ابتدای سال 2015 میلادی بود که هیوندای یکی از عجیبترین کانسپتهای خود را معرفی کرد. این خودرو سانتاکروز نام داشت و اولین پیکاپ تاریخ شرکت شد. اگرچه تصور نمیشد کرهایها این برنامه را نهایی کنند ولی اکنون 6 سال بعد از نمایش نسخه کانسپت، هیوندای قصد دارد سانتاکروز را روی خط تولید ببرد.
طراحی هیوندای سانتاکروز
هیوندای اصرار دارد که این مدل جدید را نه به عنوان پیکاپ، بلکه با لقب SAV یا Sport Adventure Vehicle به معنی خودروی ماجراجوی اسپرت معرفی کند. سانتاکروز بیشتر از آن که یک پیکاپ برای باربری و کار باشد، یک خودروی خانوادگی مناسب برای افرادی است که بیشتر اوقات خود را بیرون از منزل سپری میکنند.
طرح جلو و عقب بدنه هیوندای سانتاکروز کاملا شبیه به نسل جدید توسان بوده درحالیکه طرح متفاوت ستونهای A و C، باعث استقلال هویت این مدل شده است.
طول محفظه بار سانتاکروز برابر با 1.32 متر است که در زیر آن هم فضایی برای قرار دادن لوازم پیشبینی شده است. کاور برای روکش نمودن این بخش ارائه شده و البته هیوندای قصد دارد در آینده نزدیک لوازم جانبی متنوعی هم برای این مدل عرضه کند.
کابین و امکانات هیوندای سانتاکروز
نمایشگر 8 اینچی یا پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو به صورت استاندارد نصب میشود اما با پرداخت مبلغ اضافه، امکان نصب نمایشگر 10 اینچی و صفحه پشت آمپر دیجیتال هم وجود دارد.
سامانه ایمنی نصب شده در هیوندای سانتاکروز مواردی مانند دستیار هشدار برخورد از جلو با قابلیت شناسایی عابرپیاده و دوچرخهسوار، دستیار حرکت بین خطوط و هشدار عدم توجه راننده را به صورت استاندارد و کروزکنترل تطبیقپذیر، هشدار نقطه کور به همراه دوربین، دستیار خروج ایمن و دوربین نمایش اطراف خودرو را به صورت آپشن ارائه میکند.
مشخصات فنی هیوندای سانتاکروز
هیوندای سانتاکروز در حالت استاندارد به پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که 190 اسببخار قدرت و 244 نیوتنمتر گشتاور را از طریق جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک به چهار چرخ این خودروی 1588 کیلوگرمی منتقل میکند.
دومین گزینه قابل انتخاب برای نصب در زیر کاپوت هیوندای سانتاکروز، پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که 275 اسببخار قدرت و 420 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک دوکلاچه این خودروی 2268 کیلوگرمی با پدالهای پشت فرمان نیز قابل تعویض است.
برنامه تولید و عرضه هیوندای سانتاکروز
سانتاکروز پیکاپ مخصوص هیوندای برای تمامی بازارهای جهانی است و تولید آن در تاسیسات هیوندای واقع در آلاباما از ماه ژوئن و فروش این مدل از اواخر تابستان آغاز خواهد شد. البته اوضاع چندان هم برای اولین پیکاپ هیوندای آسان نیست، چراکه فورد به تازگی با معرفی ماوریک خود را بهعنوان رقیبی سرسخت برای سانتاکروز معرفی کرده است. عدم اعتبار و اصالت چیزی است که پیکاپ کرهای از آن رنج میبرند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com