مدل‌هایی برای عرضه در بازار اروپا

پیشرانه دیزلی جدید برای ب‌ام‌و X5 و X6

23 بهمن 1398 16:25

اگر جزء علاقمندان خودروهای ب‌ام‌و باشید، احتمالاً با مرور مشخصات فنی محصولات این شرکت متوجه شده‌اید که فاصله زیادی بین دو نسخه xDrive30d و M50d از مدل‌های X5 و X6 وجود دارد چراکه مدل ضعیف‌تر 261 اسب‌بخار قدرت و 620 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار داشته درحالی‌که نمونه قوی‌تر 394 اسب‌بخار قدرت و 760 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

یشرانه جدید xDrive40d جای نمونه حجیم قبلی را خواهد گرفت و به عنوان قوی‌ترین پیشرانه دیزل قابل سفارش برای محصولات ب‌ام‌و شناخته می‌شود.اکنون خودروساز آلمانی تصمیم گرفته با معرفی پیشرانه xDrive40d فاصله میان این دو مدل را پر کند.

این پیشرانه سه لیتری شش سیلندر که به توربوشارژر مجهز شده، 335 اسب‌بخار قدرت و 700 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که اولی در دورموتور 4400 و دومی از 1750 دوردر دقیقه قابل دسترس خواهد بود. بد نیست بدانید یازده اسب‌بخار از نیروی پیشرانه توسط سیستم هیبرید خفیف تامین می‌شود.

نیروی این پیشرانه به واسطه جعبه‌دنده هشت سرعته استپ‌ترونیک و سیستم xDrive به چرخ‌های دو شاسی‌بلند آلمانی منتقل خواهد شد.

نمونه‌های X5 وX6  که به این پیشرانه مجهز شده باشند، می‌توانند ظرف 5.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابند.

معرفی پیشرانه xDrive40d از منظر دید بلند مدت نیز حائز اهمیت فراوان است چراکه مقامات ب‌ام‌و پیش از این اعلام کرده‌اند که فرآیند تولید پیشرانه M50d پیچیده و پرهزینه بوده و احتمالاً از تابستان آینده از خط تولید کنار گذاشته خواهد شد. توقف تولید و نصب این پیشرانه، ساخت مدل‌هایی چون M550d، 750d و 750Ld، X5 M50d، X6 M50d وX7 M50d  را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اگر چنین امری اتفاق بیافتد، می‌توان به آسانی پیش‌بینی کرد که پیشرانه جدید xDrive40d جای نمونه حجیم قبلی را گرفته و به عنوان قوی‌ترین پیشرانه دیزل قابل سفارش برای محصولات ب‌ام‌و شناخته شود.

هرچند پیشرانه جدید نسبت به M50d حدود 60 واحد قدرت و گشتاور کمتری تولید می‌کند اما مطمئناً می‌تواند باعث پایین آمدن هزینه تولید و به تبع آن کاهش قیمت فروش خودروها شود.

ب‌ام‌و قصد دارد فروش شاسی‌بلندهای X5 و X6  را که به پیشرانه xDrive40d مجهز شده‌اند از ماه می در اروپا آغاز نماید.

دیدگاه کاربران