به نظر میرسد شایعاتی که از مدتها پیش به گوش میرسید تحقق یافته چراکه مرسدس بالاخره به برقیسازی خودروهای کوچک ساخت خود پرداخته و مدلهای هاچبک و سدان A کلاس و مینی ون B کلاس را به پیشرانه پلاگین هیبرید مجهز ساخته است. این خودروها که پسوند 250e و نام EQ Power را در کنار نام خود میبینند، از نظر ظاهری با نمونههای مجهز به پیشرانه درونسوز تفاوتی نداشته و تنها نقطه تمایز را میتوان به درگاه اضافه شده برای شارژ مجموعه باتری 15.6 کیلووات ساعتی این خودرو دانست.
”مجموع خروجی این خودروهای پلاگین هیبرید به 215 اسببخار قدرت و 450 نیوتنمتر گشتاور میرسد.“قلب نصب شده در سینه مدلهای 250e همان نمونه چهار سیلندر 1.33 لیتری توربوشارژ است که میتوانید آن را در سایر نمونههای A و B کلاس بیابید. این پیشرانه 158 اسببخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور داشته و در همراهی با موتور برقی کار میکند که آن نیز 101 اسببخار قدرت و 300 نیوتنمتر گشتاور در اختیار خواهد گذاشت که در نهایت، مجموع قدرت این خودرو به 215 اسببخار و 450 نیوتنمتر گشتاور میرسد. نیروی پیشرانه به واسطه جعبهدنده هشت سرعته دوکلاچه خودکار به چرخها منتقل میشود.
به یاری این مجموعه فنی، نمونه هاچبک A کلاس ظرف 6.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. این زمان برای A کلاس سدان و مینی ون B کلاس به ترتیب برابر با 6.7 و 6.8 ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت A کلاس هاچبک و مینی ون B کلاس برابر با 235 کیلومتر برساعت بوده که این رقم برای A کلاس سدان 5 واحد افزایش یافته و به 240 کیلومتر برساعت میرسد. هر سه خودروی برقی مورد بحث در حالت تمام برقی توانایی حرکت با حداکثر سرعت 140 کیلومتر برساعت را خواهند داشت.
مجموعه باتری این خودروها به کمک آب خنک شده و تقریباً 150 کیلوگرم وزن داشته و باعث میشود A250e هاچبک با اتکا بر این باتریها و مطابق با استانداردهای جدید، در شعاع 60 تا 68 کیلومتر حرکت کند. مدل سدان امکان پیمایش مسافت بیشتری داشته و میتواند بسته به شرایط مختلف، بین 61 تا 69 کیلومتر را در حالت تمام برقی طی کند. این مسافت برای مدل B250e برابر با 56 الی 67 کیلومتر خواهد بود.
برای شارژ باتری این خودروها از 10 درصد تا ظرفیت کامل، با جریان AC به 1 ساعت و 45 دقیقه زمان نیاز است درحالیکه برای شارژ 80 درصد ظرفیت این مجموعه با جریان DC تنها به 25 دقیقه زمان نیاز است.
مرسدس بنز اعلام کرده که در این خودروها به نکات ریزی توجه شده که در نهایت باعث ایجاد بهبود عملکرده در این مدلها شده است. یک مثال از میان این موارد میتواند سیستم اگزوز باشد که به جای خروج از بخش عقبی خودرو، به خروجی از میان بخش زیرین مجهز شده و خفهکنهای آن نیز در کنار تونل جعبه دنده قرار داده شدهاند. به منظور ایجاد فضا برای قرار گرفتتن مجموعه باتریها نیز محفظه سوخت کمی جابهجا شده است.
مرسدس بنز از هم اکنون برای ثبت سفارش A250e در دو نسخه هاچبک و سدان آمادگی داشته اما در طی هفتههای آینده ثبت نام B250e را نیز شروع خواهد کرد. قیمت پایه A کلاس هاچبک 36,943 پوند و نمونه سدان 37,300 پوند خواهد بود. این رقم برای مینی ون B کلاس به 37,663 پوند میرسد.
در نهایت لازم به ذکر است که مرسدس درنظر دارد تا سال 2020 تعداد محصولات برقی خود که زیر برند EQ هستند را به 20 مدل برساند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com