به بهانه بازنشستگی پیشرانه شش سیلندر دیزلی

عرضه سری آخر از ب‌ام‌و X5 M50d و X7 M50d

11 مرداد 1399 11:10

شرکت ب‌ام‌و قصد دارد پیشرانه 3 لیتری دیزل ساخت خود که مجهز به توربوشارژر چهارگانه است را در ماه سپتامبر بازنشسته کند. ولی پیش از این اقدام، خودروساز آلمانی تصمیم گرفته با عرضه نسخه ویژه‌ای از دو شاسی‌بلند X5 و X7 با نام Final Edition که به این پیشرانه مجهز شده‌اند، خداحافظی شایسته‌ای با این پیشرانه دیزل داشته باشد.

پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر ب‌ام‌و که قرار است با خط تولید خداحافظی کند، 394 اسب‌بخار قدرت و 760 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.البته نکته مهم در این است که نه تنها مشتریان آمریکایی بلکه خریداران اهل اروپا نیز به این دو خودرو دسترسی نخواهند داشت زیرا ب‌ام‌و تنها برای عرضه این دو مدل در کشور رومانی برنامه‌ریزی کرده است.

هنگام ورود به فضای داخلی و با نگاهی به سمت پایین می‌توان نوشته Final Edition را در آستانه درها مشاهده کرد. امکانات رفاهی شامل موارد زیادی می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به چراغ‌های لیزری جلو، رانندگی نیمه خودران، نمایشگر هداپ دیسپلی، سیستم صوتی هارمن کاردن، شیشه‌های عایق صدا و تریم داخلی Crafted Clarity اشاره کرد. البته این موارد مختص این مدل نبوده و به صورت استاندارد در سایر نمونه‌های این دو شاسی‌بلند ب‌ام‌و نیز نصب می‌شود.

پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر ب‌ام‌و که قرار است با خط تولید خداحافظی کند، 394 اسب‌بخار قدرت و 760 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت باعث می‌شود مدل X5 M50d که همواره به عنوان جایگزین دیزل X5 M شناخته می‌شد، ظرف 5.2 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر برساعت دست یابد و تا 250 کیلومتر برساعت به سرعت‌گیری ادامه دهد.

مدل بزرگتر X7 M50d با توجه به وزن بیشتر کمی کندتر بوده و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت به 5.4 ثانیه زمان نیاز دارد هرچند که حداکثر سرعت آن نیز روی رقم 250 کیلومتر برساعت ثابت نگه داشته شده است.

خودروساز آلمانی اعلام نموده که مصرف سوخت مدل‌های X5 M50d  و X7 M50d براساس استاندارد WLTP به ترتیب برابر با 8.3  و 9.1 لیتر بر صد کیلومتر بوده درحالی‌که آلایندگی کربن آن‌ها نیز به ترتیب برابر با 218 و 235 گرم بر کیلومتر اندازه‌گیری شده است.

دیدگاه کاربران