نشانی از توانمندی‌های خودروسازان داخلی

معرفی مهمترین خودروهای کانسپت ایرانی

12 مهر 1398 09:53
  • 1367

    IAD Interstate

    بسیاری از ما سیناد را به خاطر داریم؛ محصول کیش خودرو، اولین خودروی فایبرگلاس ایران و از همه مهم‌تر بهرمند از متعلقات فنی رنو. با این حال منشا ظاهر جالب سیناد برای بسیاری مشخص نیست. سیناد در حقیقت اولین بار توسط استودیوی IAD بریتانیا در سال 1988 رونمایی شد. طرح سیناد نمونه ساده شده همین خودرو است.

    IAD Interstate
  • 1378

    جیپ منتا

    منتا یک انقلاب برای پارس خودرو بود. این شرکت باسابقه برای ساخت جیپی جدید، پلتفرم قدیمی خود را به‌روزرسانی و از متعلقات فنی میتسوبیشی استفاده کرد. اما نکته اصلی، طراحی منتا بود که در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران رونمایی شد. شرکت بریتانیایی تکنوکرافت بیشتر کارهای مهندسی و طراحی آن را انجام داده بود. جیپ منتا هرگز تولید نشد.

    جیپ منتا
  • 1378

    سپند کار

    پارس خودرو در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران دو نمونه جالب سپند کار و سپند جوانان را معرفی کرد. اولی یک ون براساس پلتفرم سپند (رنو 5) بود که شیشه عقب نداشت و صندلی‌های عقب آن نیز کلاً حذف شده بود. دومی اما نمونه اسپرت با همان مشخصات فنی بود که در تیراژ کمی تولید شد.

    سپند کار
  • 1379

    جیپ چابک

    پارس خودرو تا اوایل دهه هشتاد شمسی حداقل یک مدل جیپ به بازار عرضه می‌کرد. پلتفرم تمامی این جیپ‌ها اما همان شهباز قدیمی (CJ-5) بود. برای یک به روز رسانی اساسی، پارس خودرو مدل چابک را در اواخر دهه هفتاد معرفی کرد که از متعلقات فنی پاترول بهره می‌برد و ظاهر به روزتری داشت. چابک هرگز تولید نشد.

    جیپ چابک
  • 1380

    آنا

    آنا قرار بود اولین رودستر ایرانی باشد. شرکت رنوس خودرو قرار بود در اوایل دهه هشتاد شمسی این خودرو را در دو مدل عرضه کند. آنا در حقیقت نمونه مونتاژ شده یک خودروی کیت بریتانیایی، یعنی Quantum H4 بود. در هر صورت رنوس خودرو هرگز نتوانست مجوز ساخت این خودرو را از نهادهای مربوطه اخذ کند.

    آنا قرار بود اولین رودستر ایرانی باشد. شرکت رنوس خودرو قرار بود در اوایل دهه هشتاد شمسی این خودرو را در دو مدل عرضه کند. آنا در حقیقت نمونه مونتاژ شده یک خودروی کیت بریتانیایی، یعنی
  • 1380

    پاژن جدید

    پاژن جدید قرار بود تا یک خودروی جدید و کاملاً متفاوت با ظاهر لندرور گونه همیشگی پاژن باشد. ظاهر جدید در حقیقت الهام گرفته از امثال میتسوبیشی پاژرو و سانگ‌یانگ کورادنو بود. در هر صورت پاژن جدید هرگز از قالب پیش‌نمونه بیرون نیامد و مرتب خودرو همان ظاهر لندرور گونه پاژن را حفظ کرد.

    پاژن جدید
  • 1381

    سیناد کوپه

    پس از موفقیت نسبی سیناد بود که قرار شد کیش خودرو نمونه کوپه این خودرو را بسازد. تعدادی پیش نمونه از این خودرو ساخته شد که حتی با پلاک موقت به معابر شهری نیز آمدند. سیناد کوپه قرار بود با امکاناتی مثل سانروف، پخش CDدار، رینگ‌های آلومینیومی و صندلی‌های چرمی، یکی از محصولات جذاب ایرانی باشد.

    سیناد کوپه
  • 1381

    سیناد آکسیوم

    تنها یک بار نسخه پیش‌نمونه از این مدل کشیده و 4 در سیناد در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران به نمایش درآمد. کیش خودرو قصد داشت آکسیوم را به عنوان نمونه لوکس و خاصی از سیناد راهی خط تولید کند.

    سیناد آکسیوم
  • 1381

    سیناد ویک

    ویک قرار بود اولین مینی ون-MPV ایرانی باشد. ویک براساس پلتفرم تغییر یافته رنو سنیک ساخته و پرداخته شده بود. مشکلات مالی و اتفاقاتی که در کیش خودرو رخ داد، سبب شد تا ویک هم مثل باقی پروژه‌های بلند پروازانه این شرکت شکست بخورد و راهی خط تولید نشود.

    سیناد ویک
  • 1381

    سیناد پیکاپ

    سنت پیکاپ‌سازی برپایه محصولات خانوادگی در بین خودروسازان ایرانی مرسوم است و در رسانه‌ها و محافل مختلف ایران نیز معمولاً دستمایه طنز شده! کیش خودرو نیز شانس خود را امتحان کرد و نمونه وانت سیناد را در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران به نمایش گذاشت.

    سیناد پیکاپ
  • 1381

    پیکا

    از همان دهه هفتاد که ایده ساخت خودروی ملی در ایران به جریان افتاد، پیش‌نمونه‌های متعددی ساخته شدند. اولین پیش‌نمونه، به تولید سمند انجامید. پیش‌نمونه دوم اما قرار بود تا با نام پیکا، یک خودروی شهری کوچک و برادر سمند باشد. پیکای ارزان‌قیمت چند بار به صورت پیش‌نمونه به نمایش درآمد. در هر صورت پیکا در میانه راه کنار گذاشته شد و پروژه رانا جایش را گرفت.

    پیکا
  • 1382

    سمند شهری

    ایده ساخت یک خودروی شهری کوچک در قد و قواره‌های اسمارت، همواره در مرکز تحقیقات ایران خودرو وجود داشت. سمند شهری به عنوان عرصه ظهور این ایده برای چند بار به نمایش درآمد. با این حال بازار محدود و البته عدم وجود بستر مناسب برای چنین خودرویی سبب شد تا هرگز تولید نشود.

    سمند شهری
  • 1383

    سمند ساحل

    به روایتی اولین خودروی مفهومی ایرانی که تنها با هدف نمایش توانمندی و ایده‌های خودروسازان داخلی شکل گرفت، سمند ساحل است. سمند ساحل حاصل فعالیت‌ها و ایده‌های مرکز تحقیقات ایران خودرو در دهه هشتاد شمسی بود. یک باگی ساحلی با ظاهری جالب که هرگز قرار نبود تولید شود.

    سمند ساحل
  • 1384

    سمند کوپه

    در طول نزدیک به دو دهه‌ای که از عرضه سمند گذشته، بارها صحبت تولید نمونه کوپه سمند به میان آمده. حداقل سه پیش نمونه با ظاهر مختلف از این خودرو ساخته شده که یکی از آن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران به نمایش درآمد. ظاهر این خودرو رگه‌هایی از هیوندای سوناتای آن زمان داشت. بعدها یک پیش‌نمونه با ظاهری متفاوت و البته عقبی شبیه به مازراتی گرن‌توریزمو هم ساخته شد که به نمایش عمومی درنیامد.

    سمند کوپه
  • 1396

    هیرکانی

    آخرین خودروی لیست ما، نمونه شاسی بلند پلتفرم جدید سایپا یعنی SP100 است. این پلتفرم این روزها با نام رهام گره خورده که یک خودروی خانوادگی است و قرار بود به زودی راهی خط تولید شود. هنوز خبر رسمی در مورد تولید برادر شاسی بلند رهام منتشر نشده است.

    هیرکانی
  • 1384

    سمند سورن

    دومین ایده سمند اسپرت کوپه با نام سورن در آخرین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران که در دهه هشتاد برگزار شد، در معرض دید عموم قرار گرفت. سورن از پلتفرم کوتاه شده سمند و حتی متعلقات فنی و کابین یکسانی با این خودرو بهره می‌‌برد. نام سورن بعدها برای نمونه فیس‌لیفت شده سمند استفاده شد، اما خبری از سمند کوپه نشد.

    سمند سورن
  • 1384

    سمند پردیس

    پردیس قرار بود نمونه لوکس سمند باشد، با امکانات رفاهی بیشتر و البته مشخصات فنی بهتر. این خودرو در آخرین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در دهه هشتاد به نمایش درآمد، اما هرگز تولید نشد.

    سمند پردیس
  • 1384

    سمند زوبین

    برادر دوقلوی پردیس یعنی زوبین، نمونه اسپرت سمند سدان بود. زوبین از مشخصات فنی و البته امکانات رفاهی بهتر و ظاهری خشن‌تر بهره می‌جست که به نحوی یادآور Acura TSX است. زوبین هم در همان نمایشگاه خودروی پایانی دهه هشتاد رونمایی شد و رنگ تولید به خود ندید.

    سمند زوبین
  • 1386

    زانتیا 2

    تنها خودروی لیست ما که به صورت بسیار محدودی تولید شد، نمونه فیس‌لیفت شده زانتیا بود. متخصصات سایپا سعی کردند تا با نیم نگاهی به محصولات مدرن‌تر سیتروئن، زانتیایی که طرح آن برای اولین بار در اوایل دهه نود شکل گرفته بود را دستخوش تغییراتی کرده و نوسازی کنند.

    زانتیا 2
  • 1391

    پیتون

    این کانسپت که توسط تیمی جوان با مدیریت ایمان مقصودی طراحی و ساخته شد، براساس پلتفرم سمند شکل گرفته بود. با این حال طراحی آن فرمی بسیار متفاوت و نو داشت و رگه‌هایی از خودروهای کانسپت ژاپنی و اروپایی در آن دیده می‌شد. از سال 91 که پیتون رونمایی شد تا کنون، خبر چندانی در مورد آن شنیده نشده است.

    پیتون
دیدگاه کاربران
samannee 1402/6/28
اگر مافیا نمیزد زیر سیناد و کیش خودرو حالا صنعت خودروسازی ما چند سر و گردن بالاتر از این بود
پاسخ
0
0
0
imanmohammadi7 1400/1/30
سلام عالی بود از این مطالب بیشتر بگذارین ممنون
پاسخ
0
0
0
VOLCAN 1399/11/21
بنظر میاد اصولا توجه به نیازها و راضی کردن حداقلی نسل جوان نه تنها مورد توجه نبوده و نیست بلکه بنوعی سعی در ایستادگی در مقابلش و سرکوبش هم شده . بیشتر از همه دلم برای اون جیپ چابک که خودم هم اونموقع منتظر تولیدش بودم و سمند کوپه سوخت که هردو با توجه به طراحی قابل قبول شون می تونستن جوابگوی جوانان علاقمندی باشن که همان ماشینهای سدان چهار در را که زیر پای پدربزرگ هاشون بود خودشون هم میخریدن و اسپرت میکردن . ولی مطلب اصلی اینه که با توجه به بحث عرضه و تقاضا این خود ما ملت بودیم که با خرید هر آشغالی بنام تولید داخل به خودمون خیانت کردیم .موتور پژو را کردن توی پیکان خریدیم موتور پیکان را کردن توی پژو خریدیم موتور پراید روی رنو موتور 206 روی رانا و روی اچ سی کراس و پرشیا و بنده شکر بودیم و دست رد بروی هیچکدام نزدیم و با قیمت تویوتا کورولای از دم قسط آردی پیش خریدکردیم . با این استقبال شایان و سرازیر کردن میلیون میلیون بحساب مافیای خودروساز داخلی اونها هم با وجود این استقبال از تابوتهای موتوری و فرقونهای چهارچرخ شون دیوانه نبودن که بفکر ساختن خودروی واقعی باشن . یا باید همین هارا بخریم یا گمرک 200 درصدی و سود وارد کننده را بدیم و قوطی کبریت کره ای بنام پیکانتو یا i10 را به چند صد میلیون صاحب بشیم .
پاسخ
0
0
2
شیخ علی 1399/2/9
دستتون درد نکنه چقدر است عالی و کامل بودن و صد حیف که صنعت خودرو سازی چقدر خیانت کرد
پاسخ
0
0
0
محمد عرشیا 1398/7/28
با سلام , از وقتی که خودرو سازی فرانسه وارد ایران شد صنعت خودرو سازی ایران از بین رفت با نگاه به تعمیر گاه ورودی و خروجی شهرها متوجه این بی تدبیری میشوید.
پاسخ
0
1
1