کانسپت‌هایی پاک برای معرفی در آینده

کشنده‌های هیدروژنی هیوندای

8 آبان 1398 14:33

شرکت هیوندای در سال 2013 اولین خودروی سلول سوختی ساخت خود را معرفی کرد. از آن زمان تاکنون، این خودروساز اهل کره جنوبی خودروی دیگری با نام نکسو معرفی کرده که واجد همین ویژگی بوده و همچنین 6.4 میلیارد دلار روی این فناوری سرمایه‌گذاری نموده است. اخیراً این شرکت نه تنها از دو کانسپت جدید مجهز به این فناوری رونمایی کرده بلکه از برنامه‌های خود برای یافتن فرصت‌های جدید در بازار خودروهای تجاری آمریکای شمالی نیز خبر داده است.

کانسپت های جدید هیوندای را می‌توان نمایشی از برنامه FCEV Vision 2030 شرکت دانست، طرحی که برای ساخت سالانه حداقل 500 هزار دستگاه خودروی سلول سوختی تا سال 2030 برنامه‌ریزی شده است.دو کانسپت جدید را می‌توان نمایشی از وسایل نقلیه تجاری در سال‌های آینده دانست. کشنده HDC-6 نپتون یک کشنده کلاس 8 است که خط و ربط طراحی خود را وام‌دار فرم ترن‌های ساخته شده به سبک آرت‌دکو در میانه قرن بیستم است.

یکی از مهمترین شاخصه‌های طراحی این خودرو را می‌توان جلوپنجره بزرگ آن دانست که به دلیل نیاز حداکثری برای کاهش دما بسیار بزرگ طراحی شده و تمامی بخش پایینی بدنه را دربرگرفته است.

هیوندای علاوه‌براین کشنده از یک تریلر یخچالدار نیز رونمایی کرده که می‌تواند برای اتصال به HDC-6 نپتون نیز بسیار مناسب باشد. این وسیله مفهومی که HT Nitro ThermoTech نام دارد برای حمل موادی طراحی شده که باید در طول مسیر در هوای سرد نگهداری شوند. این تریلر از سیستم سردسازی تبرید نیتروژن استفاده می‌کند که بنابر اعلام هیوندای، نسبت به سیستم‌های متداول تا 90 درصد آلایندگی کربنی کمتر تولید می‌کند.

کشنده هیدروژنی هیوندای

این سیستم سرمایشی تقریباً بی‌صدا بوده و می‌تواند در کاهش آلایندگی صوتی شهرها بسیار موثر باشد. دیواره‌های جانبی، سقف و جداره جلویی بدنه این تریلر از پنل‌های یک‌تکه ساخته شده که باعث کاهش وزن، افزایش عایق‌بندی و همچنین قوی شدن ساختار بدنه می‌شود.

این دو کانسپت را می‌توان نمایشی از برنامه FCEV Vision 2030 شرکت هیوندای دانست، طرحی که برای ساخت سالانه حداقل 500 هزار دستگاه خودروی سلول سوختی تا سال 2030 برنامه‌ریزی شده است. در حال حاضر از این فناوری در مقیاس محدود در آمریکای شمالی استفاده می‌شود که البته به مشکلی برای کاربران خودروهای هیدروژن‌سوز تبدیل شده است.

با این حال هیوندای به عرضه خودروهای مجهز به فناوری سلول سوختی و زیرساخت‌های موردنیاز آن‌ها شتاب بخشیده است. ارائه دو محصول جدید را می‌توان نشانه‌ای برای پایبندی این شرکت به برنامه‌های خود برای آینده دانست.

دیدگاه کاربران