دردسرهای خاص بودن

بررسی خدمات پس از فروش خودروهای لوکس در ایران

20 خرداد 1399 21:00

انتشار تصاویر یک مازراتی خراب شده در جاده چالوس بار دیگر این بحث را مطرح کرد که سطح خدمات پس از فروش برای خودروهای لوکس موجود در ایران چقدر نازل است.

شاید باورکردنی نباشد اما شیطنت در بازار دست‌دوم خودروهای لوکس حسابی گرم است. نواقص فنی حل‌نشده و رنگ‌شدگی پیاپی یکی از مرسوم‌ترین ایرادات این خودروهاست.تا پیش از ابلاغ ممنوعیت واردات خودرو و محدودیت برای عرضه محصولاتی که پیشرانه بیش از 2500 سی‌سی دارند، برندهای سرشناسی در بازار خودروی ایران شانس حضور داشتند. از برندهای لوکس آلمانی گرفته تا اسپرت‌های سریع ایتالیایی. از غول‌های ژاپنی گرفته تا اشرافی‌های کره‌ای.

اگرچه وزارت صنعت بارها اقدام به انتشار دستورالعمل ضوابط خدمات پس از فروش برای شرکت‌های واردکننده کرده بود ولی عملاً آنچه شاهد بودیم اعمال تمرکز و نظارت بیشتر بر تولیدکنندگان داخلی بود. در ظاهر امر خرید یک خودروی لوکس مساوی است با سواری بی‌دردسر و استفاده از فناوری و کیفیت روز دنیا. با این حال در بازار خودروی کشور این تعبیر چندان راه به جایی نمی‌برد.

حتی شرکت‌های داخلی که مدعی نمایندگی برندهای خارجی هستند نیز از انجام ساده‌ترین سرویس‌ها و تامین کوچک‌ترین قطعات مصرفی عاجز بودند. این چیزی است که اغلب از دید اذهان عمومی پنهان می‌ماند. در مثالی بحث‌برانگیز می‌توان به مازراتی اشاره کرد. خودرویی پرحاشیه و جنجالی که رکورددار اولین محصول میلیارد تومانی بازار ایران شد. اما هزینه‌های سنگین نگهداری و تامین این خودرو حتی برای مالکان متمول آن نیز چالش‌برانگیز است.

فارغ از تمکن مالی خریداران این خودروها، نبود برخی از قطعات مصرفی ماننده لنت ترمز و یا حتی فیلتر روغن، نگهداری از این خودروها را تبدیل به یک معضل کرده است. علاوه‌براین در این بازار نیز وفور قطعات یدکی تقلبی به چشم می‌خورد و عملاً تخصصی برای تعمیر این خودروها وجود ندارد. شاید در مورد برندهای قدیمی‌تر مانند مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و این مشکل وجود نداشته باشد ولی بحران درباره نام‌های دهان پرکنی است که به نظر می‌رسند بی‌هیچ مشکلی در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند.

شاید باورکردنی نباشد اما شیطنت در بازار دست‌دوم خودروهای لوکس حسابی گرم است. شیفتگی برای خرید یک مازراتی و یا پورشه، چشم و گوش خریدار تازه‌وارد را از بررسی فنی و ظاهری آن می‌بندد. در حالی که نواقص فنی حل‌نشده و رنگ‌شدگی پیاپی یکی از مرسوم‌ترین ایرادات این خودروهاست. اصرار بر آغاز مجدد واردات خودرو بدون توجه به شرایط خدمات پس از فروش می‌تواند موج جدیدی از نارضایتی در بین مشتریان آن‌ها را به وجود آورد.

تبلیغات دروغین درباره ست کامل ایربگ توسط شرکت‌های واردکننده نامعتبر فجایع فراموش‌نشدنی را به همراه داشته است. یاتاقان زدن، سوختن دسته سیم، چسباندن واشر سرسیلندر و قفل کردن دیفرانسیل از جمله رایج‌ترین مشکلات خودروهای وارداتی بدون خدمات پس از فروش مناسب هستند.

با تمام این مشکلات در صورت داشتن سرمایه کافی، آیا مایل به خرید خودروهای لوکس پر دردسر هستید؟ نظرات خود را «باما» در میان بگذارید.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران