-
1367
IAD Interstate
بسیاری از ما سیناد را به خاطر داریم؛ محصول کیش خودرو، اولین خودروی فایبرگلاس ایران و از همه مهمتر بهرمند از متعلقات فنی رنو. با این حال منشا ظاهر جالب سیناد برای بسیاری مشخص نیست. سیناد در حقیقت اولین بار توسط استودیوی IAD بریتانیا در سال 1988 رونمایی شد. طرح سیناد نمونه ساده شده همین خودرو است.
-
1378
جیپ منتا
منتا یک انقلاب برای پارس خودرو بود. این شرکت باسابقه برای ساخت جیپی جدید، پلتفرم قدیمی خود را بهروزرسانی و از متعلقات فنی میتسوبیشی استفاده کرد. اما نکته اصلی، طراحی منتا بود که در نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران رونمایی شد. شرکت بریتانیایی تکنوکرافت بیشتر کارهای مهندسی و طراحی آن را انجام داده بود. جیپ منتا هرگز تولید نشد.
-
1378
سپند کار
پارس خودرو در نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران دو نمونه جالب سپند کار و سپند جوانان را معرفی کرد. اولی یک ون براساس پلتفرم سپند (رنو 5) بود که شیشه عقب نداشت و صندلیهای عقب آن نیز کلاً حذف شده بود. دومی اما نمونه اسپرت با همان مشخصات فنی بود که در تیراژ کمی تولید شد.
-
1379
جیپ چابک
پارس خودرو تا اوایل دهه هشتاد شمسی حداقل یک مدل جیپ به بازار عرضه میکرد. پلتفرم تمامی این جیپها اما همان شهباز قدیمی (CJ-5) بود. برای یک به روز رسانی اساسی، پارس خودرو مدل چابک را در اواخر دهه هفتاد معرفی کرد که از متعلقات فنی پاترول بهره میبرد و ظاهر به روزتری داشت. چابک هرگز تولید نشد.
-
1380
آنا
آنا قرار بود اولین رودستر ایرانی باشد. شرکت رنوس خودرو قرار بود در اوایل دهه هشتاد شمسی این خودرو را در دو مدل عرضه کند. آنا در حقیقت نمونه مونتاژ شده یک خودروی کیت بریتانیایی، یعنی Quantum H4 بود. در هر صورت رنوس خودرو هرگز نتوانست مجوز ساخت این خودرو را از نهادهای مربوطه اخذ کند.
-
1380
پاژن جدید
پاژن جدید قرار بود تا یک خودروی جدید و کاملاً متفاوت با ظاهر لندرور گونه همیشگی پاژن باشد. ظاهر جدید در حقیقت الهام گرفته از امثال میتسوبیشی پاژرو و سانگیانگ کورادنو بود. در هر صورت پاژن جدید هرگز از قالب پیشنمونه بیرون نیامد و مرتب خودرو همان ظاهر لندرور گونه پاژن را حفظ کرد.
-
1381
سیناد کوپه
پس از موفقیت نسبی سیناد بود که قرار شد کیش خودرو نمونه کوپه این خودرو را بسازد. تعدادی پیش نمونه از این خودرو ساخته شد که حتی با پلاک موقت به معابر شهری نیز آمدند. سیناد کوپه قرار بود با امکاناتی مثل سانروف، پخش CDدار، رینگهای آلومینیومی و صندلیهای چرمی، یکی از محصولات جذاب ایرانی باشد.
-
1381
سیناد آکسیوم
تنها یک بار نسخه پیشنمونه از این مدل کشیده و 4 در سیناد در نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران به نمایش درآمد. کیش خودرو قصد داشت آکسیوم را به عنوان نمونه لوکس و خاصی از سیناد راهی خط تولید کند.
-
1381
سیناد ویک
ویک قرار بود اولین مینی ون-MPV ایرانی باشد. ویک براساس پلتفرم تغییر یافته رنو سنیک ساخته و پرداخته شده بود. مشکلات مالی و اتفاقاتی که در کیش خودرو رخ داد، سبب شد تا ویک هم مثل باقی پروژههای بلند پروازانه این شرکت شکست بخورد و راهی خط تولید نشود.
-
1381
سیناد پیکاپ
سنت پیکاپسازی برپایه محصولات خانوادگی در بین خودروسازان ایرانی مرسوم است و در رسانهها و محافل مختلف ایران نیز معمولاً دستمایه طنز شده! کیش خودرو نیز شانس خود را امتحان کرد و نمونه وانت سیناد را در نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران به نمایش گذاشت.
