شاسی‌بلند امن برای حفاظت از سرنشینان

معرفی نسخه‌ای نفوذناپذیر از ب‌ام‌و X5

6 شهریور 1398 10:04

اگر فکر سفر به نقاطی از جهان را در سر می‌پرورانید که از لحاظ امنیت در وضع مساعدی نیستند و در عین حال نمی‌توانید در برابر وسوسه مسافرت با خودرویی لوکس نیز مقاومت کنید، بهتر است نگاهی به نسخه جدید از محصول امنیتی ب‌ام‌و یعنی مدل X5 Protection VR6 بیندازید.

این شاسی‌بلند حفاظتی قادر است از آسیب ناشی از منفجر شدن 15 کیلوگرم ماده منفجره TNT در فاصله 4 متری خود، جان سالم در برد.باید اعتراف کرد که در نگاه اول، این خودرو با سایر نمونه‌های استاندارد ب‌ام‌و X5 که در سطح خیابان ها تردد می‌کنند، آنچنان تفاوتی ندارد اما هنگامی که خبردار شوید این مدل ویژه توانایی استقامت در برابر گلوله‌هایی به ابعاد 39 × 7.62 میلیمتر که از یک AK-47 شلیک شوند را دارد، مطمئناً نظرتان درباره معمولی بودن آن عوض خواهد شد.

این شاسی‌بلند حفاظتی قادر است از آسیب ناشی از منفجر شدن 15 کیلوگرم ماده منفجره TNT در فاصله 4 متری خود، جان سالم در برد. برای تولید خودرویی با این سطح بالای امنیتی، ب‌ام‌و داخل درها، فریم‌های جانبی و سقف X5 را با پنل‌های استیل مقاوم تقویت کرده است.البته در بخش‌هایی از بدنه از جمله بخش‌های زیرین آن از آلومینیوم هم استفاده شده است.

فریم شیشه جلو و شیشه درهای جانبی و عقب به اندازه 30 میلی‌متر عریض‌تر شده تا از شیشه‌هایی با ضخامت بیشتر در آن‌ها استفاده شود. ب‌ام‌و اعلام کرده که این بخش‌ها در برابر سلاح‌های دستی کاملاً مقاوم هستند چراکه تراشه‌های نصب شده در این قطعات، لااقل جان سرنشینان را از آسیب‌های احتمالی حفظ خواهند کرد.

البته برای خریداران امکان سفارش تجهیزات امنیتی بیشتر نیز فراهم شده که از میان آنها می‌توان به سقف مقاوم در برابر حملات پهپادی اشاره کرد، قطعه‌ای که در برابر انفجار 200 گرم ماده منفجره C4 مقاومت دارد.

از تمام این‌ها گذشته، این ب‌ام‌و X5 ویژه ممکن است در شرایطی قرار گیرد که مجبور به فرار از مهاجمان شود. در چنین موقعیتی است که این خودرو مطمئناً به قدرت پیشرانه خود نیازمند خواهد بود، نیرویی که از پیشرانه هشت سیلندر توئین توربو 4.4 لیتری که معرف حضور علاقمندان ب‌ام‌و است، تامین خواهد شد. این پیشرانه قدرتی برابر با 523 اسب‌بخار و گشتاور 750 نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار داده و به ب‌ام‌و X5 این امکان را می‌دهد تا ظرف 5.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یافته و پس از آن به حداکثر سرعت 210 کیلومتر برساعت برسد که البته این رقم به صورت الکترونیکی محدود شده است.

ب‌ام‌و X5 ضدگلوله

البته در هنگام تعقیب و گریز، غیر از نیروی پیشرانه به تایرهای مناسب هم نیاز هست که بام‌و این نکته را نیز از نظر دور نداشته و تایرهایی تقویت‌شده را سوار بر رینگ‌های 20 اینچی برای X5 Protection VR6 درنظر گرفته است. این تایرها حتی در صورت از دست دادن تمام فشار خود نیز قادر به ادامه مسیر هستند. علاوه‌براین موارد پوشش محافظ ویژه‌ای از محفظه سوخت در برابر هرگونه اشتعال محافظت می‌کند.

در فضای داخلی ب‌ام‌و X5 امنیتی که برای حمل چهار سرنشین طراحی شده، سیستم ارتباطی امنی برای برقراری تماس سرنشینان با دنیای بیرون از خودرو تدارک دیده شده است. غیر از این‌ها، سیستم امنیتی دیگری نیز در این خودرو نصب شده که تنها با فشار یک دکمه، درها را قفل کرده ، شیشه‌های جانبی خودرو را بالا می‌کشد و البته صدای بلندی نیز تولید می‌کند.

ب‌ام‌و هنوز هیچ رقمی درباره قیمت مدل X5 Protection VR6 اعلام نکرده و البته از زمان عرضه آن نیز سخنی به میان نیاورده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران