ملاقات با جنتلمن آلمانی

تست و بررسی مرسدس بنز S500 در تهران

19 آبان 1397 21:00

امروز به سراغ یکی از اساطیر دنیای لاکچری ها، یعنی مرسدس بنز S کلاس آمده ایم؛ خودرویی که از گذشته های دور تاکنون، همواره به عنوان سمبلی از تشریفات شناخته می‌شده و هنوز هم نامش، لرزه بر اندام رقبا می اندازد. البته شاید بهتر باشد در هنگام بررسی، تاریخچه غرورآفرین مرسدس و افتخارات کلاس S را فراموش کنیم چون با این پیش زمینه ذهنی مثبت، ممکن است قضاوتمان دچار اختلال شود و نتوانیم مشکلات خودرو را (البته اگر مشکلی وجود داشته باشد!) آن طور که باید و شاید ببینیم.

با توجه به افزایش شدید نرخ ارز به نظر میرسد که قیمت S500 به محدوده 4 میلیارد تومان رسیده باشد.پس بیائید برای دقایقی فراموش کنیم که «کارل بنز» اولین خودرو احتراق داخلی جهان را ساخته و مرسدس در بیش از 130 سال، هزاران ایده و اختراع در زمینه پیشرفت خودروها داشته است. حتی این را هم از یاد ببریم که بسیاری از فن‌آوری های خودرویی مثل ABS و ایربگ و..، برای اولین‌بار توسط اجداد همین S کلاس به بازار جهانی معرفی شده اند و بدون درنظر گرفتن این واقعیت ها به بررسی S500 بپردازیم تا ببینیم آیا ادعای «یا بهترین یا هیچ» مرسدس فقط یک شعار تبلیغاتی است یا اینکه مردان اشتوتگارت، از صمیم قلب به این اصل ایمان دارند؟! لطفاً در این بررسی همراه "باما" باشید.

طراحی ظاهری مرسدس‌‌بنز S500

زیبا، متین و باشکوه. این سه صفت به خوبی چهره خودرو مورد بررسی ما را توصیف می‌کنند. در واقع مرسدس برای اثبات لوکس بودن محصولش، نیازی به شلوغ کاری احساس نکرده و برعکس با خطوطی ساده و در عین حال هوشمندانه، طرحی چشم نواز و شیک خلق نموده است.

نکته مثبت اینجاست که ظاهر S، در عین پایبندی به سنت ها کاملاً مدرن به نظر می‌رسد و در اوج سادگی، جذاب و دلربا است. البته شاید این سبک طراحی به اندازه ب ام و سری7 نظر جوانان را به خود جلب نکند اما در هر صورت بازار هدف این ماشین ایجاب می‌کند که S کلاس همیشه با کت و شلوار اتوکشیده در انظار ظاهر شود و پوشش و پیرایش باوقاری داشته باشد. ضمناً این صحبت ما به هیچ عنوان بدان معنا نیست که در این خودرو با کمبود هیجان مواجه هستیم؛ به‌خصوص که خودرو امروز ما به کیت بدنه AMG نیز مزین شده و نتیجه اینکه فرزند با کلاس مرسدس، خوش استایل تر از هر زمان دیگری پیش رویمان قرار گرفته است.

در قسمت جلو چراغ‌هایی مدرن در تلفیق با جلوپنجره سنتی مرسدس، ترکیب جالبی را پدید آورده اند و کاپوت کشیده و پهن خودرو، بر ابهت و شکوه S کلاس افزوده است. اما به غیر از اینها دقت به ریزه‌کاری ها نیز در نوع خودش جالب توجه است. مثلاً نگاهی به هواکش های سپر بیندازید تا ببینید همین قسمت های به ظاهر ساده با چه ظرافتی با فرم و زاویه چراغها و طراحی جلوپنجره هماهنگ شده اند. همین نکات به ظاهر کوچک و رعایت تناسب میان اجزاء مختلف است که باعث می‌شود طراحی یک خودرو برای سالیان سال ماندگار گردد و هرگز چشم را خسته نکند.

در قسمت کناری نیز اصل کلی بر وقار و سادگی قرار گرفته اما رینگ های معروف AMG در تلفیق با خطوط پویا و جذاب بنده توانسته اند تا حدودی حس چالاکی را هم به بدنه اضافه نمایند. برجستگی جزئی گلگیرها و طراحی نیم‌دایره‌ای شیشه های کناری نیز از دیگر نکات قابل توجه در این زاویه هستند که در بهبود جذابیت های این بخش موثر واقع شده اند.

در پشت سر هم همه چیز به درستی در سر جای خودش قرار گرفته و شکل و شمایل جذاب صندوق، در ترکیب با چراغهایی که به خوبی با حالت آیرودینامیک این قسمت انطباق پیدا کرده اند، چشم را نوازش می‌دهند. سپر نیز حالتی برآمده و اسپرت دارد که در نوع خود جالب توجه است و با این خروجی های اگزوز تنومند، اعتماد به نفس رقبا را کاهش میدهد.

طراحی داخلی مرسدس‌‌بنز S500

با ورود به داخل کابین با خطوط و طراحی سنتی مرسدس مواجه می‌شویم که البته به شکل مطلوبی با مدرنیته پیوند خورده. در حقیقت با دیدن غربیلک فرمان، خطوط کلاسیک داشبورد و دریچه های خاطره انگیز تهویه مطبوع، پی به اصالت ناب کلاس S خواهید برد. اما همزمان وجود انواع تکنولوژی های روز، مثل نمایشگر عریض میانی و آمپرهای تمام دیجیتالی به ما یادآوری می‌کنند که با یک خودرو کاملاً مدرن و امروزی طرف هستیم. در حقیقت اینجا نه سنت فدای مدرنیته شده و نه برعکس بلکه این دو پارامتر جذاب به خوبی با یکدیگر تلفیق شده اند.

اما در خودروهای لوکس، بحث کیفیت حتی از طراحی ظاهری هم مهم‌تر است؛ زیرا کوچک‌ترین نقص و کمبودی در این بخش می‌تواند تمامی زحمات سازندگان را بر باد دهد. خوشبختانه جنس متریال استفاده شده در تمامی قسمت های S کلاس عالی است و مونتاژ نیز با دقت و وسواس کم نظیری صورت گرفته. خلاصه مطلب اینکه از زیبایی و ارگونومی گرفته تا بوی خوش چرم و کیفیت بالا همه و همه اینجا در کنار هم جمع شده اند تا ضمن القاء حس آرامش، محیطی تجملاتی را به سرنشینان پیشکش نمایند.

فکر میکنم نیازی به توضیح نباشد که از نظر جای پا و سر هم شرایط تمامی صندلی ها عالی است و حتی نفرات پشتی نیز از این نظر هیچ گونه کمبودی احساس نخواهند کرد.

نکته دیگر اینکه S از نظر ابعاد در دو مدل استاندارد و LONG عرضه می‌شود که همانطور که از نامشان مشخص است از نظر طول اتومبیل با یکدیگر متفاوتند. در حقیقت مدل لانگ، 130 میلی‌متر کشیده‌تر از نمونه استاندارد است که تمامی این فاصله به فضای میان محورهای جلو و عقب اضافه شده و جای پای سرنشینان عقبی را به ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن تبدیل کرده است.

آپشن های رفاهی و ایمنی مرسدس‌‌بنز S500

جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهید بدانید خودروهای آینده چه آپشن هایی دارند بهتر است که نگاهی به فول‌ترین مدل های روز S کلاس بیندازید؛ چراکه معمولاً جدیدترین ایده ها و تکنولوژی ها در این محصول یافت می‌شوند. البته توضیح تک‌تک آپشن های بکار رفته در خودرو امروز ما به خودی خود یک مقاله جداگانه را طلب می‌کند اما برای یک آشنایی کلی میتوانیم به گزینه هایی زیر اشاره کنیم:

  • انواع سیستم های کمکی ترمز و پایداری مثل ABS, ASR, ESP, BAS بهمراه سیستم ADAPTIVE BRAKE ، Attention Assist
  • سیستم PRE-SAFE
  • پاک کننده ترمزها
  • سامانه Crosswind Assist
  • کیسه های هوای کامل (راننده، سرنشین کناری، جانبی برای جلو و عقب و کیسه هوای روی شیشه ها)
  • سیستم ECO Start-Stop
  • قابلیت تنظیم سیستم تعلیق برای شرایط راحت و اسپرت توسط سامانه AIRMATIC
  • نشانگر باد تایرها TPMS
  • لاستیک های Run-Flat یا پنچر رو
  • تابلو خوان
  • کروز کنترل هوشمند
  • آینه های الکتروکرومیک
  • چراغها و برف پاک کن هوشمند
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیمات مجزا برای 4 منطقه
  • دوربین دید پیرامونی بعلاوه دوربین دید در شب
  • سقف پانوراما
  • یخچال، گرمکن و تهویه صندلی ها
  • تنظیمات برقی صندلی ها بهمراه حافظه
  • ماساژور
  • سیستم DYNAMIC SEATS
  • صندوق عقب برقی
  • نمایشگر 12.2 اینچی بهمراه سیستم آنلاین COMAND که خود شامل امکانات متنوعی مثل فرمان صوتی، مرورگر اینترنتی، حافظه داخلی، رهیاب و انواع و اقسام تنظیمات برای کاربر می‌شود
  • نمایشگرهای 10 اینچی مجزا برای سرنشینان عقب
  • سیستم صوتی حرفه ای Burmester
  • کلید هوشمند و استارتر
  • نورپردازی داخلی، چراغ همراهی و خوش آمدگویی و ....

البته آپشن خارق العاده MAGIC BODY CONTROL نیز برای کلاس S قابل سفارش است که می‌تواند با اسکن مسیر و پردازش میزان ناهمواری ها، وضعیت سیستم تعلیق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شرایط جاده تطبیق دهد تا خودرو در تمامی شرایط بهترین عملکرد را ارائه دهد.

خوب پس مرسدس بنز S کلاس همه امکاناتی که از یک خودرو لوکس مدرن انتظار می‌رود و حتی چیزهایی فراتر از توقعات را به سرنشینانش هدیه می‌کند و در نتیجه برای سخت‌گیرترین و مشکل‌پسندترین مشتریان هم جای گله و شکایتی باقی نخواهد گذاشت.

پیشرانه مرسدس‌‌بنز S500

مرسدس بنز پیشرانه‌های متنوعی را برای کلاس S درنظر گرفته و از مدل نسبتاً ضعیف 204 اسب بخاری دیزل هیبرید که روی S300 hL نصب شده تا قلب آتشین 12 سیلندر بنزینی 630 اسب بخاری که در سینه AMG S65 می‌تپد برای این ماشین قابل سفارش هستند.

اما خودرو امروز ما مثل تمامی مدل های وارد شده به کشور (با پلاک ملی) از نوع S500 است و زیر کاپوتش پیشرانه 8 سیلندر خورجینی (V شکل) قرار گرفته که با 4663 سی سی حجم و 32 سوپاپ و یاری گرفتن از پرخوران توربو قادر است تا 455 اسب نجیب آلمانی را برای حرکت، زین نماید. تازه در خصوص گشتاور اوضاع از این هم بهتر می‌شود و S500 با تورک تولیدی 700 نیوتن متر لبخند رضایت را بر لبان هر عشق ماشینی جاری خواهد ساخت. وظیفه انتقال نیرو هم به عهده جعبه‌دنده 7 سرعته G Tronic Plus مرسدس است که نیرو را به چرخ‌های عقبی منتقل می‌کند. البته لازم به ذکر است که این جعبه‌دنده در سال‌های بعد با نمونه 9 سرعته تعویض شد.

تجربه رانندگی با مرسدس‌‌بنز S500

اما به مهم‌ترین بخش بررسی رسیدیم. در واقع S کلاس تا اینجای کار خودروی فوق‌العاده‌ای نشان داده اما تا وقتی تست عملی انجام نشود نمی‌توانیم در مورد خصوصیاتی از قبیل ارگونومی، کیفیت سواری، عملکرد جعبه‌دنده و مواردی از این دست قضاوت کامل و درستی داشته باشیم.

داخل کابین کیفیت کم نظیر و حالت کلاسیک داشبورد حس خوشایندی به انسان منتقل می‌کند. تازه خبر بهتر این است که ماشین های آلمانی عموماً، ارگونومی را فدای زیبایی نمی‌کنند و S کلاس، که یکی از شایسته‌ترین نمایندگان ژرمن ها به حساب می‌آید، نیز در این امر عالی کار کرده. نتیجه اینکه دید به اطراف، دسترسی به ادوات و موقعیت قرارگیری در پشت فرمان عالی است و می‌توانیم از سواری نهایت لذت را ببریم.

البته نباید توقع داشته باشید که S کلاس «یا هر خودرو دیگری در این سگمنت» به راحتی یک سدان کامپکت در شهرهای شلوغ حرکت کند و در هر جای پارک کوچکی خودش را جای دهد! اما در هر صورت به کمک دید مناسب و سیستم‌های کمکی می‌توانید از پس شرایط خاص شهرهای شلوغ هم برآیید. یادگیری کار با سیستم چندرسانه ای مرسدس هم چندان سخت نیست و اگر مقداری زمان بگذارید می‌توانید به تنظیمات مختلف این سامانه دسترسی پیدا کنید.

راستش را بخواهید بعد از مقداری رانندگی تازه متوجه شدم که چرا بر روی این ماشین سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده قرار گرفته! در حقیقت صندلی های S کلاس به قدری راحت هستند و میزان سکوت و عایق‌بندی کابین به اندازه ای عالی است که اگر مسیرتان خلوت باشد ممکن است از این همه راحتی و آرامش خوابتان بگیرد!

البته پیشنهاد می‌کنم در این هنگام، پایتان را اندکی روی پدال گاز بفشارید تا هیولای V8 زیر کاپوت خواب را از سرتان بپراند. حتی با وجود اینکه از قبل به میزان قدرت S500 واقف بودیم اما باز هم با تخت گاز کردن ماشین غافلگیر شدیم. قدرت بالا و گشتاور فوق‌العاده ای که از دور موتور بسیار پایین در اختیار قرار دارد باعث شده که این غول 2 تنی، مثل خودرویی اسپرت کوچک سبک بال از زمین کنده شود و راننده و سرنشینان را در صندلی فرو ببرد.

در شتاب ثانویه هم روند افزایش سرعت به شکلی است که احساس می‌کنید اگر حداکثر سرعت روی 250 کیلومتر محدود نشده بود، مرسدس تا ابد به شتابگیری ادامه می‌داد! البته در این بین نباید از عملکرد دقیق جعبه‌دنده و هماهنگی فوق‌العاده‌اش با پیشرانه غافل شویم زیرا این جعبه‌دنده ضمن تحمل فشار گشتاور بالا، دنده ها را به نرمی تمام و در کسری از ثانیه برای پیشرانه سرو می‌کند تا ماشین بدون هیچ وقفه ای به پیشتازی خود ادامه دهد.

در مورد هندلینگ هم باید بگوئیم که شرایط کلی ماشین در قیاس با این کلاس خودرویی مناسب ارزیابی شد. البته در این رده ماشین هایی مثل ب‌ام‌و سری 7 وجود دارند که فرمان پذیری بهتری نسبت به S500 ارائه می‌دهند اما با توجه به اینکه در سگمنت سدان های لوکس بر خلاف کلاس سدان اسپرت، کیفیت سواری از اهمیت بالاتری نسبت به پایداری برخوردار است باید بگوئیم که از اینکه تمرکز مرسدس بیشتر روی راحتی بوده تا جاذبه های اسپرتی خیلی هم ناراحت نشدیم.

البته خودرو مورد تست (مشابه تمامی مدل های وارداتی رسمی) فاقد آپشن MAGIC BODY CONTROL است و به همین دلیل از نظر کیفیت سواری در حد و اندازه آن مدل ظاهر نمی‌شود و هر از گاه با دست‌اندازهای عجیب و غریب وطنی غافلگیر می‌گردد؛ اما در یک جمع‌بندی کلی باید بگوئیم که آرامش مثال‌زدنی در کابین S کلاس برقرار است. ترمزها نیز به خوبی از پس جمع ‌ جور‌کردن خودرو بر می‌آیند و علیرغم وزن بالا و شتاب عالی، نگرانی از بابت مهار اسب های زیر کاپوت نداریم.

بررسی وضعیت بازار مرسدس‌‌بنز S500

S500 خودرویی لوکس و تمام عیار است و اجازه نمی‌دهد که از نظر قدرت، کیفیت، زیبایی، امنیت و راحتی کوچک‌ترین کمبودی احساس کنید. پس حالا می‌توان اعتراف کرد که شعار «یا بهترین یا هیچ» حداقل برای S کلاس صرفاً جنبه تبلیغاتی نداشته و برعکس خیلی هم به واقعیت نزدیک است!

اما ماجرای واردات این سری از خودروهای مرسدس بنز به کشور به سال 2014 و منع ناگهانی واردات خودروهای لوکس باز می‌گردد. در واقع قیمت نسل تازه S CLASS در آن زمان در محدوده یک میلیارد تومان برآورد می‌شد اما در پی اجرایی شدن این قانون، شاهد افزایش قیمت ناگهانی به حدود 3 میلیارد تومان بودیم، چرا که تنها تعداد معدودی از این نسل مرسدس بنز به ایران راه یافته بود و بازار تشنه در سگمنت سدان های فوق لوکس کشش چنین قیمت‌های نجومی را داشت.

اما در سال گذشته (2017) با واردات نسل تازه ب‌ام‌و سری7 به بازار تا حدی از تب و تاب قیمت های بالای این خودروها کاسته شد و مشتریان می توانستند با قیمت های بسیار کمتر به سراغ سری7 در همین کلاس «هرچند با قدرت کمتر» بروند.

حالا نیز با توجه به افزایش شدید نرخ ارز و افزایش قابل توجه قیمت تمامی رقبا، به نظر می رسد که قیمت این نسل از مرسدس S-CLASS به محدوده 4 میلیارد تومان وارد شده باشد، هرچند که برخلاف ب‌ام‌و سری7 (که افزایش قیمتی بیش از نرخ ارز را تجربه کرده است)، به نظر می رسد که مالکین مرسدس بنز های S 500 از نظر شدت افزایش قیمت، تا حدی دچار ضرر و زیان شده باشند به خصوص که حالا اکثر خودروهای مذکور به خودروهایی دست دوم با هزینه نگهداری بالا بدل شده اند و اکثر خریداران از ترس هزینه های نگهداری، قید قدرت بالاتر و سواری راحت‌تر S را می‌زنند و به سراغ نمونه های در حد صفر ب ام و سری7 می روند که با قیمت های مناسب‌تری در دسترس هستند.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های مرسدس S500

بنابراین می‌توان گفت که این قصر متحرک مرسدس بنز حالا به نوعی با بداقبالی در بازار خرید و فروش مواجه شده است. امیدواریم در آینده نه چندان دور، شاهد کاهش قیمت دلار و اصلاح قوانین واردات باشیم تا خیابان‌های کشور عزیزمان بیش از پیش با این خودروهای زیبا تزئین شوند و درصد بیشتری از هموطنان بتوانند به این سطح از کیفیت دست پیدا کنند.

نویسنده : امین امیری‌فر

منبع : باما

دیدگاه کاربران
امیر۸۳۷۳۶ 1398/11/7
سلام لطفا کلیپ بررسی این ماشین خوب بگذارید. باتشکر
پاسخ
0
0
0
Amirhosin 1398/6/26
اره کاشکی فیلم درست کنند
پاسخ
0
0
0
JVD 1397/9/9
خطوط روی درها رو من نمی پسندم، اون حالت عضله ای اس کلاس قدیم رو هم نداره. علیرغم اینکه بنز تو طراحی سدان های بزرگ ( از نظر من) همیشه بهتر از بی ام و عمل کرده بود. در این مورد طراحی بدنه اتاق 7 بی او و قشنگ تره. طراحی کاپوت قشنگه، جلو پنجره و چراغ های جلو و عقب خیلی خوبن. هر چند چراغای جلو میشد قشنگتر هم بشه. در کل واسه اس کلاس یکم دیگه جا داشت خوشگل ترش کنن. هرچند به قول نویسنده شاید بنز نخواسته آرگونومی رو فدای زیبایی کنه. شتابش ، شتابش، شتابش..... وسوسه میکنه منووووووو
پاسخ
2
2
1
Mrreza 1400/4/24
امیر رضا هدف بی ام و برای این بوده که سری۷ ماشین همه پسندی باشه خیلیم قشنگه
0
0
Amirreza1362 1399/9/8
بی ام و سری هفت طراحی بدنش در نمای جلویی حالت خشمگین بودنو داره که نباید در یک خودروی لوکس وجود داشته باشه برای همینه که سه لوکس اصصلی بازار جهانی ( رولز رویس ، بنز ، بنتلی ) این طراحیو ندارن و به نظر من این از هر لحاظ زیباتر و سنگین و رنگین تره
0
1
milad ghodsi 1397/8/20
کاش فیلم تهیه میکردید بخدا فیلمش خیلی جذابتره سایت باما سایت قدرتمندیه خواهشا براش هزینه کنید
پاسخ
0
0
4