معرفی 8 مشکل رایج

بررسی دلایل توقف ناگهانی خودرو

19 اسفند 1398 14:23

رانندگی با یک خودرو در بزرگراه می‌تواند بی‌نتیجه باشد، اگر آن خودرو ناگهان با افت قدرت مواجه و کاملاً متوقف شود. یک شناخت کلی از نحوه کارکرد پیشرانه می‌تواند راه‌حل‌های بسیاری را در این زمینه برایتان آشکار کند. خودروی شما برای کارکردی روان و صحیح، به سوخت کافی، سیال خنک‌کننده و روغن ترمز استاندارد و نیز، جریان بی‌وقفه الکتریسته از باتری خود نیازدارد. بی‌شک فقدان هر کدام از این عوامل موجب توقف خودرو در جاده خواهد شد. در این نوشتار به چرایی توقف خودرو پس از استارت آن خواهیم پرداخت.

کمبود سوخت

خودروی شما برای حرکت روان خود به سوخت نیاز دارد. در زمان کاهش حجم سوخت در باک خودرو، گیج سوخت هشداری را برایتان ارسال می‌کند. اما لحظاتی وجود دارند که گیج سوخت معیوب است. در چنین مواقعی، شما بر این گمان هستید که باک سوخت خودرویتان کاملاً پر است در حالی که چنین نیست. در واقع، زمانی که هوا به شدت سرد است، امکان یخ‌زدگی سیستم سوخت‌رسانی در خودرو وجود دارد و این مسئله ممکن است موجب قطع جریان سوخت به سامانه مورد نظر در خودرویتان شود.

در مواردی نیز، خودرو به سبب نشتی در پمپ سوخت متوقف خواهد شد. واحد احتراق داخلی در پیشرانه، برای به حرکت درآوردن یک خودرو به حجم مطمئنی از سوخت نیاز دارد. وقوع نشتی سوخت بدان معناست که سوخت کافی به محفظه احتراق در خودرویتان ارسال نمی‌شود. تردد و مسافرت با یک پمپ سوخت سوراخ شده به شدت خطرناک است.

آلارم سیستم ضد سرقت

هشدارها و آلارم‌هایی که در یک خودرو وجود دارند می‌تواند از ساده تا پیچیده باشد. برخی از سامانه‌های هشداردهنده می‌توانند در صورت «ورودی غیر مجاز به سیستم» اقدام به خاموش کردن پیشرانه خودرو نموده و از حرکت آن جلوگیری کنند. در چنین حالتی، شما ممکن است نیاز به بی‌اثر نمودن سامانه هشداردهنده و قطع کردن آن، داشته باشید. برخی از سامانه‌های هشداردهنده را می‌توان به طور دستی قطع نمود. به عنوان یک راننده نیاز دارید که شیوه انجام کار و تنظیم دوباره آن‌ها را یاد بگیرید.

نقص در شمع‌های جرقه‌زن

پیشرانه‌های احتراق داخلی با انفجار مخلوط سوخت/هوا کار می‌کنند و شمع‌های جرقه‌زن، الکتریسته لازم را برای جرقه زدن مخلوط سوخت و هوا تأمین می‌کنند. با انفجار مخلوط سوخت/هوا در سیلندر، پیستون‌ها به سمت بالا و پایین حرکت نموده و حرکات میل‌لنگ و محورهای چرخ را کنترل و هدایت می‌کنند. وقتی که شمع‌های جرقه‌زن دچار نقص شوند در پروسه احتراق پیشرانه اختلال ایجاد شده و خودرویتان متوقف می‌شود. خطا در سنسور میل‌لنگ، میل‌بادامک و ECU می‌تواند در کارکرد مؤثر شمع‌های جرقه‌زن اختلال ایجاد کنند.

مشکلات آلترناتور

خودرو از دو بخش باتری و آلترناتور برای تأمین جریان الکتریسیته خود استفاده می‌کند و این دو بخش، عمده اجزای الکتریکی خودرو را تغذیه می‌کنند. باتری، جریان برق مورد نیاز برای استاتور را تأمین نموده و استاتور پیشرانه را به کار می‌اندازد. در این میان، آلترناتور مسئول حرکت خودروی شماست. پس اگر آلترناتور در حال کار نباشد بدیهی است که خودرویتان متوقف می‌شود.

واحد کنترل پیشرانه (ECU)

ECU یا به عبارتی «واحد کنترل پیشرانه» یک سامانه کامپیوتری است که به کنترل کارکرد سامانه‌های متفاوت در پیشرانه، از جمله سامانه ترزیق سوخت آن می‌پردازد. از زمانی که وسیله نقلیه نیاز به سوخت جهت حرکت دارد، هرگونه دخالت ECU می‌تواند موجب توقف خودرو پس از عمل استارت‌زنی آن شود. ECU به واسطه یک سری از سنسورها به کنترل اجزای مختلف پیشرانه خودرو می‌پردازد. برخی اوقات، این سنسورها معیوب می‌شوند و در نتیجه، اطلاعات غلطی از ECU عبور می‌کند. وقتی که چنین اتفاقی روی داد خودرویتان را فورا به تعمیرگاه ببرید.

انژکتور سوخت

سنسور تزریق سوخت از نزدیک با ECU مرتبط است. سوخت با فشار بالایی به محفظه احتراق داخلی تزریق می‌شود. یک سنسور به سامانه تزریق سوخت متصل است و به طور مدام اطلاعات را به ECU می‌فرستد. ECU نیز برمبنای اطلاعات خروجی از این سنسور، فشار سوخت را تنظیم می‌کند. در صورتی که این سنسور از کار بیافتد، پیشرانه هم پس از عمل استارت‌زنی خودرو، متوقف خواهد شد.

خطا در سوئیچ احتراق

اگر سوئیچ احتراق خراب شد، شما ممکن است خودرو را به طور نرمال استارت بزنید اما پس از چند کیلومتر رانندگی مشاهده کنید که خودرو کاملاً متوقف شده است. در این زمان، شما متوجه افت محسوس توان پیشرانه پیش از توقف خودرو خواهید شد. در صورت خرابی سوئیچ احتراق، شما نیاز به بررسی کنتاکت‌های سوئیچ دارید که مبادا دچار فرسایش شده باشند. مکانیک خودروی شما می‌تواند در این زمینه کمک حالتان باشد.

انسداد دریچه گاز

از جمله بخش‌های دیگری که باید چک شود، بدنه دریچه گاز است. پس از مدتی استفاده، شیر دریچه گاز به سبب تجمع عنصر کربن دچار سوء عملکرد می‌شود. برای رفع این مشکل، شما نیاز به یک تمیزکننده کاربراتور جهت زدودن کربن ته‌نشین شده در این بخش دارید.

مترجم : سام کاویانی

دیدگاه کاربران