ضرورت تمرین برای کسب مهارت

نحوه استفاده صحیح از ترمزهای موتورسیکلت

25 آذر 1398 17:30

احتمال دارد که مدت زیادی از زمانی که برای راندن موتورسیکلت آموزش دیده‌اید می‌گذرد. اصلاً ممکن است این آموزش توسط افراد ناآگاه انجام شده باشد. شاید هم از دوستان خود شنیده‌اید که از ترمزهای جلو نباید استفاده کرد ولی هرچه باشد، باید بدانید که ترمزها مهمترین سیستم نصب شده روی موتورسیکلت شما بوده و مدیریت آن‌ها کار چندان ساده‌ای هم نیست هرچند که نحوه درست انجام این کار زندگی شما را تضمین خواهد کرد.

ترمزگیری صحیح، باید به صورت روندی ادامه‌دار انجام شود نه عملی ناگهانی.بیشتر مالکان موتورسیکلت نمی‌دانند ترمزهای موتورسیکلت‌شان تا چه حد قدرت داشته و تا چه میزان می‌توانند از این نیرو استفاده کنند. غیر از این باید به احتمال اشتباه سایر رانندگان نیز توجه داشت که هرچند تقصیر شما نیست اما می‌توان با هوشیاری از خطر پیش آمده اجتناب کرد.

در نهایت باید توجه شما را به این نکته جلب کنیم که بیشتر نیروی ترمز موتورسیکلت شما در بخش جلو بوده و به شما برای یک توقف سریع یاری خواهد رساند هرچند که نحوه استفاده صحیح از آن نیاز به تمرین دارد.

در حقیقت یک ترمزگیری صحیح، باید به صورت روندی ادامه‌دار انجام شود نه عملی ناگهانی. فشردن ترمزهای جلو به صورت روند صعودی ادامه‌دار و در عین حال فشردن پدال ترمزهای عقب به صورت قطع و وصل، به موتورسیکلت شما فرصت می‌دهد وزن را به چرخ‌های جلو منتقل کرده و سیستم تعلیق را فشرده سازد. بدیهی است موتورسیکلتی که به ترمزهای ABS مجهز باشد می‌تواند توقفی ایمن‌تر را فراهم آورد به شرط آن‌که راکب نیز به نحوه صحیح از این قابلیت استفاده کند.

  • نکته مهم:

عمل ترمزگیری را بدون انتقال وزن خود به میله‌های فرمان انجام دهید. هنگامی که وزن خود را به آن‌ها انتقال دهید، به احتمال فراوان نخواهید توانست آن‌ها را در جهتی دیگر بچرخانید. با زانو‌های خود کناره مخزن بنزین را فشار دهید و خود را بالای هسته مرکزی موتورسیکلت نگه دارید.

ترمزگیری با موتورسیکلت
  • تمرین برای کسب مهارت:

ممارست و تمرین برای کسب مهارت البته در ناحیه‌ای حفاظت شده و امن می‌تواند بسیار مفید باشد. به بازخوردی که از ترمزهای خود می‌گیرید و صدایی که از تایرها می‌شنوید توجه کنید. آگاهی از تمام این موارد می‌تواند شما را در موقعیت خطر حفاظت نماید. نکته مهم دیگر این است که تا زمان توقف کامل، پای خود را روی زمین نگذارید. پارکینگ‌های خلوت می‌تواند محل مناسبی برای تمرین شما باشد هرچند که مهارت در یک روز کسب نخواهد شد.

  • انتخاب سرعت مناسب:

کاستن از سرعت در هنگام وقوع خطر بسیار مهم بوده اما گریختن از مهلکه نیز بسیار با اهمیت خواهد بود بنابراین نباید ترمزگیری را با توقف کامل اشتباه گرفت. باید در هنگام ترمزگیری، دنده صحیح را نیز انتخاب کرد تا پس از عبور از موقعیت بحرانی بتوان دوباره به حرکت در مسیر ادامه داد. با انتخاب دنده سنگین در هنگام ترمزگیری، می‌توان روند کاهش سرعت را بهبود بخشید و در عین حال به سرعت از شرایط خطرناک خارج شد.

دیدگاه کاربران