امکان ساخت خودروهایی جدید با ابعاد متفاوت

رونمایی از پلتفرم جدید تویوتا

17 شهریور 1398 10:05

تویوتا اخیراً جزئیاتی از پلتفرم جدیدش موسوم به GA-B را منتشر کرده است. این پلتفرم جدید را می­‌توان کوچکترین عضو از خانواده پلتفرم­‌های این خودروساز ژاپنی به نام TNGA دانست. به علاوه، نسل بعدی تویوتا یاریس که چهارمین نسل از این خودرو محسوب می­‌شود، بر پایه همین پلتفرم ساخته خواهد شد.

پلتفرم GA-B تویوتا با طراحی انعطاف‌پذیرش ساخت خودروهایی با ابعاد و فاصله محوری متفاوت را میسر می‌سازد.همانند اعضای دیگر خانواده پلتفرم­‌های TNGA، این پلتفرم جدید هم طوری طراحی شده که تاثیر مثبتی در فرمان‌پذیری خودرو داشته باشد. به لطف اتصالات محکم‌­تر، استحکام پلتفرم GA-B افزایش پیدا کرده است.

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می­‌کنید، تویوتا این پلتفرم جدید را طوری طراحی کرده که امکان قرار گرفتن صندلی راننده در ارتفاعی پایین­‌تر و در محلی عقب­‌تر (نزدیک به وسط خودرو) وجود داشته باشد. همین موضوع باعث پایین آمدنِ مرکز ثقل شده که مسلماً نتیجه آن فرمان‌پذیری بهتر خودرو خواهد بود و خودرو در پیچ­‌ها ثبات بیشتری خواهد داشت. علاوه‌براین، امکان قرار گرفتن غربیلک فرمان در محلی نزدیک‌تر به راننده و با زاویه‌­ای مناسب وجود خواهد داشت.

تویوتا پلتفرم GA-B را طوری طراحی کرده که فضای کابین خودرو تا بیشترین حد ممکن افزایش پیدا کند. به علاوه، این پلتفرم امکان طراحی خودروهایی با ارتفاع کمتر و عرض بیشتر را هم فراهم می­‌کند. همین موضوع یکی از دلایلی محسوب می­‌شود که نسل بعدی تویوتا یاریس که تصاویر مخفیانه آن در حین تست پیش از این منتشر شده، در ظاهر اسپرت­‌تر به نظر می‌­رسد.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، این خودروساز ژاپنی به نکات دیگری هم در مورد پلتفرم GA-B اشاره کرده که شامل موارد زیر می‌­شود:

  • امکان استفاده برای خودروهایی با ابعاد مختلف
  • امکان استفاده برای خودروهایی با فاصله محوری متفاوت
  • امکان استفاده برای خودروهایی که فاصله وسط چرخ­‌های محور جلو و فاصله وسط چرخ­‌های محور عقب در آن­‌ها متفاوت است

با توجه به این که در حال حاضر خودروهای شاسی‌بلند در بازارهای جهانی بسیار مورد توجه مشتریان قرار دارند، می­‌توان حدس زد که تویوتا تصمیم دارد یک کراس‌اور کوچک جدید بر پایه همین پلتفرم معرفی کند (البته تویوتا رسماً اعلام کرده که در آینده یک مدل کراس‌اور جدید را معرفی خواهد کرد). این خودروساز ژاپنی اعلام نکرده که چه مدل­‌هایی از این پلتفرم بهره خواهند برد، اما به احتمال زیاد نسل بعدی یاریس اولین مدل از تویوتا خواهد بود که بر پایه پلتفرم GA-B ساخته می‌­شود.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران