مدیرعامل Damon از محصول جدیدش می‌گوید

پای فناوری خودران به موتورسیکلت هم باز باشد

20 دی 1398 21:07

امسال در نمایشگاه CES شرکت موتورسیکلت‌سازی Damon کانادا از محصول جدید برقی خود به اسم HS (HyperSport) رونمایی کرد. یک موتور اسپرت با طراحی بسیار جسورانه که با استقبال کارشناسان همراه شد. این اتفاق بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های «جِی جیراد» مدیرعامل و یکی از موسسان دیمون درباره آینده این صنعت به خصوص موتورسیکلت‌های خودران بنشینیم.

موتورسیکلت damon مجهز به پیشرانه برقی و سیستم خودران است و به واسطه سیستم یادگیری هوشمندی که دارد، موجب به روزرسانی کیفیت رانندگی می‌شود.بد نیست بدانید که در شرکت دیمون مهندسان و کارشناسان اینتل، پژو، سیتروئن و حتی نوکیا فعالیت می‌کنند. اما حضور این نخبه‌های فناوری در یک شرکت موتورسیکلت‌سازی به چه معناست. در واقع محصول جدید دیمون یک موتورسیکلت هوشمند با قابلیت‌های کنترل خودکار ایمنی در حد و اندازه‌های یک نیمه خودران است. سیستمی که دیمون اسم آن را CoPilot گذاشته است.

جیراد درباره کوپایلوت این‌گونه توضیح می‌دهد که این سیستم یک پایش و نظارت 360 درجه دایم است که بی‌وقفه راکب را از حوادث احتمالی آگاه می‌کند. کوپایلوت با استفاده از نه فقط یک عدد بلکه شبکه‌ای از رادارها، دوربین‌ها و سنسورهای مستقر در جلو و عقب محیط اطراف را توسط داده‌های مربوطه شبیه‌سازی می‌کند تا رفتار موتورسیکلت را با آن همگام کند. نظارت بر نقاط کور توسط آینه عقب مجازی و دوربین‌ها و سنسورهای هشدار به راحتی انجام می‌شود. همچنین این سیستم درباره نزدیک شدن مخاطره‌آمیز به یک وسیله نقلیه متحرک دیگر را هم هشدار می‌دهد.

کوپایلوت با تکیه بر داده‌ها و بازخوردهای سیستم شتاب‌سنج و GPS می‌تواند تشخیص دهد که موتورسوار در کدام جهت در حال چرخش است و پیش از اقدام مسیر را تجزیه و تحلیل می‌کند. با این اقدام مقصد بعدی موتور پیش از انجام چرخش در مسیر درست و ایمن قرار می‌گیرد.

شاید تا اینجای کار کوپایلوت با اینکه یک سیستم هوشمند به نظر می‌آید ولی اتفاق خاصی در این دنیای مدرن نباشد. اما نکته اینجاست که کوپایلوت یک سیستم یادگیری و سازگار است. به این معنی که نه تنها می‌تواند رفتار وسایل نقلیه دیگر شامل خودروها و موتورهای دیگر را پیش‌بینی کند بلکه می‌تواند سرعت را بر حسب آب و هوا و شرایط جاده نیز تشخیص دهد. به این منظور تمام رفتارها و الگوهای رانندگی راکب و جاده در یک فضای ابری گردآوری می‌شود. تمام موتورسیکلت‌های دیمون به این فضا متصل هستند و اجازه می‌دهند که کوپایلوت تجربیات خود را در این زمینه توسعه دهد. این یعنی تجربه یک موتورسوار می‌تواند به صورت خودکار موجب به روزرسانی کیفیت رانندگی در موتورسوار دیگر شود.

سیستم‌های هشدار در وسایل نقلیه مدرن امروز اگر نگوییم ترسناک ولی تا حدودی آزاردهنده هستند. بوق‌ها و چراغ‌های ممتد باعث استرس بی‌مورد می‌شوند. این وضعیت درباره موتورسواران به مراتب بدتر است. تصور کنید ناگهان یک بوق بلند برای احتمال نزدیک شدن یک مانع چقدر می‌تواند خطرناک باشد. سیستم هشدار در موتورسیکلت‌های دیمون مطابق با سطح هوشیاری راکب آن است. به گفته جیراد هشدارهای مختلف در این موتورسیکلت‌ها را روانشناسان مختلف مورد مطالعه قرار داده‌اند تا علاوه بر قابلیت آگاه‌سازی، تنش کمتری داشته باشند.

موتورسیکلت برقی damon با قابلیت رانندگی خودران

مدیرعامل دیمون در پاسخ به این سوال که چرا به جای استفاده از قوای محرکه سنتی احتراق داخلی سراغ نمونه‌های برقی رفته‌اند گفت: «شاید جالب باشد بدانید که فناوری ICE (پیشرانه‌های درون‌سوز) پیچیدگی بالاتری نسبت به مدل‌های الکتریکی دارند. قطعات و مولفه‌های آن بیشتر و طبیعتاً نگهداری و ساخت آن‌ها نیز سخت‌تر و گران‌تر است.»

دست آخر بد نیست بدانید که محصول جدید شرکت با قدرت 200 اسب‌بخاری می‌تواند به سرعت 320 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. گفته می‌شود این محصول با یک بار شارژ بیش از 300 کیلومتر نیز پیمایش خواهد داشت.

دیدگاه کاربران