پیشگامان تغییر
تاثیرگذارترین افراد در عرصه خودروهای برقی
پیشگامان تغییر
پس از یک دوره کوتاه موفق در ابتدای قرن بیستم، خودروهای الکتریکی تقریباً به فراموشی سپرده شدند تا آن که از اوایل دهه هفتاد میلادی، مسائل زیست محیطی در کنار افزایش قابل توجه بهای سوخت، توجه را به سوی این تکنولوژی نسبتاً پاک معطوف کرد. با این حال تا اوایل قرن بیستم، تلاشها و پیشرفتها در این زمینه بسیار محدود و کند بود. از اواسط دهه اول قرن بیستم، به لطف تلاشهای خودروسازان مشهوری همانند تویوتا، هوندا، بامو و جنرال موتورز و همچنین ظهور برندهایی نظیر تسلا، جهان خودرو به شدت دگرگون شده و حالا خودروهای برقی و خالقین آنها به بازیگردانان اصلی صنعت خودرو بدل شدهاند. «باما» باشید تا تاثیرگذارترین اسامی در عرصه خودروهای الکتریکی را با هم بشناسیم.
ایلان ماسک
قطعاً اگر اولین نفر در این لیست ایلان ماسک نبود، یک جای کار ما میلنگید! ماسک در سال 2004 وارد این عرصه شد و با سرمایهگذاری در تسلای نوپا، آن را به یکی از قطبهای این صنعت نوپا بدل کرد. تاثیر ماسک و برند تسلا در صنعت خودرو چیزی بیش از یک خودروساز در حال رشد است. ماسک میداند چطور با ادا و اصولهایی که در میآورد برای برندش پرستیژ جوانپسندانه بخرد و خودش را شخصی «ک
آلساندرو آگاگ
دومین نفر در لیست ما شاید به اندازه ایلان ماسک مشهور و محبوب نباشد، ولی نقشی مهم در تثبیت جایگاه خودروهای الکتریکی ایفا میکند. او مدیرعامل شرکت برگزارکننده مسابقات مشهور به فرمول E است که در ابتدا به کاریکاتور بیهویتی از فرمول یک شبیه بود. با آن که در ابتدا کمتر کسی فرمول E را جدی میگرفت، اما امروزه این مسابقات حداقل در زمینه پوشش رسانهای و تعداد بینندگان در سطح جهانی به رقیبی جدی برای فرمول یک بدل شده. آگاگ با توجه به پیشینه پربارش میداند چگونه اسپانسرها را جلب کند و همین سبب شده تا پای رانندگان مشهور و خودروسازان درجه یک نیز به این مسابقات باز شود.
وانگ چوآنفو
دیدن مدیرعامل یک خودروساز چینی در این لیست برای بسیاری ممکن است شوکهکننده باشد. با این حال امروزه BYD به یکی از بزرگترین بازیگران عرصه خودروهای الکتریکی در سطح بینالمللی بدل شده است. چوآنفو پلههای ترقی را با پای خودش یکی یکی طی کرده و BYD را به بزرگترین خودروساز سازنده محصولات الکتریکی در چین تبدیل کرده است. علاوهبر فروش بالای محصولات
اوولی کرانتز
کرانتز از بنیانگذاران پروژه i در بامو بود. پس از شروع در این خودروساز به فارادی فیوچر رفت و بعدها به همراه تعدادی از هم قطارانش شرکت جدیدی به نام Canoo را تشکیل داد. او به عنوان مدیرعامل این شرکت نوپا، کار روی خودرو الکتریکی با قابلیت لیزینگ طولانی مدت برای دسترسی آسان برای جوانترها را آغاز کرد. این شرکت در ادامه در حال همکاری با هیوندای برای ساخت پلتفرمهای خودروهای الکتریکی ارزانقیمت است.
جیبی استراوبل
بسیاری نام برند تسلا را معادل ایلان ماسک میدانند. اما نفر بعدی در لیست ما فردی است که حتی قبل از ماسک به تسلا آمد و تا به امروز بخش زیادی از نوآوریهای خلاقانه این برند مدیون اوست. استراوبل کسی بود که توانست قیمت پکهای باتریهای بزرگ را تا حد زیادی پایین بیاورد. در ادامه ایده مشهور به «سوپرشارژر» و خودرانسازی تسلا مدیون او بود. با آن که او یک سال پیش از تسلا جدا شد، اما هنوز هم به عنوان مشاور با این خودروساز همکاری میکند، هرچند بیشتر فعالیتهای خود را معطوف به بازیافت باتری کرده.
هربرت دییس
مدیرعامل کنونی گروه فولکسواگن، در ابتدا به عنوان سرمهندس پروژه i بامو مشغول بود تا آن که در سال 2015 به فولکسواگن آمد. وی توانسته با سرمایهگذاری هنگفت 30 میلیون پوندی، جانی تازه به گروهی تزریق کند که هنوز نتوانسته به طور کامل از رسوایی دیزل گیت خلاص شود. اولین این سرمایهگذاریها ساخت مدل
مت ریماک
بسیاری انتظارش را نداشتند که زاگرب یکی از قطبهای خودروهای الکتریکی در جهان باشد. اما به لطف تلاشهای مت ریماک، امروزه برند ریماک یکی از نوآوارن در این عرصه است. پس از تبدیل کردن بامو E30 شخصیاش به یک خودرو فوق سریع، وی تصمیم گرفت تا برند خودش را بسازد و تا کنون چند محصول مختلف را عرضه کرده که همگی در راستای تلاشهای او برای نشان دادن برتری خودروهای الکتریکی نسبت به همتایان درونسوزشان هستند. موفقیت ریماک به حدی بوده که از استونمارتین گرفته تا پینینفارینا و کونیگزگ، همگی دست به دامان تکنولوژیهای برند او هستند.
ارنا سولبرگ
امروزه نروژ در صدر کشورهای استفادهکننده از خودروهای الکتریکی است. تمام این موفقیتها مدیون سیاستگذاریهای نخست وزیر این کشور یعنی خانم سولبرگ است. سوال اصلی اینجاست که آیا نوروژیها حتی پس از برداشته شدن مشوقهای موجود هم به خریدن خودروهای الکتریکی ادامه میدهند؟
گرتا تونبرگ
آخرین نفر در این لیست، چیزی بیشتر از یک دختر غرغرو و پر سر و صداست. گرتا امروزه چه خوشمان بیاید چه نه، یکی از تاثیرگذارترین افراد در کارزار مبارزه با خودروهای بنزینی و احتراقی است. وی صدای نسلی است که از گرمایش زمین میترسد و آینده را از نسلهای قبلی طلب میکند.
مترجم : حامد معتمدی
منبع : topgear.com
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید
email@example.comدیدگاه کاربران