-
1930
دوران پیشا S
اولین خودرو لوکس تمام عیار مرسدسبنز، سری 770 بود که در دوران جنگ مورد استفاده سران حزب نازی بود. در آلمان پس از جنگ، سری 300 با کد W186 به نحوی آغازگر روندی بود که به ساخته شدن S کلاس انجامید. این خودروی سوپرلوکس که به آدنائر نیز مشهور است، در بین رهبران سیاسی جهان بسیار محبوبیت داشت و امروزه نیز ارزش بالایی دارد. اشتراکات فنی 300 با 300SL گالوینگ قابل تامل بود. سری 300 در تیراژ محدودی به ایران هم آمد.
-
1954
اولین مقدمه S کلاس - W180/W128
سری پونتون محصولات متنوعی از مرسدسبنز را شامل میشد که برترین نمونه آنها یعنی 220، با پیشرانههای 6 سیلندر و امکانات رفاهی متنوع، به نحوی جد اصیلی برای S کلاس بودند. پونتونهای شش سیلندر در ایران هم طرفداران زیادی داشتند.
-
1959
دومین مقدمه S کلاس - W111/W112
با هدف قرار دادن بازار آمریکا، مرسدسبنز شکل و شمایل دقیقتری از خودرویی لوکس را در قالب سری W111 مشهور به فین تیل عرضه کرد. برخلاف پونتونهای شش سیلندر، این سری از پیشرانههای متنوع 2.2 تا 3.5 لیتری شش سیلندر بهره میبردند و آپشنهای مختلفی برای آنها قابل سفارش بود. سری فین تیل در ایران هم پرطرفدار بود.
-
1965
پایان مقدمات S کلاس - W108/W109
آخرین محصول فوق لوکس مرسدسبنز که برچسب S کلاس را یدک نمیکشید، سری W108 بود که در حقیقت نمونه بازبینی شده W111 محسوب میشد. در این نسل علاوه بر پیشرانههای شش سیلندر قبلی، برای سری W109 پیشرانه هشت سیلندر 6.3 لیتری مشابه مدل 600 در نظر گرفته شد. سیستم تعلیق پنوماتیک یکی دیگر از نکات جالب توجه در مدل 300SEL 6.3 بود. نسل W108 و البته W109 برای استفاده شخصی و البته تشریفات دربار و گاراژ سلطنتی توسط شرکت مریخ به ایران وارد شد.
-
1972
اولین S کلاس - W116
اولین مدلی که به طور رسمی با نام S کلاس شناخته شد، نسل W116 بود. در این مدل مرسدسبنز با انتقال تجربیات از سری W109، برترین تکنولوژیها را در S کلاس عرضه کرد. در این نسل مرسدسبنز ترمزهای ABS، کیسه هوای راننده و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک را در برخی مدلها عرضه کرد. علاوهبراین، W116 تا پیش از عرضه تحت شدیدترین آزمایشهای ایمنی و دوام قرار گرفت. بیشتر W116 های ایران از نوع 280S بودند، اما در این بین مدل 450SEL 6.9 هم وجود داشت.
-
1980
ادامه سلطنت مرسدس - W126
با آن که قوانین محدودکننده آلایندگی و ایمنی در آمریکا، ادامه فروش کلاس S را با مشکلاتی همراه کرد، اما نسل جدیدتر با تکنولوژیهای بهتر و ایمنی بالاتر در سال 1980 عرضه شد. سیستم کنترل کشش، کیسه هوای سرنشین جلو، کیسههای جانبی هوا، کمربندهای پیشکشنده و گرمکن صندلیها از جمله نکات بارز W126 بودند. بسیاری این مدل را به خاطر محبوبیت و فروش بالا (بیش از 800 هزار دستگاه) و البته ابهت بینظیرش، مهمترین و بارزترین S کلاس تاریخ میدانند. تعداد نسبتاً زیادی W126 برای استفاده در ناوگان تشریفات و البته نهادهای مختلف و اشخاص از اواخر دهه شصت وارد ایران شد.
