55 سال و 12 نسل متوالی با ژاپنی محبوب

آمار تولید تویوتا کرولا به 50 میلیون رسید

6 شهریور 1400 14:56
  • عبور از 50 میلیون دستگاه

    عبور از 50 میلیون دستگاه

    در ماه گذشته میلادی، نقطه عطف مهمی در تاریخ شرکت تویوتا اتفاق افتاد چراکه مجموع تیراژ مدل کرولا از ابتدای تولید تاکنون، از مرز 50 میلیون دستگاه عبور کرد.

    فولکس‌واگن موفق به فروش 21 میلیون دستگاه از مدل بیتل شد، که براساس گزارش بیزنس اینسایدر (Business Insider) با احتساب آمار فروش نسل جدید این خودرو، در مجموع از 23 میلیون دستگاه تجاوز نمی­‌کند. فورد هم 16.5 میلیون دستگاه از مدل T را به فروش رسانده است، که پرفروش‌­ترین محصول این شرکت و یکی از پرفروش‌­ترین خودروهای جهان بشمار می‌­آید.

    اکنون تویوتا کرولا با دستیابی به رکورد فروش 50 میلیون دستگاه، عنوان پرفروش‌ترین خودروی جهان را به دست آورده، که بعید است خودروی دیگری بتواند این مقام را از دست آن خارج کند.

    به مناسبت گرامیداشت

  • نسل اول - 1966 تا 1970

    نسل اول - 1966 تا 1970

    با شروع دهه 60 میلادی، آیجی تویودا (برادرزاده ساکیشی تویودا موسس برند تویوتا) تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را برای عرضه یک خودرو شهری کارآمد و ارزان‌قیمت آغاز کرد؛ اما از آنجایی که صنعت خودرو آن روزهای ژاپن حرفی برای گفتن نداشت، عملاً ساخت این مدل با چنین فلسفه‌ای ممکن نبود. آیجی هیچ‌گاه از تصمیمش منصرف نشد. طرح‌های مختلفی را برای هیئت‌مدیره ارسال می‌کرد ولی هربار با یک ایراد روبه‌رو می‌شد. تا این‌که در ابتدای 1965 یکی از طرح‌های او مورد موافقت قرار گرفت. شرکت روی آن سرمایه‌گذاری کرد و سدان سایز کوچکی به اسم کرولا متولد شد.

    تویوتا کرولا نخستین بار در سال 1969 و با قیمت 1700 دلار (معادل با 13.336 دلار فعلی) به بازار عرضه شد، درحالیکه متوسط درآمد سالیانه خانوارهای آمریکایی در آن زمان برابر با 7700 دلار (معادل با 60.405 دلار فعلی) بود. اولین نسل کرولا به پیشرانه 1077 سی­‌سی 4 سیلندر بنزین­‌سوز با سرسیلندرهای آلومینیومی و 60 اسب‌­بخار قدرت مجهز شده بود، که اگر استاندارها

  • نسل دوم - 1971 تا 1974

    نسل دوم - 1971 تا 1974

    شاید استفاده از واژه موفقیت برای نسل اول چندان مناسب نباشد. کرولای اولیه تنها آمد که اسمی از تویوتا را حمل کند؛ اما شرایط برای نسل دو کمی دستخوش تغییر شد. چهره کرولا جدید اندکی بروزتر و مشخصات فنی‌اش قابل قبول‌تر شد. این خودرو که با 73 اسب­‌بخار قدرت و جعبه‌دنده 2 سرعته اتوماتیک به بازار وارد شده بود، پس از بروز بحران نفتی در سال 1973 با استقبال مشتریان روبرو شد. نسخه کوپه SR-5 از کرولا هم در سال 1972 و با پیشرانه 1.6 لیتری با 88 اسب­‌بخار قدرت و جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به میدان آمد. فروش کرولا در همین نسل به رقمی رسید که عنوان پرفروش‌ترین خودروی جهان را به دست آورد.

  • نسل سوم - 1975 تا 1979

    نسل سوم - 1975 تا 1979

    کمی که از دهه 70 گذشت، کرولا جای خود را در بازار ژاپن باز کرد. این خودرو همان چیزی شد که مدیران ارشد می‌خواستند؛ یعنی یک خودرو مقرون‌به‌صرفه شهری. به‌منظور توسعه بازار، شرکت ویرایش‌های کوپه، استیشن، ون و لیفت‌بک را نیز به لیست فروش اضافه کرد. تصور کنید آن سال‌ها تویوتا با این خودرو توانست پیشرانه‌ای تولید کند که از فناوری DOHC (دو میل‌سوپاپ روی سیلندر) استفاده می‌کرد. این همان پیشرانه معروف 1.6 لیتری 124 اسب‌بخاری بود که هنوز هم از نظر مهندسی جایگاه بالایی دارد. البته نباید فراموش کرد که یکی از دلایل کارایی بالای موتورهای کرولا، وزن پایین آن بود. نسل سوم کرولا تنها 880 کیلوگرم وزن داشت.

  • نسل چهارم - 1980 تا 1984

    نسل چهارم - 1980 تا 1984

    تمرکز بیش از حد شرکت روی مباحث مهندسی، باعث فراموش شدن ریزه‌کاری‌های طراحی شده بود. نسل چهار با یک تحول عظیم در زبان بصری معرفی شد. چهره کرولا دیگر مانند اسلاف خود، فانتزی نبود. حالا دیگر می‌شد به این خودرو لقب خودروی سنگین و رنگین داد.

    تویوتا با این مدل تمام رکوردهای قبلی خود را شکست. آن‌ها توانستند به تیراژ تولید روزانه 2346 دستگاه برسند. دقیقاً در همین نسل بود که آمار کل تولید کرولا از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد. اضافه شدن تایلند و نیوزیلند به لیست تولیدکنندگان این خودرو در این رکوردزنی بی‌تأثیر نبوده است. کرولا برای نسل چهارم به پیشرانه 1.8 لیتری دیزلی (گازوئیل‌سوز) با قدرت 65 اسب‌بخار مجهز شد، تا دوست‌داران این نوع پیشرانه‌ها را نیز راضی کرد.

  • نسل پنجم - 1985 تا 1988

    نسل پنجم - 1985 تا 1988

    این نسل یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌ها در کل صنعت خودروسازی بود. در حالی‌که کرولا نسل چهارم هم‌چنان روی خط تولید بود، تویوتا نسل پنج را معرفی کرد. شرکت هیچ‌گاه درباره این اقدام خود توضیح نداد. هرچه بود، حضور این مدل در بازارهای جهانی نیز اتفاق خوبی محسوب می‌شد. چراکه با پایان تواید نسل پنجم، مجموع تولید کرولاها به 3.3 میلیون دستگاه رسید.

    بزرگ‌ترین شانس تویوتا، حضور آن در آمریکا و تاسیس یک خط تولید ساده بود. درست به همین دلیل بود که ژاپنی‌ها یک نمونه سفارشی را باب میل آمریکایی‌ها تولید کردند. این خودرو یک کوپه با دیفرانسیل عقب بود، به همین دلیل است که از آن زمان تاکنون، AE86 در میان طرفداران دریفت به اسطوره تبدیل شده است. البته لازم به ذکر است که کرولا برای نخستین بار در نسل پنجم به عنوان یک خودروی دیفرانسیل-جلو هم عرضه شد.

  • نسل ششم - 1989 تا 1992

    نسل ششم - 1989 تا 1992

    در آستانه دهه 90 و اوج‌گیری ناگهانی خودروسازان آسیایی، تویوتا برنامه‌های جدید خود را برای کرولا معرفی کرد. خط تولید کانادا مشتریان جدیدی برای آن‌ها فراهم کرد. برای اولین‌بار یک نسخه 4WD‌ نیز تولید شد. هم‌چنین برای نخستین‌بار بود که روی مدل خاص GT-Z پیشرانه 1.6 لیتری سوپرشارژ با قدرت 165 اسب‌بخار تعبیه شد.

