تبدیل کراس‌اور به وانت لوکس

پیکاپ جیلی FX به بازار رسید

1 مهر 1399 15:13

تلاش‌های غول خودروسازی چین، یعنی جیلی، برای توسعه بازار خودروهای کار و تجاری اکنون در قالب محصولی در کلاس پیکاپ به بار نشسته است. 

FX با پلتفرم کراس‌اور جیلی بویو ساخته شده استالبته پیکاپی که در اینجا می‌بینید قرار نیست تحت برند جیلی به بازار چین برود چراکه شرکت Yuan Cheng Auto هم اکنون، فروش این پیکاپ را با نام FX و لوگوی خودش در چین شروع کرده است. این شرکت از زیرمجموعه‌های جدید جیلی به حساب می‌آید و در کنار شرکت معروف انگلیسی LEVC، دو زیرمجموعه مهم در بخش خودروهای تجاری جیلی یا GCV هستند.

خودروی جدید جیلی با طراحی بسیار منحصر به فرد یکی از جنجالی‌ترین محصولات چینی بازار خواهد بود. اطلاعاتی در دست است که می‌گویند FX بر اساس کراس‌اور جیلی Boyue Pro طراحی و اجرا شده است. البته تبدیل کراس‌اور به پیکاپ، چیز عجیبی نیست؛ مثلا سانگ یانگ هم با این ترفند، اکتیون اسپرت را ساخته بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این پیکاپ جیلی از اواخر 2020 به دست مشتریان خود خواهد رسید.

یکی از ویژگی‌های خاص زبان بصری این خودرو فرم خاص ستون سوم آن است. این اولین‌باری نیست که جیلی یکی از محصولات خود را به کلاس وانت تبدیل می‌کند. حدود دو دهه قبل بود که جیلی یک پیکاپ تراک سایز کوچک را بر اساس هاچ‌بک Haoqing طراحی کرد.

اما حقیقت اینجاست که ماهیت FX کاربردی‌تر و عملیاتی‌تر به نظر می‌رسد. طول، عرض و ارتفاع قسمت بار این کراس‌اوور پیکاپ چینی هم به ترتیب 1125 میلی‌متر، 1230 میلی‌متر و 1460 میلی‌متر گزارش شده که چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد.

برای FX تنها یک پیشرانه 1.8 لیتری چهار سیلندر توربو در نظر گرفته شده که متعلق به Boyue Pro است. این موتور با تولید 184 اسب بخار قدرت، امکان رسیدن به حداکثر سرعت 150 کیلومتر در ساعت را برای کراس‌اوور پیکاپ جیلی فراهم می‌کند. 

این در حالی است که نیروبخش جیلی بویو پرو نسخه بروز شده از موتور 1.8 لیتری توربوشارژ قبلی است که اینک می تواند 181 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید کند. یک موتور جدید 1.5 لیتری توربو نیز که با همکاری ولوو توسعه یافته، برای بویو پرو قابل انتخاب است. این موتور هم می‌تواند 174 اسب بخار قدرت و 255 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

نویسنده : نیما حدادی

دیدگاه کاربران