789 اسب‌بخار قدرت به لطف پیشرانه V12 تنفس طبیعی

فراری 812 GTS معرفی شد

20 شهریور 1398 09:52

تنها یک روز پس از معرفی فراری F8 اسپایدر، خودروساز مشهور ایتالیایی از مدل روباز دیگری رونمایی کرده است. این خودرو که نسخه روباز 812 سوپرفست کوپه است، 812 GTS نام گرفته و قدرتمندترین خودروی کانورتیبلی است که این روزها می‌توان به صورت صفر کیلومتر خرید. این ادعا هرچند گزاف به نظر می‌رسد اما دور از واقعیت نیست چراکه پیشرانه 12 سیلندر تنفس طبیعی 6.5 لیتری این خودرو قدرتی برابر با 789 اسب‌بخار دارد و حداکثر گشتاور 718 نیوتن‌متر تولید می‌کند.

فراری 812 GTS به لطف پیشرانه 12 سیلندر تنفس طبیعی 6.5 لیتری خود، قدرتمندترین خودروی کانورتیبلی است که این روزها می‌توان به صورت صفر کیلومتر خرید.برای درک بهتر اعداد و ارقام مذکور باید به این نکته توجه داشت که نسخه روباز ZR1 از نسل هفتم شورولت کوروت پیشرانه‌ای 8 سیلندر سوپرشارژر به حجم 6.2 لیتر در اختیار دارد که 755 اسب‌بخار تولید می‌کند و یا می‌توان لامبورگینی اونتادور SVJ رودستر را مثال زد که از پیشرانه 12 سیلندر تنفس طبیعی 6.5 لیتری خود، 759 اسب‌بخار کسب می‌کند.

حداکثر گشتاور پیشرانه فراری 812 GTS در دورشمار 7 هزار و حداکثر قدرت آن در 8500 دور بر دقیقه تولید می‌شود، هرچند که این پیشرانه 12 سیلندر تا 8900 دور بر دقیقه نیز فعالیت می‌کند. نکته مهم دیگر این است که 80 درصد از گشتاور پیشرانه از دور 3500 دور در دسترس راننده خواهد بود که به تنهایی می‌تواند نمایانگر عملکرد فنی این مدل باشد.

فراری 812 GTS

همچون نسخه کوپه، فراری 812 GTS نیز خودرویی بسیار سریع است که برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر برساعت به کمتر از 3 ثانیه زمان نیاز دارد. عبور از سرعت 200 کیلومتر برساعت نیز با این خودرو در 8.3 ثانیه اتفاق خواهد افتاد که تنها 0.4 ثانیه بیشتر از نسخه کوپه است. حداکثر سرعت فراری 812 GTS برابر با 340 کیلومتر برساعت و مساوی با مدل کوپه خواهد بود.

همچون مدل F8 اسپایدر، سقف فلزی تاشوی فراری 812 GTS به صورت برقی و ظرف تنها 14 ثانیه باز می‌شود که البته در این حالت سرعت خودرو نباید بیشتر از 45 کیلومتر برساعت باشد.

همچون هر خودروی روباز دیگری، نصب سقف تاشو برای فراری 812 GTS نیازمند تقویت شاسی بوده که این کار نیز تاثیر مستقیم بر افزایش وزن خودرو داشته، بدین معنی که این مدل 75 کیلوگرم سنگین‌تر از برادر کوپه خود است. هرچند که بنابر اعلام شرکت سازنده این وضعیت هیچگونه تاثیر منفی روی ویژگی‌های حرکتی این مدل نخواهد داشت.

در هنگامی که سقف فراری 812 GTS جمع شده باشد، یک صفحه با امکان کنترل برقی به عنوان بادشکن عمل کرده و باعث می‌شود تجربه سواری با این خودرو بسیار دلچسب‌تر شود. در هنگام بسته بودن سقف نیز می‌توان این شیشه را باز نگه داشت تا صدای پیشرانه 12 سیلندر بیشتر به فضای کابین نفوذ کرده و قلب سرنشینان را به تپش وادارد.

به عنوان نکته پایانی باید خاطرنشان سازیم که 812 GTS اولین خودروی موتور-جلو اسپایدر از فراری با پیشرانه 12 سیلندر است که در طی 50 سال گذشته عرضه شده. آخرین محصول فراری که با چنین مشخصاتی ارائه شد، مدل 365 GTS4 a.k.a. دیتونا اسپایدر بوده که در سال 1969 معرفی شد. البته در طول سال‌های بعد از آن مدل‌های دیگری نیز با مشخصات مذکور رونمایی شده اما نباید فراموش کرد که هیچکدام خودروی تولید انبوه نبوده و در تیراژ بسیار محدود و سفارشی ساخته شده‌اند.

دیدگاه کاربران