تویوتا در نمایشگاه سما 2019 در لاسوگاس، چندین نمونه اولیه – یا همان پروتوتایپ – از مدل سوپرا GR را به معرض نمایش گذاشت.
”بعضی از این کانسپتها توسط تویوتا تیونینگ شده و بعضی حاصل همکاری میان این خودروساز ژاپنی و شرکتهای دیگر است.“این خودرو، نسل پنجم از سوپرا محسوب میشود و همانطور که میدانید، پلتفرم و پیشرانه این خودروی اسپرت ژاپنی با بامو Z4 مشترک است. «باما» همراه باشید تا با این پنج کانسپت تیونینگ شده بیشتر آشنا شوید.
کانسپت تویوتا سوپرا 3000GT
تویوتا سوپرا 3000 جیتی را میتوان یکی از جذابترین موارد در میان این پنج کانسپت دانست. از نکات قابل توجه در این کانسپت، یک بال بزرگ در قسمت عقب است. یک «دیفیوزر» (Diffuser) با ابعادی بزرگ هم در این قسمت به چشم میخورد و طرح سپرهای جلو و عقب هم تغییراتی داشتهاند. همانطور که در تصاویر قابل مشاهده است، تویوتا سوپرا 3000 جیتی نقرهای رنگ است که در ترکیب با خطوط زرد رنگ، ظاهری فوقالعاده جذاب پیدا کرده است. از دیگر موارد قابل ذکر درباره این کانسپت میتوان به سیستم اگزوز سفارشی، سیستم ترمز از برند ایتالیایی برمبو (Brembo) و رینگهای 19 اینچی مشکی رنگ اشاره کرد.
یک سیستم صوتی از برند ژاپنی پایونیر هم برای این کانسپت در نظر گرفته شده تا بتوانید پشت فرمان آن هیجان بیشتری را تجربه کنید.
کانسپت تویوتا سوپرا HyperBoost Edition
کانسپت 3000 جیتی فقط در ظاهر اسپرتتر شده و در باطن تغییری نداشته است. اما این موضوع در مورد تویوتا سوپرا نسخه هایپربوست صدق نمیکند، چرا که حداکثر قدرت این کانسپت بیش از دو برابر – یعنی معادل با 750 اسببخار – شده است. علاوهبراین، نسخه هایپر بوست از سیستم ترمز برمبو هم بیبهره نمانده است.
البته این کانسپت در ظاهر هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. به طور مثال میتوان به کیت بدنه از جنس فیبر کربن اشاره کرد. علاوهبراین، سقف فلزی نسخه استاندارد جای خود را به سقفی از جنس فیبر کربن داده است. این خودرو از نوعی رنگ خاکستری خاص بهره میبرد. این رنگ در کنار رینگهای 20 اینچی که ترکیبی از دو رنگ قرمز و مشکی هستند، تضاد جالبی ایجاد کرده است.
کانسپت تویوتا سوپرا Wasabi
کانسپت سبز رنگی که در تصویر مشاهده میکنید، توسط تویوتا تیونینگ شده و واسابی نام گرفته است. این کانسپت از یک کیت بدنه سفارشی بهره میبرد و یکی از نکات جالب در نمای عقب آن، دو خروجی اگزوز است که در قسمت وسط قرار گرفتهاند. رینگهای 20 اینچی مشکی رنگ هم زیبایی این خودرو را تکمیل کردهاند. همانند دو کانسپت قبلی، واسابی هم از سیستم ترمز برمبو بهره میبرد و سیستم تعلیق آن به قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو مجهز شده است.
ناگفته نماند که تویوتا سوپرا نسخه واسابی فقط در ظاهر اسپرتتر شده و تغییری در پیشرانه آن ایجاد نشده است. با این حساب، زیر کاپوت واسابی یک پیشرانه 3.0 لیتری شش سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر قرار گرفته که میتواند حداکثر قدرتی معادل با 335 اسببخار و حداکثر گشتاوری برابر با 495 نیوتنمتر تولید کند. یک جعبهدنده هشت سرعته آن را همراهی میکند.
کانسپت تویوتا سوپرا Heritage Edition
تویوتا سوپرا نسخه هریتج کمی با کانسپتهای دیگر متفاوت است، چرا که در این خودرو از نسل چهارم تویوتا سوپرا الهام گرفته شده است. از مواردی که در این کانسپت جلب توجه میکند، میتوان به چراغهای جلو و عقب با طرحی خاص اشاره کرد. یک بال نسبتاً بزرگ و یک دیفیوزر مشکی رنگ در قسمت عقب به چشم میخورد. به علاوه، این کانسپت هم همانند واسابی دو خروجی اگزوز در قسمت وسط دارد. این خودرو ترکیبی از دو رنگ قرمز و مشکی بوده و از رینگهای 19 اینچی بهره میبرد.
اما موضوع فقط به همین جا ختم نمیشود، چرا که پیشرانه نسخه هریتج میتواند حداکثر قدرتی بیش از 500 اسببخار تولید کند. به لطف تیونینگ انجام شده بر روی توربوشارژر، میزان هوای ورودی به پیشرانه با 18 درصد افزایش همراه بوده است. به علاوه، سیستم ترمز این کانسپت هم از برند برمبو است.
کانسپت تویوتا سوپرا Performance Line
همانند نسخه هایپر بوست، کانسپت سوپرا پرفورمنس لاین هم به یک کیت بدنه از جنس فیبر کربن مجهز شده که توسط این خودروساز ژاپنی ساخته شده است. به این ترتیب علاوه بر ظاهری تهاجمیتر، آیرودینامیک این کوپه ژاپنی هم – بدون اضافه شدن وزنی زیاد به خودرو – بهبود یافته و در پیست عملکرد بهتری خواهد داشت. این خودرو از رینگهای 19 اینچی مشکی رنگ بهره میبرد و در فضای خارجی آن، ترکیبی از دو رنگ نقرهای و مشکی به چشم میخورد.
طبق ادعای این خودروساز ژاپنی، نسخه پرفورمنس لاین از سوپرا به لطف سیستم اگزوز سفارشی، صدای زیباتری تولید خواهد کرد.
مترجم : بهنام اصغریان
منبع : carscoops.com