آشتی‌کنان بعد از نبرد نُرماندی

جزئیات نهایی همکاری فورد و فولکس‌واگن

23 خرداد 1399 12:41

در یک اتفاق خارق‌العاده شاهد آن هستیم که فورد و فولکس‌واگن قرار است در یک همکاری تاریخی روی تولید محصولات جدید سرمایه‌گذاری مشترک کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که طبق توافق اولیه مقرر شده 8 میلیون دستگاه خودرو در کلاس کار و تجاری توسط آلمان‌ها و آمریکایی‌ها تولید شود. از سوی دیگر مقرر شده فورد 600 هزار دستگاه خودروی سواری بر اساس پلتفرم MEB فولکس تولید کند.

طبق گفته این دو شرکت 8 میلیون دستگاه ون و خودروی تجاری در مدت همکاری تولید خواهد شد.داستان از دو سال پیش آغاز می‌شود. زمانی که فورد و فولکس‌واگن طی بیانیه‌ای اعلام کردند قصد دارند وسایل نقلیه مشترکی را توسعه دهند. یک سال بعد، همکاری دو خودروساز گسترش پیدا کرد و امروز جزئیات بیشتری از این همکاری تاریخی منتشر شده است.

از یک سو قرار است فورد یک پیکاپ سایز متوسط و یک ون 1 تنی را وارد مشارکت کند و از سوی دیگر قرار است فولکس‌واگن دو ون سایز کوچک را توسعه دهد. این دو هم‌چنین روی خودروهای مستقل برقی نیز شراکت خواهند کرد.

فورد اکنون مشغله تولید نسل جدید رنجر را دارد و فولکس‌ نیز درگیر تولید نسل جدید آماروک است که سال 2022 وارد بازار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود خودروی مشترکی که از سوی فولکس‌واگن عرضه می‌شود روی پلتفرم Caddy خواهد بود و در طرف مقابل خودروی مشترک فورد روی پلتفرم ترانزیت تولید خواهد شد. فورد همچنین موظف شده روی پلتفرم MEB فولکس‌واگن خودروهای سواری برقی برای بازار اروپا تولید کند.

طبق گفته این دو شرکت 8 میلیون دستگاه ون و خودروی تجاری در مدت همکاری تولید خواهد شد. از این میان 600 هزار دستگاه خودرو فقط مختص به تولیدات برقی فورد است که مقرر شده هرساله تولید شود.

هفته گذشته فولکس‌ و فورد سرمایه‌گذاری مشترکی روی استارتاپ خودران Argo AI اجرا کردند. این نشان می‌دهد در برنامه‌های آتی این دو خودروساز بزرگ ساخت خودران‌ها نیز گنجانده شده است. گفته می‌شود سرمایه‌گذاری مشترک این دو شرکت در زمینه فناوری الزاماً شامل مالکیت فناوری متقابل نمی‌شود.

در بیانیه مطبوعاتی که جزئیات این توافق را بیان می‌کند، آمده این دو همچنان رقیب خواهند ماند. این یعنی فورد رنجر مستقیما با فولکس‌واگن آماروک مقایسه خواهد شد.

دیدگاه کاربران