موتو جی‌پی در خیابان

یاماها YZF-R1 پتروناس

23 شهریور 1399 19:00

تیم ریسینگ یاماها با نام پتروناس SRT، یک فصل و نیم است که در مسابقات مختلف حضور دارد. در فصل اول آنها توانستند به رکورد 6 پل‌پوزیشن، 7 سکو، ITC (قهرمانی مستقل تیمی) و البته ITR (قهرمانی مستقل راننده) کسب کنند.

این R1 در واقع نسخه کپی شده از موتور مسابقه‌ای یاماهاستاین تیم علیرغم تاخیر در شروع فصل 2020 مسابقات موتو جی‌پی، به سه پیروزی دست پیدا کرده‌‌اند که دو پیروزی آن توسط راننده حیرت‌انگیز و تازه‌وارد «فابیو کوارتارارو» و یک پیروزی دیگر توسط راننده کهنه‌کار «فرانکو موربیدلی» به دست آمد. این موفقیت به دلیل توجه به کیفیت استعدادهایی است که تیم پتروناس یاماها به آن توجه دارد.

این همکاری سایه به سایه در حال نزدیک‌تر شدن هم هست. چراکه ژاپنی‌ها و مالزیایی‌ها یک نسخه ویژه از YZF-R1 را نیز درست مانند آن چیزی که در رقابت‌های موتو جی‌پی دیده می‌شود را رونمایی کرده‌اند. یعنی همان ترکیب رنگی و همان به‌روزرسانی‌ها.

پیش از هر چیز، کار روی بدنه و آیرودینامیک موتور جدید است که خودنمایی می‌کند. این مدل حتی از ویرایش اسپرت‌تر M1R نیز تنومندتر به نظر می‌رسد. باله‌های بیرون‌زده عقب و شکاف‌های چراغ‌های جلو که حالا برای بهبود آیرودینامک پُر شده‌اند، با همان رنگ‌های سازمانی و استاندارد پتروناس رنگ‌آمیزی شده‌اند.

در طراحی بیرونی این موتور از بخش اتریشی یاماها نیز کمک گرفته شده است. به همین دلیل بوده که مانند مدل‌های مسابقه‌ای در این نسخه نیز فیبر کربن دیده می‌شود.

شرکت می‌گوید ECU یا مرکز کنترل الکترونیکی پیشرانه را نیز با خواص موتورهای مسابقه‌ای به‌روزرسانی کرده است. مثل همیشه ملزومات فنربندی از برند Ohlins خواهد بود که در محور جلو FGRT و در محور عقب TTX است. ترمزهای این موتورسیکلت را نیز Brembo ساخته و مدل آن GP4-RX است. این را هم بدانید بد نیست که چرخ‌های آلومینیومی یاماهای فوق از برند Marchesini و لاستیک‌ها از برند میشلین اسلیک هستند.

شرکت می‌گوید تنها 46 دستگاه از این موتور را تولید خواهد کرد که قیمت پایه هر کدام نیز 54 هزار و 275 دلار است.

دیدگاه کاربران