تبدیل کارخانه اسلحه‌سازی به خودروسازی

75 سال پیش، آغاز تولید انبوه فولکس‌واگن بیتل

8 دی 1399 15:20

هرچند تولید فولکس‌واگن بیتل که به عنوان یکی از مدل‌های نمادین تاریخ صنعت خودروسازی به شمار می‌­آید ریشه در قبل از شروع جنگ جهانی دوم داشته، اما حقیقت این است که تولید بیتل در تیراژ انبوه پس از پایان جنگ اتفاق افتاد.

پس از پایان جنگ و هنگامی که ارتش بریتانیا کنترل بخشی از خاک آلمان را به دست گرفته بود در تاریخ 27 دسامبر 1945 تولید انبوه فولکس‌واگن بیتل آغاز شد.پس از پایان جنگ و هنگامی که ارتش بریتانیا کنترل بخشی از خاک آلمان را به دست گرفته بود، ژنرال ایوان هرست تصمیم گرفت کارخانه واقع در منطقه ولفسبورگ را به تاسیسات خودروسازی تبدیل نماید.

بدین ترتیب تولید خودروی فولکس‌واگن بیتل که در کارخانه با نام تایپ 1 شناخته می­‌شد در تاریخ 27 دسامبر 1945 یعنی تنها یک ماه پس از اشغال این منطقه، آغاز شد. پس از گذشت 4 ماه، سفارش ارتش بریتانیا به این کارخانه به 20 هزار دستگاه خودرو رسید.

شروع تولید بیتل در این کارخانه را می‌‌­توان شروع دوران تازه‌­ای دانست که به تزریق امید به جامعه پس از وقایع دوران جنگ منجر می­‌شد. با افزایش سفارش ساخت خودرو، نیاز به مواد اولیه و همچنین تامین غذا و محل کار برای کارگران بیش از پیش احساس شد. تا پایان سال 1945 تنها 55 دستگاه خودرو تکمیل شد ولی در طول سال بعد تیراژ کارخانه به ماهی هزار دستگاه افزایش یافت.

75 سالگی افسانه فولکس‌واگن بیتل

با آنکه به علت کمبود مواد اولیه و نیروی کار ماهر امکان افزایش تیراژ تولید وجود نداشت اما در طول سال‌های بعد، مدیران کارخانه تصمیم گرفتند با تشکیل شبکه فروش و خدمات پس از فروش، به گسترش این کسب و کار بپردازند.

این امر بگونه‌­ای پیش رفت که تنها دو سال پس از تاسیس کارخانه یعنی از سال 1947 روند صادرات خودرو نیز آغاز شد. از این نقطه بود که فولکس‌واگن بیتل به مردمان سایر کشورها معرفی و به خودرویی جهانی و مشهور تبدیل شد.

این خودرو در نهایت توانست رکوردشکنی کرده و تا دستیابی به آمار تولید بیش از 21 و نیم میلیون (21،529،464) دستگاه در سال 2019 همچنان به حیات خود در خطوط تولید فولکس‌واگن در نقاط مختلف جهان ادامه دهد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران