پیشرانه 3 سیلندر جدید برای محصولات داچیا

داستر دوگانه‌سوز شد

25 دی 1398 09:52

در جریان نمایشگاه خودرو بروکسل داچیا از پیشرانه‌ای جدید رونمایی کرده که با بنزین و گاز مایع (LPG) سازگاری دارد.

در هنگام استفاده از سوخت LPG هزینه سوخت به ازای هر کیلومتر مسافت طی شده نسبت به نمونه بنزین‌سوز تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.این پیشرانه که در ابتدا بر روی داستر نصب شده، TCe 100 Eco-G نام دارد و به زودی روی سایر محصولات این شرکت رومانیایی شامل مدل‌های ساندرو، ساندرو استپ‌وی، لوگان و لوگان MCV نیز نصب خواهد شد. لازم به‌ذکر است که پیشرانه مذکور نسخه دوگانه‌سوز از پیشرانه یک لیتری سه سیلندر توربوشارژر TCe 100 است که سال گذشته توسط داچیا معرفی شد.

اما نکته قابل توجه این است که نسخه Eco-G از پیشرانه TCe 100، در دور موتور 2 هزار دور در دقیقه گشتاوری برابر با 170 نیوتن‌متر تولید می‌کند که نسبت به نمونه قبلی 10 نیوتن‌متر بیشتر بوده و در عین حال ده درصد آلایندگی کربنی کمتری تولید می‌کند.

در هنگام استفاده از سوخت LPG هزینه سوخت به ازای هر کیلومتر مسافت طی شده نسبت به پیشرانه دیزل تا 8 درصد و نسبت به نمونه بنزین‌سوز تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.

داچیا داستر

واضح است که خودرو به دو محفظه سوخت جداگانه برای بنزین و LPG مجهز شده و راننده می‌تواند با فشردن یک کلید، یکی از این دو نوع سوخت را انتخاب نماید. هنگامی که موجودی محفظه سوخت LPG به اتمام برسد، به صورت خودکار پیشرانه بنزینی وارد مدار خواهد شد.

محفظه سوخت LPG از جنس فولاد مقاوم ساخته شده و در زیر تایر زاپاس جانمایی شده تا از فضای بار خودرو جای زیادی اشغال نشود. بنابر ادعای شرکت سازنده، درصورت پر بودن هر دو مخزن سوخت، داستر مجهز به پیشرانه TCe 100 Eco-G قادر است مسافتی بیش از هزار کیلومتر را طی نماید.

برخلاف بیشتر خودروهایی که از سوخت LPG استفاده می‌کنند، داچیا اعلام کرده که محصولات مجهز به پیشرانه Eco-G این شرکت از ایمنی بالایی برخوردار خواهند بود. قطعاتی همچون محدوده ایمنی 80 درصدی مخزن، سوپاپ ایمنی و شیر برقی از جمله موارد پیش‌بینی شده هستند.

قرار است محصولات مجهز به پیشرانه TCe 100 Eco-G از ژانویه 2020 به بازار فرانسه وارد شوند. قیمت پایه مدل داستر مجهز به این پیشرانه برابر با 13,905 دلار بوده که با قیمت نمونه بنزین‌سوز برابر است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران