علائم شایع از وضعیت خراب پیشرانه

علت خروج قطرات آب، دود سفید و سیاه از اگزوز خودرو

17 دی 1398 16:45

هدف اصلی از وجود سیستم اگزوز در یک خودروی درون‌سوز،خروج و انتشار گازهای اگزوز از پیشرانه آن به داخل جو هواست.اما مواقعی وجود دارند که شما متوجه خروج قطرات آب از لوله اگزوز خواهید شد. این موضوع برای بسیاری از رانندگان هشداردهنده است چون آن‌ها تنها انتظار خروج دی‌اکسید کربن را از لوله‌های اگزوز خودروهای خود دارند.

در روزهای سرد سال پیش از آغاز حرکت، چند دقیقه‌ای را صرف گرم کردن پیشرانه خودرو کنید.پیش از آن‌که مکانیکتان را برای مشکل خروج آب از اگزوز خودرو فرا بخوانید، ممکن است نیاز به صرف وقت جهت درک چگونگی پیداپیش قطرات آب از لوله اگزوز خودروی خود داشته باشید.

چرا آب از لوله اگزوز خودرو خارج می‌شود؟

دلایل متعددی برای چرایی خروج آب از لوله اگزوز خودرو وجود دارد. با این حال، در برخی مواد، این مسئله کاملاً عادی است و شما مجبور نیستید که هیچ نگرانی بابت آن به دل راه دهید. در اینجا مهمترین دلائل ایجاد این قضیه را تشریح می‌کنیم.

چنانچه در اوایل صبح، شاهد خروج قطرات آب از لوله اگزوز خودرو هستید، این می‌تواند ناشی از پدیده چگالش در درون آن باشد. قضیه بدین صورت است که یک پیشرانه احتراق داخلی هیدروکربن تولید می‌کند و این هیدروکربن در مبدل کاتالیتیک به محصولات فرعی کمتر مضری تبدیل می‌شود. دی‌اکسید کربن و آب هم همان محصولات اصلی فرعی هستند و هنگامی که خودروی شما رو به خنکی می‌رود آب در سامانه اگزوز آن چگالیده یا متراکم می‌شود. این آب در صبحی سرد و در هنگام گرم کردن خودرو به فرم قطره ظاهر می‌شود. این نوع از قطرات آب بی‌ضرر بوده و رانندگان نباید نگرانی و تشویشی بابت آن داشته باشند.

علت انتشار دود سفید از اگزوز

با عمل احتراق مخلوط سوخت و هوا در داخل یک سیلندر درون‌سوز، پیستون اقدام به حرکت دادن میل بادامک‌ها می‌کند. با گذر زمان، پیستون‌ها رو به فرسودگی رفته و رینگ‌های آن شروع به نشتی نموده یا به اصطلاح نفوذپذیر می‌شوند. جرقه ناقص سوخت وهوا، موجب نفوذ مایع خنک‌کننده به درون پیشرانه شده و در نتیجه سامانه اگزوز خودرو بخار آب را به صورت دودی سفید به بیرون می‌فرستد. این اتفاقی خطرناک است و شما فوراً باید پیشرانه خودرو را چک بکنید. در کل، عواملی همچون ترک خوردگی سیلندر، تیره یا قهوه‌ای شدن واشر سر سیلندر و ترک خوردگی بلوک پیشرانه می‌تواند از دلایل خروج دود سفید از اگزوز خودرو باشند.

واشر سر سیلندر به عنوان یک محافظ بین بلوک پیشرانه و سیلندر عمل می‌کند. این قطعه از نفوذ مایع خنک‌کننده به پیشرانه جلوگیری می‌کند. چنانچه واشر سر سیلندر دچار ترک خوردگی شود مایع خنک‌کننده به اتاقک احتراق نفوذ نموده و پیامد آن نشر دود سفید از لوله اگزوز است. اگر متوجه ترک‌خوردگی و یا زنگار شدن (رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز) آن شدید، فوراً اقدام به تعویض آن نمایید.

سر سیلندر یک پیشرانه درون‌سوز عمدتاً از آلومینیم ساخته شده است و زمانی که پیشرانه دچار گرمای اضافی می‌شود شروع به ترک خوردگی می‌کند. با توسعه ترک‌ها مایع خنک‌کننده شروع به نشتی می‌کند. پس همیشه سعی کنید از سلامت سر سیلندر و واشر آن مطمئن شوید.

علت انتشار دود سیاه از اگزوز

لحظاتی وجود دارند که در آن‌ها سوخت در پیشرانه احتراق داخلی به نحو ناقصی محترق می‌شود. در نتیجه، پس از مخلوط شدن سوخت با آب داخل اگزوز به صورت دود سیاهی از آن خارج می‌شود. این یک مشکل جدی است زیرا که دال بر آن است که بخش‌هایی از پیشرانه خودرو درست کار نمی‌کنند. در چنین مواقعی، سوخت بیشتری به اتاقک احتراق هدایت شده و عمل جرقه‌زنی به نحوی کامل انجام نمی‌شود. خرابی شمع‌های جرقه‌زن و یا کثیف بودن فیلتر سوخت می‌تواند دلیلی بر ایجاد این قضیه باشد. چنانچه شمع‌ها و فیلترهای معیوب را تعویض نموده اما همچنان شاهد ادامه خروج دود سیاه از اگزوز خودرو هستید در مرحله بعدی باید به بازدید از انژکتورهای سوخت آن اقدام نمایید.

نحوه گرم کردن پیشرانه

هر زمان که اقدام به استارت خودرو می‌کنید، پیشرانه مدتی وقت صرف می‌کند تا روغن را در تمامی بخش‌های متحرک، پیش از شروع رانندگی، به گردش درآورد. قطعات متحرک پیشرانه در این زمان بسیار داغ هستند و در نتیجه گازهای داغی خروجی از سیستم اگزوز سبب ایجاد قطرات آب در درون لوله‌های اگزوز می‌شوند. در محیطی سرد، میزان بخار آب بیشتر از مواقع عادی آن به چشم می‌آید. این مورد نباید نگران‌کننده باشد چون این قطرات با گردش در پیشرانه به استمرار پاکسازی سیستم خنک‌کننده آن اقدام می‌کنند. در کل، پیش از آغاز حرکت، چند دقیقه‌ای را صرف گرم کردن پیشرانه خودرو کنید.

دیدگاه کاربران