اولین شاسی بلند تمام برقی از جمهوری چک

اشکودا انیاک iV مدل 2021

13 شهریور 1399 14:00

اولین شاسی بلند الکتریکی ساخت اشکودا که خواهرخوانده فولکس واگن ID.4 محسوب می‌شود، پس از مدت‌ها انتظار معرفی شد. این خودرو که Enyaq iV نامیده شده، اولین محصول این برند است که بر روی پلتفرم MEB مختص خودروهای برقی ساخته می‌شود. البته نباید فراموش کرد که پس از نسخه برقی هاچبک شهری سیتیگو iV، این کراس‌اور دومین محصول اشکودا است که با نیروی الکتریسیته به حرکت درمی‌آید.

بهترین نسخه انیاک می‌تواند با یکبار شارژ تا نیم میلیون کیلومتر را طی کند.با توجه به اینکه تصاویر بدنه و کابین این خودرو در هفته‌های گذشته منتشر شده، از مشاهده هیچکدام از بخش های انیاک iV شگفت زده نمی‌شویم مگر جلوپنجره آن که با 130 چراغ LED نورپردازی شده و مشابه آن را در سال 2019 در مدل مفهومی Vision iV دیده بودیم.

نکته جالب این است که اشکودا قصد دارد نسخه RS iV از انیاک را نیز معرفی نماید که به دو موتور الکتریکی مجهز بوده و جمعا 302 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور در اختیار دارد. به لطف این قدرت شاسی بلند الکتریکی می‌تواند ظرف 6.2 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر برساعت رسیده و در نهایت به سرعت 180 کیلومتر برساعت دست یابد.

خریداران اشکودا انیاک می‌توانند در گستره وسیعی به انتخاب بپردازند چراکه این خودرو با سه سایز مختلف باتری با ظرفیت های 55، 62 و 82 کیلووات ساعت عرضه می‌شود که در 5 سطح مختلف 146، 177، 201، 261 و 302 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

علاوه بر اینها امکان سفارش این خودرو در دو نسخه تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل نیز وجود دارد. نکته مهم این است که حتی ضعیف‌ترین نسخه انیاک iV نیز می‌تواند در شعاع 340 کیلومتر حرکت کند اما این رقم در نسخه دیفرانسیل-عقب که به باتری 82 کیلووات ساعتی مجهز شده، به 510 کیلومتر افزایش می‌یابد.

ضریب درگ 0.27 بدنه این شاسی بلند نیز در کاهش مصرف انرژی آن بی‌تاثیر نبوده ضمن اینکه تایرها نیز از نوع مناسب انتخاب شده است. سیستم گرمایش این خودرو نیز بگونه‌ای طراحی شده که بخشی از گرمای باتری‌ها را به داخل کابین هدایت نماید و بدین طریق عملکرد باتری را نیز بهبود ببخشد. 

بزرگترین باتری این مجموعه برای شارژ سریع از ظرفیت 5 الی 80 درصد به 38 دقیقه زمان نیاز دارد اما با جریان 11 کیلوواتی AC بین 6 تا 8 ساعت صرف خواهد شد.

تریم پایه انیاک iV به رینگ‌های 18 اینچی مجهز شده که این روزها در کمتر خودروی مشابهی می‌توان مشاهده کرد. سایر تریم‌های این خودرو به رینگ‌های 21 اینچی مجهز بوده که می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف سفارش داد.

برای ساخت یک مدل تولید محدود با نام Founders Edition از این خودرو در تیراژ 1895 دستگاه نیز برنامه ریزی شده که یادآور سال تاسیس کارخانه اشکودا خواهد بود.

طرح کلی داشبورد به سایر محصولات اشکودا همچون اوکتاویا شباهت داشته ولی نمایشگر 13 اینچی لمسی موردی است که تنها در انیاک iV مشاهده می شود. این خودرو همچنین اولین محصول اشکودا است که به نمایشگر هداپ دیسپلی با فناوری واقعیت افزوده و امکان پارک خودرو از طریق ریموت مجهز شده است.

چراغ‌های جلو و عقب LED استاندارد بوده ولی چیدمان ماتریسی چراغ‌های جلو به صورت آپشن ارائه می‌شود. انیاک iV همچون سایر محصولات اشکودا به جزئیات جالبی همچون چتر داخل درهای جلو، میزهای جمع شوی برقی یا تجهیزات پنچرگیری مجهز شده است.

اشکودا آمادگی ثبت سفارش برای تمام تریم‌های انیاک iV را دارد اما تحویل مدل تولید محدود Founders Edition به مشتریان از اواخر سال 2021 آغاز می‌شود.

دیدگاه کاربران