تکامل یک رویا

آشنایی با مرسدس‌بنز W140 S320 مدل 1992

14 دی 1398 16:00

با نگاهی به تاریخچه، روند توسعه و پیشرفت مرسدس‌بنز کلاس S، از W116 گرفته تا W222 امروزی می‌توان سیر رشد و ارتقا همه جانبه تکنولوژی و قدرت را در ساختار قدیمی و محبوب یکی از برترین خودروهای لوکس دنیا مشاهده کرد. اگر W126 را آغازگر جنبش لوکس‌گرایی و همه فن حریفی کلاس S مرسدس‌بنز درنظر بگیریم پلتفرم W140 بدون شک این رویه را درعهد مدرن-کلاسیک به اوج خود رساند.

نسل سوم مرسدس‌بنز کلاس S با کد شناسایی W140 به گفته کارشناسان آخرین خودرویی بود که شرکت بنز با وسواس مهندسی فراوان به تولید رساند. این خودرو با لقب اتاق تانکی در بازار خودروی کشورمان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.هرچند آمار نهایی فروش W140 با رقم حدود 406 هزار دستگاه در طی 8 سال تولید تنها نصف پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کلاس S جهان یعنی W126 با رقم فروش حدودی 818 هزار دستگاه در طی بازه 12 ساله تولید بود اما این خودرو ترکیبی از اصالت، قدرت، لوکس‌گرایی و پرستیژ را در سطح بالاتری نسبت به W126 ارائه داد که باعث شد تعریف جدیدی از کلاس S در بازار جهانی جاری شود.

به دلیل ارائه طیف نسبتاً گسترده‌ای از آپشن‌های ایمنی و رفاهی در دوران رکود جهانی در دهه 90میلادی، W140 به نماد خودستایی و فخر فروشی تبدیل شد. همچنین شهرت جهانی‌تر این پلتفرم زمانی حاصل شد که که پرنسس دایانا در سانحه رانندگی در سرعت بالا سوار بر یک دستگاه W140 280S در یکی از تونل‌های پاریس کشته شد. این پلتفرم در ایران با توجه به ابعاد و کاربرد دیپلماتیک از بدو ورود به «تانک» مشهور شد

آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی یک دستگاه مرسدس‌بنز کلاس S با کد شناسایی W140 S320 مدل 1992 است که در وضعیت فنی و ظاهری بسیار عالی در ایران نگهداری می‌شود.

نمای ظاهری مرسدس‌بنز W140 S320

بین سال‌های 1981 تا 1989 چندین طراحی متنوع از کلاس S جدید بررسی شد تا این‌که طراحی خارجی W140 به قلم آلیوییر بولِی و تحت نظارت سرطراح ارشد بنز، برونو ساکو برگزیده و نسخه نهایی در سال 1991 تولید شد. W140 در دو نسخه سدان (SE) با فاصله محورهای استاندارد و محورهای کشیده (SEL) با کد شناسایی V140 و نسخه کوپه (SEC) با کد شناسایی C140 به تولید رسید. نمونه کوپه در سال 1996 برای همیشه با تغییر نام به نسل اول کلاس جدید CL تبدیل شد.

مرسدس‌بنز W140 S320 مدل 1992

ابعاد خارجی W140 مورد بررسی این مقاله نمونه استاندارد (W140) با فاصله محورهای 3040 میلی‌متر (101 میلی‌متر کوتاه‌تر از V140) به ترتیب برابر با 5113×1886×1486 میلی‌متر است که با نمایی ارتقا یافته و مد روز، اشاره‌هایی جزئی به طراحی W124 را در دل خود دارد. اما لازم به بیان است که برونو ساکو، سر طراح وقت و مدیر پروژه طراحی W140 از دو خودرو تاثیرگذار آن دوران یعنی ب‌ام‌و سری 7 (E32) و جگوار XJ40 برای طراحی این خودرو الهامات قابل توجهی گرفت.

طراحی کلی W140 را می‌توان یکی از محافظه‌کارانه‌ترین سبک طراحی مرسدس‌بنز نامید که اتفاقاً تشکیل‌دهنده زبان طراحی این شرکت در دهه 80 و 90 بود که در حقیقت شامل بسیاری از خودروسازان بزرگ می‌شد. با وجود برخی ضعف‌هایی که از طراحی سبک محافظه‌کارانه نشات می‌گیرد، یکی از برترین مزایای این نوع طراحی عدم کهنگی و فراگیر بودن ظاهر خورو در طی زمان‌های طولانی است.

طراحی مرسدس‌بنز W140 S320 مدل 1992

W140 از هر نظر نسبت به W126 بزرگ‌تر است اما بزرگترین خصوصیت‌های ظاهری W140 را باید در ارتفاع زیاد اتاق، شیشه‌های بزرگ جانبی، چراغ‌های تغییر یافته اما مشابه W124 در عقب، کاپوت و جلوپنجره یکپارچه که به روشی جدید ساخته شده بود دانست. در حقیقت ظاهر W140 در عین سادگی به اندازه‌ای منحصربه‌فرد شد که القابی چون «جعبه ایمن» و «جعبه کفش چرخ‌دار» (و در ایران: اتاق تانک) را به آن نسبت دادند.

نمای داخلی مرسدس‌بنز W140 S320

W116 آغازگر رسمی کلاس S هنوز راه زیادی داشت تا به عنوان خودرویی لوکس (حداقل در نمونه‌های غیر از 450SEL 6.9) شناخته شود. اما با ورود W126 و ارائه سطح قابل توجهی از امکانات رفاهی، تعریف جدیدی از لوکس‌گرایی در خط تولید مرسدس‌بنز مطرح شد که W140 آن را به اوج آن دوران رساند.

کابین مرسدس‌بنز W140 S320 مدل 1992

نمای داخلی W140 ترکیب معقول و بسیار ساده و البته سنگینی از چرم تیره به همراه چوب گردو در پنل مرکزی و رو دری‌هاست. غربالک بزرگ فرمان و مجموعه نمایشگر پنج دایره‌ای مشابه محصولات پورشه در آن زمان، در ان نسل از کلاس S نیز دیده می‌شود. وجود دو نشانگر دوار اضافه‌تر به معنای تمایز فاحش با سایر محصولات هم دوره مرسدس‌بنز است که اکثر آن‌ها از سه نشانگر استفاده می کردند. این یعنی شما در یکی از محصولات لوکس یا اسپرت مرسدس‌بنز نشسته‌اید و احتمالاً نه یک کلاس E.

این نشانگرها از چپ به راست به ترتیب نشان‌دهنده میزان حجم سوخت، دمای پیشرانه، فشار روغن و نشانگر سیستم اکونومی مصرف سوخت لحظه‌ای، سرعت‌سنج به همراه مسافت‌شمار، نشانگر دور موتور و ساعت آنالوگ است که همگی با فونت ساده و بسیار خوانا با رنگ سفید در زمینه‌ای تیره حک شده‌اند. البته در کنار این مجموعه نشانگر، چراغ‌های هشدار و دماسنج دمای خارج خودرو نیز دیده می‌شود.

صندلی های ردیف عقب مرسدس‌بنز W140 S320 مدل 1992

از فضای جادار کابین و صندلی‌های لوکس و فراگیر که بگذریم، کنسول میانی مملو از کلید نوید مواجهه با خودرویی پرآپشن می‌دهد. W140 از دیدگاه لوکس‌گرایی و تجمل به اندازه‌ای پیش رفت که لیست آپشن‌های قابل سفارش برای آن به چندین برگه می‌رسد. برای آشنایی با گوشه‌ای از آپشن‌های به کار رفته در این خودرو به آپشن‌های موجود بر W140 مورد بررسی این مقاله اشاره می‌کنیم:

آینه‌های برقی، سانروف دو حالته، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال دو منطقه، سیستم صوتی با چنجر 6 تایی که بخش چنجر آن در صندوق عقب قرار دارد، شیشه‌های کروماتیک دوجداره درها به منظور کاهش نفوذ صدای مزاحم داخل کابین، کیسه ایمنی هوا سرنشینان جلو، بخاری درجا، کروز کنترل، آنتن برقی، تنظیم ارتفاع، صندلی‌های برقی جلو دارای حافظه، دزدگیر فابریک، چراغ‌شور و برف پاک‌کن چراغ‌های جلو، چراغ پارک، وکیوم اتوماتیک درها و صندوق عقب، ریم‌های اسپرت AMG، تریم چوب گردو و جعبه‌دنده اتوماتیک از مهم‌ترین آپشن‌های به کار رفته در این مرسدس‌بنز کلاس S است.

مشخصات فنی مرسدس‌بنز W140 S320

پیشرانه مرسدس‌بنز W140 S320 مدل 1992

این W140 که با کد تجاری S320 شناخته می‌شود از پیشرانه شش سیلندر خطی M104 به حجم دقیق 3199 سی‌سی به قدرت 230 اسب‌بخار و گشتاور 315 نیوتون‌متر مجهز است. این پیشرانه پس از نمونه شش سیلندر 2.8 لیتری مشهور، دومین پیشرانه شش سیلندر قابل سفارش برای W140 به شمار می‌آید. پیشرانه‌های دیگری از جله نمونه‌های V8 کد M119 به حجم‌های 4.2 و 5.0 لیتر، نمونه V12 کد M120 به حجم 6.0 لیتر و در آخر نمونه V12 جنجالی M297 AMG به حجم 7.0 و 7.3 لیتر در کنار دو پیشرانه دیزلی .03 و 3.5 لیتری شش سیلندر خطی قابل سفارش بودند.

