بررسی 5 نکته اساسی

سواری ایمن روی موتورسیکلت همراه با سرنشین

27 فروردین 1399 18:30

راندن یک موتورسیکلت آن هم در هنگامی که یک سرنشین پشت سر خود دارید، کار آسانی نیست اما با رعایت چند نکته ایمنی می‌توان به خوبی این کار را انجام داد. در قدم اول این امر حتی می‌تواند کمی ترسناک به نظر برسد اما در صورت عمل به دستورات ایمنی، به راحتی قابل انجام خواهد بود.

از توان موتورسیکلت خود برای حمل بار اضافی اطمینان حاصل کنید

حمل یک سرنشین درشت هیکل با وسیله‌ای همچون هوندا Cub ایده خوبی نبوده اما از آن بدتر این است که از آمادگی وسیله خود برای چنین کاری اطمینان نداشته باشید. وزن اضافی تحمیل شده به موتورسیکلت می‌تواند روی عملکرد ترمزها، سیستم تعلیق و شتاب‌گیری وسیله تاثیر منفی گذاشته و موجب بروز حادثه شود.

سوار شدن روی موتورسیکلت

از سرنشین خود درخواست کنید تا پیش از آمادگی کامل شما، برای سوار شدن به وسیله اقدام نکند. وسیله را در حالت سرپا نگه داشته و موقعیت پاهای خود را ثابت کنید. در صورتی که موقعیت موتورسیکلت ثابت نشده و سرنشین اضافی روی آن سوار شود، وزن افزوده شده تعادل وسیله را بر هم خواهد زد.

به یکدیگر نزدیک شوید

تا جایی که می‌توانید فاصله میان خود و سرنشین را کاهش دهید چراکه تمایل سرنشین به بخش انتهایی موتورسیکلت می‌تواند تعادل وسیله را برهم زده و احساس عدم اطمینان پدید آورد. البته فاصله نزدیک با سرنشین ممکن است برای بسیاری افراد ناخوشایند باشد.

وضعیت سرنشین در هنگام دور زدن

کوچک‌ترین حرکت نابجا توسط سرنشین موتورسیکلت در هنگام دور زدن می‌تواند تعادل وسیله را برهم زند. به سرنشین تذکر دهید که بدن خود را کاملاً در راستای بدن شما ولی برخلاف جهتی که در حال پیچیدن هستید نگه داشته تا از وارد شدن وزن اضافی به جهت اشتباه جلوگیری شود.

توقف موتورسیکلت

موتورسیکلت شما در جریان روند کاهش سرعت در وضعیتی آسیب پذیر قرار می‌گیرد بنابراین از سرنشین خود بخواهید در هنگام ترمزگیری شما پاهای خود را همچنان در بخش جانبی موتور نگه دارد چراکه هرگونه تغییر وضعیت ناگهانی می‌تواند به بروز خطر منجر شود. به سرنشین بگویید پس از توقف موتورسیکلت نیز پس از هماهنگی با راننده و اطمینان از پایداری وضعیت، نسبت به پیاده شدن اقدام نماید.

سایر نکات ایمنی:

  • اگر اقدام به سوار کردن سرنشین دیگری روی موتورسیکلت خود می‌کنید، بد نیست نگاهی هم به دستگیره های مخصوص سرنشین داشته باشید که می‌توان آن‌ها را به وسیله نصب کرد و یا صرفا با دست نگه داشت.
  • از سرنشین خود بخواهید از انجام حرکات ناگهانی خودداری نماید.
  • از سرنشینان بخواهید که کلاه ایمنی بر سر بگذارند.
  • از حرکت با سرعت زیاد و انجام مانورهای خطرناک خودداری کنید.
  • اگر دست سرنشین شما به مخزن سوخت می‌رسد، می‌توان از این بخش برای حفظ تعادل در هنگام کاهش سرعت یا توقف استفاده کرد.
  • به یاد داشته باشید که با وزن بیشتر، مسافت موردنیاز وسیله شما برای توقف نیز افزایش خواهد یافت.
  • از حرکت دستان خود برای پیام رساندن به سایر رانندگان استفاده نمایید.
  • برای کنترل حرکت در سرعت‌های کم از ترمزهای عقب نیز استفاده نمایید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران