برندهای ژاپنی در قلب خریداران

وفادارترین مشتریان برای برندهای لکسوس و سوبارو

28 تیر 1399 12:10

یکی از مهمترین عناصر رقابت میان خودروسازان به جلب رضایت مشتری و ایجاد گروهی از افراد وفادار به این برندها بازمی‌گردد، امری که به نظر می‌رسد روزبه روز سخت‌تر از قبل می‌شود.

عوامل زیادی بر وفاداری خریدار به یک برند تاثیر می‌گذارد که از میان آن‌ها می‌توان به تجربه خرید و رانندگی اشاره کرد.با این حال براساس پژوهش تازه‌ای که توسط موسسه جی.دی.پاور در حوزه وفاداری خریداران خودروهای صفر کیلومتر به برندها انجام شده، به نظر می‌رسد برخی برندها توانسته‌اند به خوبی از پس چنین کار مشکلی بربیایند.

نتایج این پژوهش که در هفته جاری منتشر شده حاکی از آن است که در میان برندهای پرمیوم رتبه اول به لکسوس تعلق گرفته چراکه این برند ژاپنی موفق شده 48 درصد از مشتریان قبلی خود را دوباره به سوی خرید محصولات جدید جلب نماید. مرسدس بنز با فاصله‌ای بسیار کم و با رقم 47.8 درصد در تعقیب لکسوس بوده درحالی‌که سایر خودروسازان آلمانی یعنی ب‌ام‌و، پورشه و آئودی به ترتیب 45.1، 44.9 و 43.4 درصد از مشتریان قبلی خود را حفظ کرده‌اند.

مازراتی، اینفینیتی و جگوار نیز به ترتیب 28.7، 27.7 و 20.7 درصد از خریداران قبلی را وفادار نگه داشته‌اند درحالی‌که در میان برندهای آمریکایی بالاترین رقم یعنی 37 درصد به لینکلن و پس از آن به کادیلاک تعلق گرفته که 33.8 درصد برآورد شده است.

اما در میان خودروسازانی که در تیراژ انبوه اقدام به تولید و فروش خودرو می‌کنند، نام سه خودروساز ژاپنی می‌درخشد چراکه سوبارو، تویوتا و هوندا توانسته‌اند به ترتیب 60.5، 60.3 و 58.7 درصد از مشتریان قبلی خود را به خرید محصولات جدید ترغیب کنند. پس از این سه، رم با 57.3 درصد در جایگاه چهارم ایستاده درحالی‌که فورد و کیا به ترتیب 54.3 و 51.3 درصد از مشتریان را حفظ نموده‌اند. آمار شورولت کمی کمتر از پنجاه درصد و برابر با 49.1 درصد اعلام شده است.

نام سه عضو اصلی گروه FCA در صدر برندهای خودروسازی است که در مقیاس انبوه از ضعف حفظ مشتری رنج می‌برند. براساس آمار تنها 10.4، 14.1 و 17.8 درصد از مشتریان برندهای فیات، کرایسلر و دوج خودروی بعدی خود را از همین برندها خریداری می‌کنند.

جایگاه مینی، میتسوبیشی و بیوک تنها کمی بهتر بوده چراکه ارقام مربوط به این برندها به ترتیب برابر با 26.8، 27.1 و 27.5 درصد اعلام شده است.

موسسه جی.دی.پاور نتایج این پژوهش را براساس آمار خودروهای به فروش رسیده در فاصله ژوئن 2019 تا می 2020 به دست آورده است.

آقای Tyson Jominy که سرپرستی بخش تجزیه و تحلیل داده‌ها در موسسه جی.دی.پاور را برعهده دارد، معتقد است عوامل زیادی بر وفاداری خریدار به یک برند تاثیر می‌گذارد که از میان آن‌ها می‌توان به تجربه خرید و رانندگی اشاره کرد.

وی در ادامه به تسهیلات مالی که اخیراً و پس از همه‌گیری ویروس کرونا از سوی خودروسازان به مشتریان پیشنهاد شده اشاره کرده و آن را یکی از نشانه‌های تلاش این شرکت‌ها برای حفظ مشتریان خود دانسته است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران