چالش 1.1 میلیون دلاری

اولین خودروی آتش‌نشانی تمام برقی جهان

6 دی 1398 18:27

اگرچه سازمان آتش نشانی شهر «مِنلو پارک» (Menlo Park) واقع در ایالت کالیفرنیا برنامه سفارش یک خودروی آتش‌نشانی تمام برقی را به دلیل قیمت نهایی بالای این خودرو (بیش از 1.1 میلیون دلار)، لغو کرده است. اما نسخه کانسپتی که براساس این ایده ساخته شد جذابیت‌های بسیاری دارد.

در مقایسه با انواع وسایل نقلیه دیگر، خودروهای آتش‌نشانی به تجهیزات ویژه و قدرت بالایی نیاز دارند. وجود همین چالش‌­ها، ساخت یک خودروی آتش‌نشانی تمام برقی را بسیار دشوار کرده است.طراح این کامیون تمام برقی مدرن، شرکتی اتریشی به نام «روزِن بائِر» (Rosenbauer) است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای آتش‌نشانی در جهان به شمار می­‌رود. این شرکت بیش از صد و پنجاه سال قدمت دارد و در سال 1866 تاسیس شده است. شهرت و اعتبار بالایی که روزن بائر در حوزه فعالیتش در جهان دارد، باعث شده کانسپت تمام برقی این شرکت توجه بسیاری از سازمان­‌های آتش‌نشانی در نقاط مختلف جهان را به خود جلب کند.

از قابلیت‌­های این خودروی آتش‌نشان برقی، امکان افزایش ارتفاع آن هنگام رانندگی است. به علاوه، هنگام اطفای حریق امکان کاهش ارتفاع آن هم وجود دارد. فضای داخلی این تراک به صورت ماژولار طراحی شده یعنی سازمان­‌های ‌آتش‌نشانی مختلف می­‌توانند تجهیزات خاص مورد نیاز را در این قسمت نصب کنند.

این خودروی آتش‌نشانی به دو موتور برقی مجهز شده که می­‌توانند حداکثر برای مدت زمان 30 دقیقه، نیروی مورد نیاز برای حرکت آن را فراهم کنند و نیروی لازم برای عملیات پمپ کردن آب هم توسط همین موتورها تامین می‌­شود. البته یک ژنراتور دیزلی هم به عنوان منبع برق پشتیبان برای این کانسپت در نظر گرفته شده است. این کانسپت نسبت به خودروهای آتش‌نشانی دیگر در این کلاس، عرض کمتری دارد. همان‌طور که می­‌دانید، در مقایسه با انواع وسایل نقلیه دیگر، خودروهای آتش‌نشانی به تجهیزات ویژه و قدرت بالایی نیاز دارند. وجود همین چالش‌­ها، ساخت یک خودروی آتش‌نشانی تمام برقی را بسیار دشوار کرده است.

اولین خودروی آتش‌نشانی تمام برقی جهان

درست است که قیمتی فراتر از یک میلیون دلار برای این خودروی آتش‌نشانی زیاد به نظر می­‌رسد، اما باید بدانید که این موضوع فقط مختص کانسپت تمام برقی روزن بائر نبوده و معمولاً یک خودروی آتش‌نشانی قیمت بالایی دارد. به طور مثال، قیمت خودروهای آتش‌نشانی مشابه با کانسپت روزن بائر از پانصد هزار دلار آغاز می‌­شود. حتی یک نمونه کارکرده که چند سال از عمر آن می­‌گذرد، چیزی در حدود دویست هزار دلار قیمت دارد. البته موضوع فقط به همین جا ختم نمی­‌شود، چرا که قیمت نسخه­‌هایی که برای موارد خاص ساخته می­‌شوند به مراتب بالاتر است.

قیمت بالای خودروهای آتش‌نشانی سبب شده استفاده از تکنولوژی­‌های جدید در آن­‌ها با تاخیر همراه شود. طبق گزارشی که مربوط به سال 2011 می­‌شود، 46 درصد یا به عبارتی تقریباً نیمی از همه خودروهای آتش‌نشانی که در سازمان آتش‌نشانی ایالات متحده مورد استفاده قرار می­‌گیرند، حداقل پانزده سال عمر دارند.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : caranddriver.com

دیدگاه کاربران