قوی‌ترین و سریع‌ترین پیکاپ دنیا

رم TRX قاتل فورد رپتور

29 مرداد 1399 09:45

سال 2016 بود که رم (Ram) کانسپت Rebel TRX رونمایی کرد. خودرویی که آن زمان گفته شد یکی از تاثیرگذارترین پیکاپ‌های دنیا خواهد بود. اکنون بعد از چهار سال نسخه نهایی این پیکاپ آفرود را رونمایی شده است.

طراحی خارجی رم TRX

رم TRX بر پایه پیکاپ 1500 استاندارد طراحی شده است. با این تفاوت که شاسی مدل جدید از فولاد تقویت‌شده با ضخامت بیشتر و البته ریل‌های سنگین‌تر است. مهندسان ادعا کرده‌اند که فریم جدید می‌تواند 25 درصد بیشتر از نسخه استاندارد بار حمل کند. این به دلیل استحکام و مقاومت بیشتر شاسی این خودرو بوده است.

رم TRX

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بصری رم TRX جلوپنجره منحصربه‌فردش است که با عبارت بزرگ RAM در وسط آن تزئین شده است. چراغ‌های مدل جدید با یک فریم LED جسورانه‌تر از پیش به نظر می‌آیند. هواکش روی کاپوت و یک سپر چندتکه با هواکش‌های متعدد نه فقط بخش تنفس پیشرانه را بهبود بخشیده‌اند بلکه از نظر ظاهری نیز ابهت خاصی به آن بخشیده‌اند.

رم برای این پیکاپ خاص تجهیزات ویژه‌ای نیز در نظر گرفته است. مانند سراگزوزهای بزرگ 127 میلی‌متری و قلاب سنگین بکسل و نوشته بزرگ RAM روی در قسمت بار. اگر این‌ها برای شما کافی نیستند، شرکت مجموعه‌ای از لوازم جانبی شامل ریل فولادی روی سقف، رکاب برقی، نگهدارنده ویژه تایر زاپاس و طرح گرافیکی دو طرف بدنه و روی کاپوت را نیز کنار گذاشته است.

کابین و امکانات رم TRX

هرچند نمای بیرونی رم TRX خشن و تهاجمی به نظر می‌رسد ولی داخل کابین المان‌های رفاهی تشریفاتی مدرنی حضور دارند. برای این خودرو سه تریم مختلف در نظر گرفته شده است. تریم پایه بر اساس مدل Rebel خواهد بود که شامل پارچه پرمیوم و سطوح قرمز و مشکی می‌شود. تریم بعدی TR1 است که بر اساس مدل Limited طراحی شده و المان‌های لوکس بیشتری مانند صندلی‌های چرمی در جلو با تکه‌های جیر مجهز به گرم‌کن و تهویه، دوخت دورنگ و تزئینات فلزی در آن دیده می‌شود. در نهایت تریم TR2 را می‌بینیم که علاوه بر دوخت قرمز و صندلی‌های تمام چرم، پوشش فیبر کربنی را نیز شامل می‌شود.

کابین رم TRX

صندلی‌های رم TRX منحصراً برای همین خودرو و با توجه به آرگونومی بدن طراحی شده‌اند. فرمان D شکل با اهرم‌های بزرگ تعویض دنده در پشت آن که با تریم آلومینیوم و فیبر کربن قابل سفارش هستند، جلوه‌ای فوق‌العاده دیدنی پیدا کرده‌اند.

صفحه نمایشگر رم TRX

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات مدل جدید کنسول مرکزی فضایی آن با یک نمایشگر بزرگ 12 اینچی است. دکمه‌های متعدد، آپشن‌های مختلف این خودرو را یادآور شده‌اند. شارژر بی‌سیم به صورت استاندارد در این خودرو تعبیه شده است. انتخاب تمام حالت‌های رانندگی مانند معمولی، خیس یا برفی، آفرود و حالت سنگین Baja به صورت تمام دیجیتال و لمسی خواهد بود.

مشخصات پیشرانه رم TRX

تردیدی نیست که اصلی‌ترین ویژگی این خودرو قوای محرکه آن است. جایی که یک پیشرانه 6.3 لیتری هشت سیلندر Vشکل از نوع هلکت سوپرشارژ با قدرت 702 اسب‌بخار و 881 نیوتن‌متر گشتاور دیده می‌شود. یعنی آخرین پیشرانه خانواده هلکت. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک به صورت 4WD مخصوص خودروهای آفرود به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

پیشرانه رم TRX

شرکت می‌گوید دستکاری مهندسی در سیستم اگزوز یکی از بیشترین تاثیرات را در دستیابی به این قدرت داشته است. البته باید در نظر داشت که این خروجی هنوز هم از پیکاپ ماکسیموس یعنی جیپ گلادیاتور 1000 اسب‌بخاری که توسط هنسی تیون شده بود، قدرت کمتری دارد.