    در دهه 90 بازار هوندا سیویک و نیسان آلتیما رونق فوق‌العاده‌ای داشت. نسل ششم کرولا شاید نتوانست آن‌ها را به زیر بکشید ولی به‌طور حتم تاثیر خود را روی فروش خیره‌کننده‌ آن‌ها گذاشت. عدم اقبال نسبت به مدل استیشن این خودرو از همین نسل شروع شد.

  • نسل هفتم - 1993 تا 1997

    نسل هفتم - 1993 تا 1997

    درست در همان روزهایی که تویوتا با دیگر سدان پرفروش خود یعنی کمری ایام طلایی را تجربه می‌کرد، بازارهای متوسط به‌شدت منتظر حضور ویرایش جدید کرولا بودند. اتفاقی که در بهترین صورت ممکن رخ داد. ترکیه و تایلند بیش از هر کشور دیگری برای خرید این خودرو مشتاق بودند. چهره جوان‌گرای نسل هفتم کرولا این سدان شهری را از خودرویی که فقط مناسب افراد مسن بود، خارج کرد. بازار آمریکای جنوبی که پیش از این در سیطره خودروهای ارزان آمریکای‌شمالی بود، کم‌کم با کرولا آشنا شدند. شیلی و پرو از جمله کشورهایی بودند که درخواست‌های پیاپی خود را برای خرید این خودرو به دفتر مرکزی تویوتا ارسال می‌کردند.

    با حذف سایر نسخه‌­ها، نسل هفتم تنها در دو فرم اتاق سدان و استیشن‌واگن با ابعاد بزرگتر از نسل‌های پیشین و با دو پیشرانه 1.6 و 1.8 لیتری DOHC وارد بازار شد. موفقیت این نسل، موقعیت تویوتا کرولا به عنوان پرفروش‌ترین خودروی جهان را تثبیت کرد.

  • نسل هشتم - 1998 تا 2002

    نسل هشتم - 1998 تا 2002

    وقتی حرف از انقلاب در طراحی می‌زنیم، منظور ما دقیقا چنین چیزی است. اصرار تویوتا برای باقی ماندن در بازار پرحاشیه اما مهم آمریکا، قدرت طراحان ژاپنی این شرکت را دوچندان کرد. حالا شاهد خودرویی بسیار مدرن با چهره‌ای گیرا و آینده‌نگر هستیم. البته نسل هشتم از نظر فنی هم حرف‌هایی برای گفتن داشت. به‌خصوص عرضه پیشرانه 1.6 لیتری 165 اسب‌بخاری که حتی خودروهای ساخت آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار داده بود. نصب سیستم صوتی با چنجر سی‌دی، سان‌روف و چراغ‌های LED قابلیت‌هایی بودند که این ژاپنی محافظه‌کار را محبوب‌تر می‌کرد. پیشرانه آلومینیومی به حجم 1.8 لیتر با 120 اسب­‌بخار قدرت و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، ابعاد بزرگتر بدنه و کیسه هوای جانبی، از دیگر ویژگی­‌های جدید کرولا در نسل هشتم بود. به دلیل کیفیت خوب قطعات، این خودرو برای مدتی تبدیل به تاکسی رسمی انگلستان شد.

     

  • نسل نهم - 2003 تا 2008

    نسل نهم - 2003 تا 2008

    قرن 21، آغازگر عصر نوین کرولا بود. نسل نهم کرولا بیش از هر خودروی اروپایی و آمریکایی، حس و حال غربی داشت. در حالی که بازار خودروهای سایز کوچک شهری آمریکای شمالی غرق در خرید پونتیاک Vibe بود، این ژاپنی تمام معادلات را به هم ریخت. تویوتا با این مدل یک بار دیگر سراغ پیشرانه‌های سوپرشارژ رفت. عرضه نسخه 1.8 لیتری 215 اسب‌بخاری موفقیت قابل قبولی برای شرکت به همراه آورد. البته هم‌چنان پرفروش‌ترین مدل کرولا همان سری 1.6 لیتری 109 اسب‌بخاری بود. عربستان برای اولین‌بار به لیست خریداران کرولا اضافه شد.

