خداحافظی با پیشرانه افسانه‌ای سوبارو

معرفی نسخه‌ای خاص از سوبارو WRX STI

4 آبان 1398 14:31

سوبارو در نمایشگاه خودروی توکیو خودرویی خاص را رونمایی کرده که نظر بسیاری از علاقه‌­مندان به خودرو را به خود جلب کرده است: سوبارو  WRX STI EJ20 Final Edition.

این نسخه خاص از سوبارو WRX STI که فقط در بازار ژاپن عرضه خواهد شد، برای آخرین بار از پیشرانه چهار سیلندر و تخت مشهور سوبارو موسوم به EJ20 بهره می‌­برد.این نسخه خاص از سوبارو WRX STI که فقط در بازار ژاپن عرضه خواهد شد، در واقع یک نسخه تولید محدود هم به شمار می­‌رود و فقط 555 دستگاه از آن به تولید خواهد رسید. همان‌طور که از نام این نسخه ویژه مشخص است، این خودرو از پیشرانه چهار سیلندر و تخت مشهور سوبارو موسوم به EJ20 بهره می‌­برد، پیشرانه‌ای افسانه‌­ای که در سال 1989 معرفی شد و از آن زمان تا به امروز، مدل­‌های مختلفی از سوبارو به آن مجهز شده‌اند.

اما نام طولانی این نسخه ویژه یک موضوع دیگر را هم نشان می‌­دهد: این خودروساز ژاپنی به زودی تولید این پیشرانه که قدمت آن به سه دهه می‌رسد را متوقف خواهد کرد. مشتریان ژاپنی برای سفارش مدل فعلی WRX STI با پیشرانه EJ20 فقط تا 23 دسامبر سال جاری یعنی چیزی در حدود دو ماه دیگر فرصت دارند.

نسخه‌ای خاص از سوبارو WRX STI

با توجه به ویژگی­‌های ظاهری و تجهیزات و امکانات بیشتر این خودرو، به احتمال زیاد این نسخه ویژه در بازار ژاپن بسیار محبوب خواهد بود. از ویژگی‌های قابل ذکر در فضای خارجی و داخلی این سوبارو WRX STI می‌­توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • نوعی رنگ آبی خاص
  • رینگ­‌های 19 اینچی به رنگ طلایی
  • خطوط افقی قرمز رنگ بر روی جلوپنجره و سپر عقب
  • صندلی‌­های جلو از برند «ریکارو» (Recaro)
پیشرانه معروف سوبارو EJ20

حجم پیشرانه EJ20 برابر با 2.0 لیتر بوده و همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، از نوع تخت (باکسر) است. این پیشرانه چهار سیلندر به توربوشارژر مجهز شده و می‌­تواند حداکثر 304 اسب‌بخار قدرت و 422 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه به یک جعبه‌دنده شش سرعته دستی متصل بوده و نیروی آن به هر چهار چرخ انتقال داده می­‌شود. علاوه‌براین، وظیفه متوقف کردن این خودرو هم برعهده ترمزهایی قدرتمند از برند ایتالیایی برمبو (Brembo) است.

این خودروساز ژاپنی تصمیم دارد فقط 555 نمونه از این خودرو را به تولید برساند. ناگفته نماند که قیمت این نسخه ویژه در ژاپن 4,110,000 ین خواهد بود که با نرخ فعلی ارز، معادل با 37,900 دلار است.

دیدگاه کاربران