دومین کراس‌اور مالزی ساخته شد

پروتون X50 مدل 2021

29 شهریور 1399 15:00

شرکت پروتون در سی و پنجمین سالگرد تاسیس خود که با مونتاژ میتسوبیشی لنسر با نام پروتون ساگا آغاز شد، به صورت رسمی کراس‌اور X50 را با مدل 2021 معرفی کرده است. بعد از پروتون X70، حالا این خودرو دومین کراس‌اور پروتون لقب می‌گیرد.

برای X50 از موتور 3 سیلندر توربو استفاده شدهپروتون X50 در حقیقت همان جیلی Binyue بوده که اکنون با تغییر جلوپنجره و البته نصب لوگوی پروتون، با نام جدید معرفی شده است. با توجه به مالکیت 49.9 درصدی گروه جیلی بر پروتون، این اتفاق چندان عجیب به نظر نمی‌­رسد.

نوار قرمز در جلوپنجره، کالیبر ترمز محورهای جلو و عقب و البته طراحی داخلی با ترکیب رنگ مشکی و قرمز را می‌­توان بزرگترین تغییرات اعمال شده روی این مدل نسبت به کراس‌اور جیلی بین‌یوئه دانست.

سقف تمام شیشه ای پانوراما در پروتون X50، ویژگی است که در کمتر خودروی همرده مشاهده می­‌شود. طراحی کلی فضای داخلی نسبت به همتای جیلی-نشان تغییر چندانی نداشته و تنها شاهد انتقال فرمان از سمت چپ به راست و نصب نشان پروتون روی آن هستیم.

نمایشگر لمسی عریض روی داشبورد با سیستم GKUI، سیستم تهویه مطبوع خودکار، ترمز پارک برقی، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی، خروجی تهویه ردیف دوم صندلی‌ها به همراه پورت‌­های USB و صفحه پشت آمپر دیجیتال، مهم‌ترین امکانات رفاهی قابل ذکر در پروتون X50بشمار می‌­آید.

با وجود آنکه مشخصات فنی این خودرو هنوز به صورت رسمی اعلام نشده ولی احتمال می‌­رود شاهد عرضه پروتون X50 با پیشرانه 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ باشیم که 177 اسب بخار قدرت و 255 نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه خودکار به چرخ‌ها انتقال می­‌دهد. شرکت پروتون شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل را برابر با 7.9 ثانیه اعلام کرده است.

پروتون X50 بر روی پلتفرم ماژولار BMA ساخته شده و به طیف وسیعی از امکانات ایمنی مجهز شده که به صورت استاندارد شامل شش کیسه هوا و کنترل پایداری الکترونیکی بوده و در تریم­‌های کامل‌تر، مواردی مثل ترمز خودکار اضطراری و کروزکنترل هوشمند به همراه دستیار حفظ حرکت میان خطوط نیز به آن افزوده می‌­شود. نکته جالب این است که مدیرعامل پروتون اعلام کرده این خودرو به سطح 2 فناوری نیمه‌خودران نیز مجهز خواهد شد!

دیدگاه کاربران