  • نسل دهم - 2009 تا 2013

    نسل دهم - 2009 تا 2013

    دومین انقلاب طراحی در دنیای کرولاها در نسل دهم رخ داد. تویوتا با عرضه این مدل کمی چاشنی جسارت و هیجان را بیشتر کرد. اقدامی که اتفاقا خیلی هم با استقبال روبه‌رو شد. پس از سال‌ها از عرضه اولین کرولا، برای اولین‌بار شرکت روی این خودرو جعبه‌دنده اتوماتیک 5 سرعته و یک نمونه CVT تعبیه کرد.

    تا پیش از این معروف بود که کرولاها خودروهای کم‌آپشنی هستند؛ اما روی این نسل می‌شد امکاناتی مانند سنسور جلو و عقب، دوربین، کروز کنترل هوشمند، نمایشگر لمسی، نقشه‌خوان، گرم‌کن صندلی، امکان ارتباط با آی‌پاد و بلوتوث و همچنین دکمه‌­های روی فرمان دید. شاید پرفروش‌ترین ویرایش این خودرو نمونه 1.8 لیتری 136 اسب‌بخاری باشد، ولی شرکت برای دوست‌داران سرعت یک نمونه جی‌تی 1.5 لیتری توربو با 150 اسب‌بخار قدرت نیز تدارک دیده بود. علاوه‌براین نسخه XRS هم پیشرانه 2.4 لیتری متعلق به تویوتا کمری را به عاریت گرفت.

  • نسل یازدهم - 2014 تا 2018

    نسل یازدهم - 2014 تا 2018

    اقبال خیره‌کننده‌ای که دنیا به کرولا نشان داد، تویوتا را مجبور کرد تا با صرف هزینه سنگین چند میلیون دلاری یک پلتفرم جدید برای آن طراحی کند. کرولاهای جدید آنقدر توسعه‌یافته بودند که شرکت برای هر بازار، مدل مخصوصی را تدارک می‌دید؛ یعنی آنچه در هند عرضه می‌شد، با چیزی که در چین به فروش می‌رفت، تفاوت داشت. آنچه در پاکستان عرضه می‌شد با مدل فروخته‌شده در سنگاپور توفیر می‌کرد. شاید بزرگ‌ترین تفاوت بین مدل‌هایی بود که در آمریکا فروخته می‌شدند، چرا که مانند عکس فوق از طراحی کاملاً متفاوتی با سایر کرولاهای هم‌نسلش بهره می‌برد.

    نکته مهم درباره نسل یازدهم کرولا آن بود که شرکت دیگر دست از آن پراکندگی پیشرانه‌ها کشید و تنها روی دو مدل پیشرانه 1.8 و 2 لیتری متمرکز شد. علاوه بر تغییرات طراحی، فناوری­‌های پیشرفته همچون ترمز خودکار اضطراری، تشخیص عابرپیاده، هشدار خروج از خط و دستیار فرمان هم به نسل یازدهم کرولا راه پیدا کرد.

  • نسل دوازدهم - 2019 تا ...

    نسل دوازدهم - 2019 تا ...

    نسخه هاچ‌بک تویوتا کرولا پس از مدت‌ها غیبت در نسل دوازدهم این خودرو به بازار بازگشت و نسخه XRS هم به پیشرانه 2 لیتری با 169 اسب‌­بخار قدرت مجهز شده است. نکته مهم اینکه کرولا کراس هم به عنوان عضوی تازه به خانواده مدل‌های این محصول اضافه شده تا به یاری محبوبیت برند کرولا، ادامه‌دهنده راه موفق سایر اعضای خانواده باشد.

دیدگاه کاربران