-
1991
تانک مرسدس - W140
مرسدسبنز در تلاش بود برای جانشین W126، خودرویی مدرن و ساختارشکن بسازد و از طراحی محافظهکارانه قبلی فاصله بگیرد. با این حال طرح نهایی بسیار ملایمتر شد که از نظر بسیاری، حتی خود خالقش یعنی برونو ساکو، تناسب کمتری نسبت به W126 داشت. در نسل جدید، برای اولین بار پیشرانههای V12 عرضه شدند و سیستم کنترل پایداری، شیشههای دو جداره، بسته شدن اتوماتیک درها و صندوق و یک سیستم تهویه متبوع انقلابی از نکات بارز W140 بودند. در میانه این نسل، نام نمونه کوپه به CL تغییر پیدا کرد. این نسل در ایران به خاطر ظاهر خاصش به اتاق تانک مشهور است. در دهه هفتاد تعدادی از آن برای استفاده در ناوگان تشریفات وارد کشورمان شد.
-
1999
شبح هزاره سوم - W220
در آستانه هزاره سوم، نسل جدید S کلاس با کد W220 عرضه شد. در این نسل مرسدسبنز یک زبان طراحی کاملاً جدید و هوشمندانه را ابداع کرد که تا اواخر دهه قبل رواج داشت. امکان سفارش نمونه دو دیفرانسیل، سیستم تهویه متبوع صندلیها، سیستم چند رسانهای COMAND مرسدسبنز، کروز کنترل مجهز به رادار و البته اولین مدل AMG از این کلاس در این نسل قابل توجه بودند. در این نسل هم کماکان کلاس CL نام سری کوپه بود. این کلاس در تیراژ نسبتاً محدودتری به ایران آمد که بخشی از آن دقیقاً پس از باز شدن مرزها به روی واردات خودرو رخ داد.
-
2006
S کلاس زود هنگام - W221
معمولاً S کلاسها چیزی بین 9 تا 12 سال در خط تولید میماندند. با این حال به خاطر بازار شدیداً رقابتی در بخش خودروهای لوکس و البته افزایش تعداد رقبا و درخشش قابل توجه نسلهای جدیدتر سری 7، مرسدس بنز تصمیم گرفت یک محصول بینقص جدید را سریعتر از موعد برای جانشینی نسل W220 معرفی کند. نسل W221 با تجهیزاتی همانند دوربینهای مادون قرمز دید در شب و چراغهای LED، باز هم حرف اول و آخر را در بازار خودروهای لوکس میزد. این نسل آخرین S کلاسی بود که نمونه کوپه آن با نام CL عرضه شد. نسل W221 در تیراژی نسبتاً بالا در دوران اوج بازار خودروهای وارداتی به کشورمان آمد و به نحوی محبوبترین S کلاس مدرن در ایران است.
-
2014
ششمین S کلاس - W222
ابداعگر زبان طراحی جدید و جنجالی مرسدسبنز، نسل ششم S کلاس بود که تجهیزاتی نظیر MBC، ABC و رادار هوشمند Distronic در آن عرضه شد و رادار و سیستم کروز هوشمند در این نسل پیشرفت قابل توجهی داشتند. در این نسل پس از مدتها مجدداً نمونه کوپه با نام S کلاس کوپه عرضه شد. علاوهبراین، نمونه کابریو پس از نزدیک به چهار دهه به لاین S کلاس بازگشت. عرضه این نسل همزمان شد با محدودیت و سپس قطع واردات خودرو به ایران. همین امر سبب شده تا تنها تعداد کمی از W222 به ایران بیاید که اکثراً نیز با مجوزهای خاص امکان ورود و اخذ پلاک داشتهاند. بدین ترتیب از همان ابتدا S کلاس سری W222 قیمتهای نجومی داشت.
-
2020
هفتمین نسل، مدرنتر از قبل
در نهایت نسل هفتم مرسدسبنز S کلاس (اتاق W223) به صورت رسمی معرفی شد. هرچند این خودرو در نمای ظاهری شبیه به نسل قبل به نظر برسد ولی پس از مرور فهرست فناوریهای جدید و نوآوریهای مهندسی بکار گرفته شده در آن همچون پیشرانههای هیبرید، نمایشگر بزرگ روی داشبورد، نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX و بسیاری موارد دیگر، نمیتوان انکار کرد با خودرویی کاملا جدید روبرو هستیم.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما