌های نمادین بنتلی در گذشته، این خودرو هم با احساسات سرنشینان ارتباط برقرار می­‌کند و تجربه‌­ای فوق­‌العاده و لذت‌بخش را برای آن­‌ها رقم خواهد زد.»

درست است که بنتلی EXP100 GT فقط یک مدل کانسپت بوده و این خودروساز انگلیسی تصمیم ندارد آن را به تولید برساند، اما قطعاً این خودرو تصویر خوبی از آینده این برند لوکس در زمینه طراحی و تکنولوژی ترسیم می­‌کند.

دیدگاه کاربران