از تاسیس خودروسازی تسلا تا انجام پروژه‌های فضایی

ایلان ماسک؛ مدیری از آینده

21 تیر 1397 18:06

ایلان ماسک با 46 سال سن هنوز هم یک مدیرعامل موفق و جوان در عصر حاضر تلقی می‌شود. در کارنامه‌اش آن‌قدر افتخار دارد که به نظر نمی‌رسید به این زودی‌ها کسی بتواند رکوردش را بزند. او غیر از مدیریت تسلا، مؤسس شرکت‌های عظیم پِی‌پال و اسپیس‌ایکس نیز بوده است. با 20 میلیارد دلار ثروتی که دارد حالا خود را در لیست 100 میلیاردر بزرگ دنیا می‌بیند.

تا پیش از ماسک و تسلا، خودروهای برقی همان اسباب‌بازی‌های فانتزی بودند که تنها از سوی طرفداران محیط‌زیست با استقبال روبه‌رو می‌شد. اما مدل‌های برقی که او ساخت حالا از سوی راننده‌های حرفه‌ای و عاشقان سرعت نیز انتخاب می‌شود. مدل X این شرکت رکورد سریع‌ترین شاسی‌بلند برقی را در اختیار خود دارد. انتقال سریع‌السیر افراد و گردشگری فضایی رؤیاهایی بودند که حالا توسط ایلان ماسک در حال تبدیل‌شدن به واقعیت هستند. کمتر پیش می‌آید که او ایده‌ای را اجرایی کند و به نتیجه نرسد. وقتی هنوز 12 سالش تمام نشده بود یک بازی کامپیوتری که خودش طراحی کرده بود را به قیمت 500 دلار فروخت. کاراکتر ماسک به‌قدری تاثیرگذار بود که باراک اوباما شخصاً روند اعطای وام 465 میلیون دلاری را برایش فراهم کرد. کمپانی تسلا اکنون به چنان قدرتی در زمینه تولید باتری رسیده است که برای شرکت‌های بزرگی مانند تویوتا و مرسدس‌بنز باتری طراحی می‌کند.


نکات خواندنی از زندگی ایلان ماسک

  • کمتر کسی می‌داند که ایلان ماسک متولد آفریقای جنوبی است.
  • موفقیت ماسک تنها مدیون هوش و نبوغش نیست. او هر هفته چیزی حدود 100 ساعت کار می‌کند. یعنی بیش از 14 ساعت در روز با احتساب تعطیلات.
  • او نیز مانند استیو جابز، حقوق سالانه یک دلار از تسلا موتور دریافت می‌کند.
  • ماسک وقتی 31 ساله بود اقامت آمریکا را به دست آورد.
  • او حتی از دانشگاه استنفورد نیز پذیرش داشت ولی مدت‌زمان تحصیلش فقط 2 روز طول کشید.
  • ماسک کاری کرد که هزینه رسیدن به ایستگاه فضایی 90 درصد کاهش بیابد. یعنی از یک میلیارد دلار به ازای هر عملیات به 60 میلیون دلار.
  • ایلان تابه‌حال 3 بار ازدواج کرده است و درمجموع 6 فرزند دارد.
  • کاراکتر تونی استارک در مجموعه فیلم‌های آیرون‌من از روی شخصیت ماسک الهام گرفته شده است.

تسلا تحت مدیریت ماسک

از زمان تاسیس شرکت تسلا تا به امروز، این برند با انواع خودروهای الکتریکی توانسته به عنوان پیشگام این بخش از بازار خودنمایی کند. یک سال پس از تاسیس تسلا، ماسک در سال 2004 و با سرمایه‌ای عظیم به سراغ این برند آمد تا آرزوهای خود را عملی کند. در سال 2008 وی به عنوان مدیرعامل و طراح ارشد تسلا برگزیده شد. هرچند بلندپروازی های ماسک در این اواخر مطابق با انتظارات پیش نرفته و ساخت مدل 3 با قیمت رقابتی آن‌ها را تحت فشار اقتصادی گذشته است تا جایی که بالاخره مجبور به تعدیل نیرو شدند، اما هوش بالای ماسک نقطه اتکایی برای گذر از این مشکلات خواهد بود. حتی در چنین وضعیتی نگاه وی به آینده است؛ خبر برنامه‌ریزی برای اولین گیگافکتوری تسلا در خارج از آمریکا که احتمالاً در آلمان یا چین واقع خواهد شد، نشانی از این ادعاست.

دیدگاه کاربران