در بازه‌ای از زمان مهندسان مرسدس‌بنز به منظور حفظ رقابت با رقیب باواریایی خود به سراغ طراحی و ساخت پیشرانه‌های V16 رفتند تا از پیشرانه V16 Goldfish ب‌ام‌و عقب نمانند. اما این پروژه به سرعت و در سکوت متوقف شد چراکه در دوران رکود دهه 90 میلادی مرسدس‌بنز هیچ میل نداشت که پیام اشتباهی را به سوی مشتریان و طرفداران محیط زیست منتقل کند.

جعبه دنده مرسدس‌بنز W140 S320 مدل 1992

جعبه‌دنده مورد استفاده در این W140 یک نمونه اتوماتیک 4 سرعته با کد شناسایی 4G-Tronic است که نیرو تولیدی را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. دو جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک (5G-Tronic) و 5 سرعته دستی نیز برای این پلتفرم قابل سفارش بود.

بر اساس استانداردهای روز اول مرسدس‌بنز W140 S320 شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت برابر با 8.9 تا 9.4 ثانیه (وابسته به آپشن‌ها) بر آودرد شده است. همچنین میزان مصرف متوسط سوخت این ستاپ برابر با 11.1 تا 12.3 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شد که با توجه به توان پیشرانه و وزن نهایی خودرو قابل قبول است. ترمزها در هر چهارچرخ از نوع دیسکی هستند تا وزن 1880 کیلوگرمی W140 استاندارد را از حرکت به حالت سکون برسانند.

W140 در جلو از سیستم تعلیق مستقل جدید جناغی دوبل، جایگزین نمونه مکفرسون استرات در نسل پیشین کلاس S (W126) بهره برد. در عقب نیز سیستم تعلیق به نمونه مستقل 5 نقطه اتصالی تغییر یافت تا سواری راحت‌تر در ترکیب با ویژگی‌های اسپرت و البته فرمان‌پذیری دقیق‌تر برای W140 به همراه بیاورد.

تحول منفی مرسدس‌بنز W140

نسل سوم مرسدس‌بنز کلاس S با کد شناسایی W140 به گفته کارشناسان آخرین خودرویی بود که شرکت بنز با وسواس مهندسی فراوان به تولید رساند. توجه ویژه بنز به طراحی و جزئیات در W140 به اندازه‌ای زیاد بود که این خودرو با تاخیر 18 ماهه به بازار معرفی شد و در راستای این تاخیر طولانی ولفگنگ پیتر، سرمهندس طراحی مرسدس‌بنز از جایگاه خود استعفا داد. همچنین هزینه‌های سرسام‌آور طراحی W140 چیزی در حدود یک میلیارد دلار هزینه روی دست بنز گذاشت و در نتیجه قیمت نهایی آن از قیمت نهایی نسل پیشین (W126) برای مشتریان حدود 25 درصد گران‌تر از آب در آمد که رقم قابل توجهی است.

تست و بررسی مرسدس بنز اتاق تانک

مرسدس‌بنز پس از مواجهه با فروش بسیار کند W140 در برابر W126 (و آمار نهایی فروش نصف W126) تصمیم گرفت تا از «طراحی مهندسی‌محور» به «طراحی بازاری» تغییر رویه دهد و بر فروش در تیراژ بالاتر تمرکز کند. متاسفانه نتیجه این تغییر افت کیفیت چشمگیر محصولات مرسدس‌بنز بود که از دیدگاه دوام و کیفیت تاثیر منفی بسیار بزرگی بر اعتبار این برند گذاشت که آغازگر آن پلتفرم W210 (1995-2003) جانشین W124 (بنز کپل) بود.

مرسدس‌بنز W140 در ایران

اتاق تانک لقب جذاب W140 در ایران است که بعدها در سال 1998 با پلتفرم W220 جایگزین شد. تعداد واردات W140 همانند W220 بسیار کم و محدود بود و از این رو W140 در مقایسه با W126 تیراژ واردات بسیار پایین‌تری دارد و به هنگام واردات نیز معمولاً کاربرد تشریفاتی و دولتی داشته است. همچنین این پلتفرم به دلیل داشتن مدل بالاتر، سطح آپشن بیشتر و طراحی جذابتر خواهان بیشتری نسبت به W126 به همراه دارد.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز W140 S320 مدل 1992

W140 در حال حاضر وابسته به مدل، سطح آپشنها و نحوه نگهداری و میزان کارکرد چیزی در حدود 300 تا 500 میلیون تومان قیمت میخورند. اما قیمت این پلتفرم در نمونههای شش سیلندر در بازار جهانی بسیار پایین و در بسیاری از موارد کمتر از 5 هزار یورو است. آنچه در مدلهای W140 از ارزش معنوی و قیمت کلکسیونی بسیار زیاد بهرهمند است نمونههای V12 به خصوص نمونههای کمیاب M297 AMG است که بعضاً فراتر از 100 هزار یورو قیمت میخورند.

لازم به تاکید است که ارائه بازه قیمت از سوی «باما» به هیچ عنوان ملاک قیمت‌گذاری خودرو در بازار کشور نیست و بازه قیمت تنها به منظور درک بهتر مقاله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکاس: بامداد صفائیان

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران