گزینه‌های جذاب در بازار موتورهای خیابانی

مقایسه هوندا هورنت 185 و یاماها V-Ixion 155

19 فروردین 1404 11:23

بازار موتورسیکلت‌های سبک شهری همیشه رقابتی بوده و دو مدل هوندا هورنت 185 و یاماها V-Ixion 155 (یا همان VN 155) از گزینه‌های جذاب در این رده هستند. این دو موتورسیکلت با طراحی نیکد، عملکرد قابل‌قبول و مصرف سوخت اقتصادی، مورد توجه موتورسوارانی قرار گرفته‌اند که به دنبال ترکیبی از استایل، کارایی و قیمت مناسب هستند. در این مقاله، این دو مدل را از جنبه‌های مختلف بررسی و مقایسه می‌کنیم.

۱. طراحی و ظاهر

هر دو مدل طراحی مدرن و اسپرتی دارند. هوندا هورنت ۱۸۵ با خطوط تیز و چراغ‌های LED جلو و عقب، ظاهر عضلانی‌تری دارد. مخزن سوخت حجیم‌تر و طراحی نسبتا تهاجمی‌تر آن باعث می‌شود که کمی بزرگ‌تر به نظر برسد. در مقابل، یاماها V-Ixion 155 طراحی مینیمالیستی‌تری دارد و با چراغ‌های LED باریک و فلاپ‌های کوچک‌تر، حس چابکی بیشتری القا می‌کند. به طور کلی، هوندا ظاهری قدرتمندتر دارد، در حالی که یاماها حس سبک‌وزنی و چالاکی بیشتری را منتقل می‌کند.

۲. مشخصات فنی و عملکرد

هوندا هورنت ۱۸۵ دارای یک پیشرانه‌ تک‌سیلندر، چهارزمانه، ۱۸۵ سی‌سی با سیستم انژکتوری است که توانایی تولید ۱۶ اسب‌بخار قدرت در ۸۲۵۰ دور در دقیقه را دارد. این موتورسیکلت از یک گیربکس ۵ سرعته بهره می‌برد و مصرف سوخت آن حدود ۲.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که آن را به گزینه‌ای اقتصادی تبدیل می‌کند.

از طرف دیگر، یاماها V-Ixion 155 با یک پیشرانه‌ ۱۵۵ سی‌سی تک‌سیلندر، چهار زمانه و فناوری VVA (تغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها) قدرتی معادل ۱۹ اسب‌بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. این مدل دارای یک گیربکس ۶ سرعته است که به عملکرد روان‌تر و قدرت بهتر در سرعت‌های بالا کمک می‌کند. همچنین، مصرف سوخت آن حدود ۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که کمی بهینه‌تر از هوندا است.

۳. سیستم تعلیق و ترمز

هوندا هورنت ۱۸۵ از دو‌شاخ تلسکوپی در جلو و کمک‌فنر تکی در عقب بهره می‌برد، که تجربه‌ی سواری نسبتا نرم و پایداری را فراهم می‌کند. ترمزهای آن شامل دیسکی در جلو و عقب با سیستم ABS است که ایمنی بیشتری را ارائه می‌دهد.

در مقابل، یاماها V-Ixion 155 نیز دارای سیستم تعلیق مشابهی با دو‌شاخ تلسکوپی در جلو و کمک‌فنر تکی در عقب است، اما وزن کمتر آن باعث چالاکی بیشتر می‌شود. این مدل هم از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب بهره می‌برد، اما در برخی نسخه‌ها فاقد ABS است.

۴. راحتی و ارگونومی

هوندا هورنت ۱۸۵ با ارتفاع زین ۷۷۵ میلی‌متر و وزن ۱۳۷.۶ کیلوگرم موتورسیکلتی نسبتا راحت برای استفاده شهری محسوب می‌شود. موقعیت نشیمن آن ارگونومیک است و برای رانندگی‌های طولانی‌مدت مناسب خواهد بود.

در مقابل، یاماها V-Ixion 155 با ارتفاع زین ۷۹۵ میلی‌متر و وزن ۱۳۱ کیلوگرم کمی سبک‌تر است، که به کنترل بهتر در ترافیک شهری کمک می‌کند. این مدل برای افرادی با قد کوتاه‌تر کمی چالش‌برانگیزتر خواهد بود، اما به دلیل وزن کمتر، فرمان‌پذیری بهتری دارد.

۵. قیمت و ارزش خرید

هوندا هورنت ۱۸۵ معمولاً با قیمت مناسبی عرضه می‌شود و با توجه به مشخصات، عملکرد، و سیستم ABS، ارزش خرید بالایی دارد. از سوی دیگر، یاماها V-Ixion 155 با قدرت بالاتر و مصرف سوخت کمتر، انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال موتورسیکلتی چابک‌تر و سریع‌تر هستند. البته، نبود ABS در برخی نسخه‌ها می‌تواند یک نقطه‌ضعف محسوب شود.

جمع‌بندی

اگر به دنبال موتورسیکلتی اقتصادی، با طراحی عضلانی، راحتی بیشتر و سیستم ترمز ABS هستید، هوندا هورنت ۱۸۵ گزینه بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر عملکرد موتور، چابکی، و مصرف سوخت بهینه برایتان اهمیت بیشتری دارد، یاماها V-Ixion 155 انتخاب مناسبی خواهد بود. در نهایت، انتخاب بین این دو مدل بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی شما دارد.


نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران