صداهای مزاحم کابین را نشنیده بگیرید

فناوری خارق‌العاده روی جنسیس GV80

18 بهمن 1398 13:36

اگرچه پیش‌تر ایده‌های فناورانه‌ای برای سیستم حذف اصوات اضافی در خودروها مطرح می‌شد ولی حقیقت آن است که جنسیس GV80 اولین خودرویی است که نمونه تجاری‌شده آن را استفاده کرده است.

این فناوری با انتشار امواج صوتی درست هم‌زمان با صداهای ناخواسته موجب خنثی شدن اثر آن می‌شود. آخرین پیشرفت‌های فناوری در صنعت خودرو باعث شده تا خودروها به طرز عجیبی ساکت‌تر شوند. به همین دلیل سر و صدای بیرونی بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند. اما نه وقتی که هیوندای و برند هارمن با هم وارد مشارکت شوند.

همکاری دو شرکت منجر به ابداع آنچه «اولین سیستم لغو سر و صدای جاده‌ای در جهان مخصوص یک وسلیه نقلیه تولیدی» نامیده می‌شود، شده است. گفته می‌شود با فعالسازی این سیستم می‌توان تا 50 درصد از صداهای اضافی را در خودرو و برای سرنشینان حذف کرد.

اسم اصلی این سیستم کنترل صدای نویز جاده‌ای و یا به صورت مخفف RANC اعلام شده است. به طور کلی این فناوری با انتشار امواج صوتی درست هم‌زمان با صداهای ناخواسته موجب خنثی شدن اثر آن می‌شود. سنسورهای RANC که در سیستم تعلیق تعبیه شده، صدای منتقل شده به داخل کابین را در چند میلی‌ثانیه پردازش و آن‌ها را برای سرنشینان داخلی غیر قابل شنیدن می‌کند. هم‌چنین در این خودرو می‌توان میکروفن‌های خطایابی را برای دریافت نویزهای ناخواسته برای هر صندلی مشاهده کرد که سفری دلپذیر را برای تمام سرنشینان فراهم می‌کند.

جنسیس GV80 چندی پیش در کره‌ جنوبی رونمایی شد و در اظهارنظری جسورانه خود را رقیب آئودی Q7 و ب‌ام‌و X5 و حتی مرسدس‌بنز GLE قلمداد کرده است. برای این خودرو یک پیشرانه 2.5 لیتری توربوشارژ 300 اسب‌بخاری و یک نمونه 3.5 لیتری شش سیلندر Vشکل 370 بخاری هم در نظر گرفته شده است. البته جنسیس می‌گوید برای طرفداران مدل‌های دیزلی یک نمونه 3 لیتری توربودیزلی با قدرت 274 اسب‌بخار را تدارک دیده است.

دیدگاه کاربران