-
1381
پیکا
از همان دهه هفتاد که ایده ساخت خودروی ملی در ایران به جریان افتاد، پیشنمونههای متعددی ساخته شدند. اولین پیشنمونه، به تولید سمند انجامید. پیشنمونه دوم اما قرار بود تا با نام پیکا، یک خودروی شهری کوچک و برادر سمند باشد. پیکای ارزانقیمت چند بار به صورت پیشنمونه به نمایش درآمد. در هر صورت پیکا در میانه راه کنار گذاشته شد و پروژه رانا جایش را گرفت.
-
1382
سمند شهری
ایده ساخت یک خودروی شهری کوچک در قد و قوارههای اسمارت، همواره در مرکز تحقیقات ایران خودرو وجود داشت. سمند شهری به عنوان عرصه ظهور این ایده برای چند بار به نمایش درآمد. با این حال بازار محدود و البته عدم وجود بستر مناسب برای چنین خودرویی سبب شد تا هرگز تولید نشود.
-
1383
سمند ساحل
به روایتی اولین خودروی مفهومی ایرانی که تنها با هدف نمایش توانمندی و ایدههای خودروسازان داخلی شکل گرفت، سمند ساحل است. سمند ساحل حاصل فعالیتها و ایدههای مرکز تحقیقات ایران خودرو در دهه هشتاد شمسی بود. یک باگی ساحلی با ظاهری جالب که هرگز قرار نبود تولید شود.
-
1384
سمند کوپه
در طول نزدیک به دو دههای که از عرضه سمند گذشته، بارها صحبت تولید نمونه کوپه سمند به میان آمده. حداقل سه پیش نمونه با ظاهر مختلف از این خودرو ساخته شده که یکی از آنها در نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران به نمایش درآمد. ظاهر این خودرو رگههایی از هیوندای سوناتای آن زمان داشت. بعدها یک پیشنمونه با ظاهری متفاوت و البته عقبی شبیه به مازراتی گرنتوریزمو هم ساخته شد که به نمایش عمومی درنیامد.
-
1396
هیرکانی
آخرین خودروی لیست ما، نمونه شاسی بلند پلتفرم جدید سایپا یعنی SP100 است. این پلتفرم این روزها با نام رهام گره خورده که یک خودروی خانوادگی است و قرار بود به زودی راهی خط تولید شود. هنوز خبر رسمی در مورد تولید برادر شاسی بلند رهام منتشر نشده است.
-
1384
سمند سورن
دومین ایده سمند اسپرت کوپه با نام سورن در آخرین نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران که در دهه هشتاد برگزار شد، در معرض دید عموم قرار گرفت. سورن از پلتفرم کوتاه شده سمند و حتی متعلقات فنی و کابین یکسانی با این خودرو بهره میبرد. نام سورن بعدها برای نمونه فیسلیفت شده سمند استفاده شد، اما خبری از سمند کوپه نشد.
-
1384
سمند پردیس
پردیس قرار بود نمونه لوکس سمند باشد، با امکانات رفاهی بیشتر و البته مشخصات فنی بهتر. این خودرو در آخرین نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران در دهه هشتاد به نمایش درآمد، اما هرگز تولید نشد.
-
1384
سمند زوبین
برادر دوقلوی پردیس یعنی زوبین، نمونه اسپرت سمند سدان بود. زوبین از مشخصات فنی و البته امکانات رفاهی بهتر و ظاهری خشنتر بهره میجست که به نحوی یادآور Acura TSX است. زوبین هم در همان نمایشگاه خودروی پایانی دهه هشتاد رونمایی شد و رنگ تولید به خود ندید.
-
1386
زانتیا 2
تنها خودروی لیست ما که به صورت بسیار محدودی تولید شد، نمونه فیسلیفت شده زانتیا بود. متخصصات سایپا سعی کردند تا با نیم نگاهی به محصولات مدرنتر سیتروئن، زانتیایی که طرح آن برای اولین بار در اوایل دهه نود شکل گرفته بود را دستخوش تغییراتی کرده و نوسازی کنند.
-
1391
پیتون
این کانسپت که توسط تیمی جوان با مدیریت ایمان مقصودی طراحی و ساخته شد، براساس پلتفرم سمند شکل گرفته بود. با این حال طراحی آن فرمی بسیار متفاوت و نو داشت و رگههایی از خودروهای کانسپت ژاپنی و اروپایی در آن دیده میشد. از سال 91 که پیتون رونمایی شد تا کنون، خبر چندانی در مورد آن شنیده نشده است.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما