ثبت رکورد 360 کیلومتر برساعت در سال 1980

یادی از آیرودینامیک‌ترین خودروی فولکس‌واگن

23 اردیبهشت 1399 12:45

برای ساخت یک خودروی بسیار سریع، سه راه حل اصلی وجود دارد: اول آن‌که به پیشرانه‌ای قدرتمند مجهز شود، دوم این‌که به طریقی از وزن آن کاسته شود و سوم طراحی بدنه‌اش به گونه‌ای باشد که ضریب آیرودینامیک آن کمتر از نمونه‌های مشابه شود. صرف نظر از آن‌که موضوع صحبت درباره خودرویی مدرن یا کلاسیک باشد، نقش مورد آخر را می‌توان بسیار حیاتی دانست چراکه حرکت دادن خودرویی آیرودینامیک در مقابل جریان هوا مطمئناً به معنای مصرف کمتر انرژی خواهد بود. به همین دلیل می‌توان آیرودینامیک را عاملی بسیار حائز اهمیت در طراحی خودرو دانست.

این خودرو توانست در سال 1980 به سرعت 360 کیلومتر برساعت دست یابد.اکنون فولکس‌واگن قصد دارد با یادآوری یکی از دستاوردهای خود در حوزه آیرودینامیک، علاقمندان را در جریان روند ساخت این خودروی منحصربه‌فرد قرار دهد. این مدل که Aerodynamic Research Volkswagen (به اختصار ARVW) یا همان «پژوهش آیرودینامیک فولکس‌واگن» نامیده شد، یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهایی بوده که توسط این خودروساز آلمانی ساخته شده است. ضریب درگ این خودروی تک سرنشین که در سال 1980 معرفی شد، تنها برابر با 0.15 بود.

صورت مساله طرح شده برای طراحی چنین خودرویی به ظاهر ساده بود: خودرویی چهارچرخ به همراه پیشرانه با گنجایش یک سرنشین که بسیار آیرودینامیک باشد، اما راه حل به این سادگی قابل دستیابی نبود.

ARVW براساس یک سازه آلومینیومی شکل گرفت درحالی‌که بدنه آن از فایبرگلاس و کربن ساخته شد. ارتفاع و عرض بدنه آن به ترتیب برابر با 1.1 و 0.83 متر بوده و چرخ‌های آن نیز در زیر بدنه از دید ناظران پنهان شده بودند. باله‌های عقب قابلیت جابجایی داشته و به افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های زیاد کمک شایانی می‌کردند.

پیشرانه 2.4 لیتری بنزین‌سوز مجهز به توربوشارژر برای نصب روی خودرو درنظر گرفته شد که می‌توانست 177 اسب‌بخار قدرت تولید کند. این پیشرانه دقیقاً در پشت سر راننده نصب شده و قدرت خود را مستقیماً به چرخ‌های عقب ارسال می‌کرد.

آیرودینامیک‌ترین خودروی فولکس‌واگن

نحوه عملکرد سامانه خنک‌کنندگی این پیشرانه نیز بسیار جالب بود، بدین ترتیب که یک دریچه بزرگ در دماغه خودرو پیش بینی شده تا جریان هوا از آن نقطه وارد شده و از بخش بالایی خودرو خارج شود.علاوه‌براین، یک مخزن آب نیز در مجموعه فنی نصب شده بود تا ورودی توربوشارژر را به وسیله آب خنک کند.

در اکتبر سال 1980، تیمی متشکل از مهندسان فولکس‌واگن و همچنین رانندگان حرفه‌ای برای آزمودن قابلیت‌های خودروی آیرودینامیک ساخت شده توسط شرکت آلمانی به پیست Nardo واقع در ایتالیا رفتند. در همان ساعت اول بررسی، ARVW توانست دو رکورد سرعت را پشت سر گذارد چراکه ابتدا از مرز 353.6 کیلومتر برساعت عبور کرده و کمی پس از آن به رکورد سرعت 360 کیلومتر برساعت نیز دست یافت.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : autoclassics.com

دیدگاه کاربران