بررسی دلایل و راه‌های برطرف کردن آن

چرا از خودرو هنگام پیچیدن صدا شنیده می‌شود؟

20 آبان 1398 15:22

آیا صدایی شبیه به خرد شدگی، نالیدن، زوزه یا غژغژ را از سمت وسیله نقلیه‌تان در هنگام پیچیدن فرمان آن می‌شنوید؟ پس وقت آن رسیده که این مشکل را بررسی کنید.

اگر خودرو در در هنگام پیچیدن در بزرگراه‌ها ردیفی از صدا را تولید کرد این می‌تواند ناشی از مشکلاتی در برینگ‌های چرخ و یا اتصالات چهار شاخ پولس باشدتحت شرایط نرمال، خودرویی که خوب تعمیر شده باشد هیچ‌گونه صدایی از خود در هنگام چرخیدن فرمان تولید نمی‌کند. چنین خودرویی به نرمی می‌پیچد و به راحتی هم به سمت چپ یا راست تغییر مسیر می‌دهد. با این وجود، اگر خودروی شما ردیفی از سر و صدا را در هنگام حرکت تولید نمود، مطمئناً با مشکلات جدی مواجه شدید که رفع آن‌ها نیاز به تعمیر فوری دارد.

هرگاه در هنگام هدایت خودرویتان در جاده با سیر صعودی صداهای غیرعادی مواجه شدید، کار اساسی این است که قضیه را کاملاً جدی گرفته و نگذارید که مشکل بدتر شود. با این وجود، ممکن است روان‌کاری فوری موقتاً به کنترل و مهار مشکل کمک کند اما بهترین کار این است که در اولین فرصت ممکن خودرو را به تعمیرگاه برده و تحت بازدید یک تکنسین زبده قرار دهید تا علت اصلی عیب شناخته و اقدام به تعمیر آن شود.

بررسی دلایل تولید صدا

دلایل متعددی سبب ایجاد صداهای آزاردهنده در یک خودرو هنگام پیچیدن آن می‌شود. همه این‌ها بستگی به سرعت خودروی شما دارد. مثلاً اگر خودروی شما هنگام پیچیدن در سرعت‌های پایین تولید صدا می‌کند باید برای کشف علت اصلی، نگاهی به سامانه فرمان آن بیاندازید. اتصالات سامانه تعلیق نیز به سبب آنکه تمامی وزن خودرو را تحمل می‌کنند، پس از مدتی کارکرد آسیب می‌بینند.

اما صداهای نگران‌کننده در سرعت‌های بالاست که خود را نشان می‌دهند. اگر خودرو در در هنگام پیچیدن در بزرگراه‌ها ردیفی از صدا را تولید کرد این می‌تواند ناشی از مشکلاتی در برینگ‌های چرخ، اتصالات چهار شاخ پولس (JOINTS CV) و یا دیفرانسیل آن باشد.

اغلب در هنگام پیچیدن خودرو احساس می‌کنید که ردیفی از صدا شبیه قرچ‌قرچ یا کلیک را می‌شنوید، تنها دلیلی که پشت بروز چنین اصواتی است به سرپیچ‌های چهارشاخ پولس (CV JOINTS) آن برمی‌گردد. با این وجود، اگر ردیفی از صداها شنیده می‌شود می‌تواند به سبب خرابی برینگ‌های چرخ‌ها نیز باشد؛ برینگ‌هایی که وزن اضافی خودرو را بر روی خود تحمل می‌کنند.

در سطور پایین چند دلیل مهم دیگر در ایجاد صدا در هنگام پیچیدن خودرو ذکر شده است.

1) فرسودگی بازوهای و شوک‌های ضربه‌گیر

از میان دلایل بسیاری که پشت صداهای ناهنجار خروجی از خودروی شما در هنگام چرخش وجود دارد، فرسودگی بازوها و شوک‌های ضربه‌گیر، جای نخست را اشغال می‌کنند. اگر هنگام پیچیدن با خودرویتان در مسیر یک جاده پر دست و انداز و ناهموار، متوجه سلسله صداهای ناهنجار شدید، به احتمال زیاد بازوها و شوک‌های ضربه‌گیر در سامانه فنربندی خودروی شما نمی‌تواند در شرایط کاری خوبی عمل کند.

2) فرسودگی بوش jounce

خشکی بوش jounce از دیگر دلایل اصلی در بروز اصوات ناهنجار در خودروی شما در هنگام پیچیدن است. بوش jounce در جایی در بازوی جلویی سامانه فنربندی خودروی شما نصب شده و زمانی که پس از مدتی خشک یا غیر فعال شود صداهایی شبیه به زوزه یا غژغژ از خود در هنگام پیچیدن فرمان خودرو تولید می‌کند.این مشکل می‌تواند با مشورت با یک تکنسین تعمیراتی و روانکاری این بخش برطرف شود.

3) فرسودگی رادهای فرمان

فرسودگی رادها نیز یکی از دیگر دلائل تولید صدای ناهنجار در خودرویتان در هنگام پیچیدن است. رادهای فرمان از بخش‌های بسیار مهم در خودروی شما محسوب می‌شوند. این قطعه، فرمان و میله دندانه‌دار آن را به رینگ تایر وصل می‌کند و موجب چرخش مؤثر تایرهای خودرو در هنگام پیچیدن آن می‌شود. اتصالات رادها ممکن است پس از گذشت مدتی زنگ زده و یا ضعیف شوند که نتیجه آن ایجاد صدایی همچون ضربه و کوبش است. این صداها اغلب در سرعت‌های پایین قابل تشخیص هستند.

4) خشکی سیبک فرمان

سیبک فرمان از زمره اتصالاتی است که وظیفه اتصال بین بازوی فرمان و دیگر قطعات فنربندی را در راستای کمک به حرکت خودرو عهده‌دار است. گمان می‌رود که هر چند ماه یکبار باید به روانکاری این بخش اقدام نمود وگرنه در طول زمان سخت و خشن شده و صدای غژغژ را تولید می‌کند. این صدا پس از طی گذشت زمان بیشتر نیز می‌شود. از همین رو، در اسرع وقت باید از این قطعه بازید نمایید.

5) نشتی مایع از فرمان

از دیگر دلایل اصلی در بروز صدا در هنگام پیچیدن با خودرو به نشتی مایع از فرمان آن مربوط است. این بدین خاطر است که سامانه فرمان خودرو از یک سیال مخصوص استفاده می‌کند که این سیال از مخزن به جعبه فرمان و دندانه‌های آن جاری می‌شود و بستر یک حرکت نرم و روان را برای سیستم تعلیق فنربندی فراهم می‌کند.

6) ضعف بوش‌های سیستم تعلیق

ضیف بودن بوش‌های سیستم فنربندی موجب ایجاد صدای آزاردهنده در هنگام پیچیدن خودروی شما می‌شود. اغلب بوش‌های فنربندی پس از مدتی کارکرد دچار ترک و پارگی شده و حتی شکسته می‌شوند.

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/11/22
چار موقع دور زدن مثلا از عزض خیابون کامل فرمون رو میچرخونم و احساس میکنم که سمت شاگرد صدایی مثل اینکه لاستیک بجایی ساییده میشه صدا میده به محضی که همچین صدایی میده فرمون رو یه کم برمیگردونم که اگه داره بجایی ساییده میشه این عمل انجام نشه و در مسیر مستقیم مشکلی نداره فقط موقع دور زدن
پاسخ
0
0
0
Nz 1400/10/16
سلام چرا فرمون ماشین پراید وبه سمت چپ میتابونم اخساس میکنم یه صدا کلیک زیر دستم صدا میده البته صدا نداره ولی یه صدا مثل کلیک صدا میده علتش چیه میشه جواب بدین ممنونم
پاسخ
0
0
0
Rezam1384 1400/10/7
سلام چرا وقتی ماشین را در دنده قرار میدهم و موقعی که میخوام حرکت کنم فرمان را میچرخانم فرمان صدای زوزه میدهد؟؟ ماشین پژو پارس هستش.
پاسخ
0
0
0