این پیشرانه حیرت‌انگیز رکوردهای عجیبی را برای رم TRX رقم زده است. به طوری که حالا می‌تواند صفر تا صد را تنها در 4.5 ثانیه طی کند. با TRX می‌توان یک‌چهارم مایل یا حدود 400 متر را در 12.9 ثانیه آن هم با سرعت 174 کیلومتر برساعت پیمود. گفته می‌شود سرعت نهایی این خودرو 190 کیلومتر برساعت است. درنهایت رکوردهای فوق حاکی از آن است که رم TRX قوی‌ترین و سریع‌ترین پیکاپ تولید انبوه دنیا و استاندارد خواهد بود.

ویژگی‌های فنی رم TRX

درست برعکس رقبای اصلی TRX. این خودرو ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری هم دارد. مانند رینگ‌های 18 اینچی که با تایرهای 35 اینچی گودیر مدل تریتوری پوشانده شده‌اند. به دلیل وجود این تایرهای عریض شرکت مجبور بوده گلگیرها را یک بار دیگر طراحی کند. با این تغییرات اکنون عرض محصول 203 میلی‌متر از دیگر مدل‌های موجود بیشتر شده است.

سیستم تعلیق منحصر به فرد رم TRX

 نوع فرایند انتقال قدرت دو محور و همینطور دکمه لانچ به صورت مکانیکی و سنتی تعبیه شده‌اند. به منظور افزایش اعتبار و اصالت خودرو یک پلاک شامل شماره اختصاصی خودرو، نوع و قدرت پیشرانه و حتی میزان بوست آن نیز روی کنسول مرکزی تعبیه خواهد شد.

از آنجایی که TRX برای ارائه یک نمایش بی‌نقص آفرود در سخت‌ترین شرایط محیطی طراحی شده دوج آن را به یک سیستم ویژه کنترل ورود هوا مجهز کرده است. به این صورت که هوای ورودی درون یک محفظه 29 لیتری منتقل می‌شود تا قبل از ورود به پیشرانه از خاک، شن و ماسه و حتی آب فیلتر شود. از سوی دیگر فیلترهای هوای استاندارد این خودرو شامل دو پکیج مستقل است که روی هم 1280 سانتی‌متر مربع مساحت دارند. شرکت می‌گوید این فیلترها از نزدیک‌ترین رقیب خود چهار برابر بیشتر گرد و خاک را فیلتر می‌کنند.

کمک فنرهای بزرگ رم TRX

افزایش ارتفاع خودرو به میزان 51 میلی‌متر و رسیدن به سقف 300 میلی‌متری یکی از بهترین پایداری‌ها را برای این خودرو ممکن کرده‌اند. علاوه بر این در سیستم تعلیق محور عقب کمک‌فنرهای تطبیقی 5 اتصاله و پیچشی دیده می‌شود تا به لطف آ‌ن‌ها اکسل حرفه‌ای Dana بتواند تا 33 سانتی‌متر جابجا شود که 40 درصد بیشتر از 1500های استاندارد است. گفته می‌شود کمک فنرهای عقب این خودرو بزرگ‌ترین نمونه در بین همه پیکاپ‌های تولیدی هستند.

با این خودرو می‌توان تا 600 کیلوگرم بار را حمل و 3.7 تن وزن را کشید. جعبه‌دنده انحصاری TRX توسط بورگ‌واگنر طراحی شده که عملکردی مستقل در پیمایش‌های آفرودی و یا هر وضعیت آب و هوایی دیگر دارد. طراحی این خودرو به گونه‌ای بوده است که زوایای حمله، شکست و فرار آن به ترتیب 30.2، 23.5 و 21.9 درجه ثبت می‌شوند.

قابلیت های آفرود رم TRX

در این خودرو یک سیستم تشخیص پرش تعبیه شده که با استفاده از سنسورهای ارتفاع‌سنج و شتاب‌سنج زمانی که پیکاپ از سطح زمین جدا می‌شود را تشخیص می‌دهد و ظرف چند میلی‌ثانیه سرعت پیشرانه، گشتاور، حالت سیستم تعلیق و دیگر مکانیزم‌های انتقال قدرت را تنظیم می‌کند تا هنگام فرود بهترین کنترل انجام شود.

قیمت و زمان عرضه رم TRX

در رم TRX مجموعه‌ای از بهترین بهینه‌سازی‌ها انجام شده تا جدی‌ترین رقیب فورد رپتور از این جدال سربلند بیرون بیاید. این یک موفقیت تاریخی برای پیکاپی است که قیمت پایه آن فقط 69 هزار و 995 دلار اعلام شده است. رم TRX اواخر سال جاری به دست مشتریان می‌رسد.

مترجم : نیما حدادی

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران