-
1969
ولار در اول راه
در سال 1969 اولین پیش نمونههای رنجرور با نوشته VELAR روی دماغه تست و به نقاط مهم جهان ارسال و آزمایش شدند. این نامگذاری برای جلوگیری از درز برند و نام خودرو بود. جالب این که بعدها این نام برای مدلی از رنجرور استفاده شد.
-
1970
نسل اول
ترکیب پیشرانه 8 سیلندر آلومینیومی روور با یک طراحی زیبا، کابین جادار و پرنور لوکس، ترمزهای دیسکی و البته انتقال قدرت به چهار چرخ، رنجرور را به برترین شاسیبلند جهان و به نوعی اولین نمونه لوکس واقعی بدل کرد. از همان ابتدا رنجرور توسط گاراژ سلطنتی، اشخاص و شرکت رایزن به ایران هم وارد شد و مورد توجه قرار گرفت.
-
1971
نمایش در لوور
رنجرور اولین خودرویی شد که در محوطه این موزه مشهور به نمایش درآمد. یک ماکت 1:4 از آن هم در داخل موزه به طور همزمان در معرض دید عموم قرار گرفت.
-
1972
ماجراجوییهای متعدد
رنجرور از همان ابتدا در مسابقات رالی متعددی شرکت کرد. این خودرو در سال 1972 در طی 99 روز مسیر 18 هزار مایلی مشهور به Trans-America را طی کرد. ماجراجوییهای رنجرور به همینجا ختم نشد و در سال 1974 مسیر 7500 مایلی صحرای آفریقا را طی کرد. قهرمانی در ماراتن 19 هزار مایلی لندن-سیدنی در سال 1977 از دیگر مقامهای مهم نسل اول رنجرور بود.
-
1981
معرفی نسخه چهار در
علاوه بر معرفی تریم لیمیتد مشهور به In Vogue در سال 1981، بالاخره پس از مدتها انتظار نمونه چهاردر رنجرور نیز عرضه شد. تقاضا برای چنین مدلی بسیار بالا بود و بسیاری انتظار داشتند در همان دهه اول این نمونه عرضه شود. از این مدل بعدها تعداد انگشتشماری نیز به ایران وارد شد که اکثراً سفارتی بودند.
-
1984
تریم لوکس Vogue
موفقیت سری اول لیمیتد سبب شد تا یک تریم جدید به طور دائمی با نام Vogue برای رنجرور عرضه شود.
-
1985
معرفی مدل دیزلی
پس از معرفی پیش نمونه دیزل مشهور به Bullet و شکستن رکوردهای متعدد توسط آن، بالاخره نمونه دیزل با یک پیشرانه 2.4 لیتری توربو عرضه شد.
-
1988
بهروزرسانی فنی برای نسل اول
در سالهای 1988 و 1989 دو آپدیت مهم روی نسل اول که حالا نزدیک به 20 سال سن داشت انجام شد. مورد اول عرضه سیستم جدید انتقال نیرو با همکاری بورگ-وارنر بود. مورد دوم که از اولی اهمیت بیشتری داشت، معرفی ترمزهای ضدقفل بود که جایگاه رنجرور به عنوان اولین خودرو شاسیبلند با چنین سیستمی را تثبیت کرد. بعدها سیستم کنترل کشش در سال 1992 نیز معرفی شد.
-
1993
اتوبیوگرافی
در اواخر کار نسل اول، تریم اتوبیوگرافی عرضه شد که به نحوی برترین تریم رنجرور با امکانات رفاهی متعدد بود.
-
1994
نسل دوم
دومین نسل رنجرور بالاخره در سال 1994 عرضه شد. در آن دوران رنجرور به عنوان بخشی از گروه آستین-روور (و بعدها ام جی-روور)، زیرمجموعه بامو نیز محسوب میشد و به همین خاطر در نسل دوم از زیرساختهای تکنولوژیک بامو نیز بهرهمند شده بود.
-
1996
پایان راه نسل اول
با وجود عرضه نسل دوم در سال 1994، رنجرور کلاسیک تا سال 1996 تولید شد. تیراژ نهایی این مدل محبوب به نزدیک 318 هزار دستگاه میرسید که برای یک خودرو لوکس رقمی بالاست.
-
2001
نسل سوم
پروسه طراحی نسل سوم از میانه دهه نود میلادی آغاز شده بود. در میانه راه، رنجرور توسط فورد خریداری شده بود و این انتقال مهم روی نسل سوم نیز تاثیراتی داشت. فورد پول هنگفتی به این برند جدیدش تزریق کرد که در نهایت سبب شد تا نسل سوم از نظر فنی و تکنولوژیک یک سر و گردن بالاتر از سلف نیمه آلمانی خود باشد. در سال 2002 تیراژ نهایی رنجرورها به نیم میلیون دستگاه رسید.
-
2005
اسپرت
محصول جدید رنجرور با نام رنجرور اسپرت و با الهام از نمونه کانسپت Stormer عرضه شد. این مدل برخلاف ظاهرش، پلتفرمی مشابه لندرور دیسکاوری داشت و ارتباطش با مدل عادی رنجرور اندک بود. پیشرانههای 4.4 لیتری تنفس طبیعی و 4.2 لیتری سوپرشارژر دار برای این خودرو قابل سفارش بودند.
-
2006
بهروزرسانی نسل سوم
در سالهای 2006 تا 2009 چند آپدیت روی رنجرورها انجام گرفتند. عرضه شدن پیشرانه 5 لیتری سوپرشارژردار و نمونه دیزل جدید از جمله این موارد بودند. در این دوره چندین دستگاه رنجرور به ایران وارد شدند که بعضاً پلاک ملی نیز دریافت کردند. با این حال بیشتر نمونهها به صورت گذرموقت در معابر کشورمان دیده شدند.
-
2010
ایووک؛ بچه رنجرور
کانسپت ایووک به قدری مورد توجه قرار گرفت که نمونه تولیدی آن در سال 2010 عرضه شد. ایووک به نحوی یکی از اولین شاسیبلندهای کامپکت لوکس بازار بود.
-
2012
چهارمین رنجرور
نسل چهارم رنجرور در حالی عرضه شد که مالکیت این برند به همراه جگوار به دستان تاتا هند سپرده شده بود. نسل چهارم به جزء طراحی الهام گرفته از مدل ایووک، اولین مدلی بود که ساختار تماماً آلومینیومی داشت.
-
2013
دومین اسپرت
سری دوم مدل اسپرت در سال 2013 عرضه شد و در همان سال نمونه تقویت شده آن توانست رکوردی در مسابقه تپه نوردی مشهور Pikes Peak به جا بگذارد. نسل دوم اسپرت از پیشرانه V6 به قدرت 340 اسببخار بهره میبرد.
-
2014
رنجرور فوق سریع
سری SVR با پیشرانه هشت سیلندر به قدرت بیش از 500 اسببخار عرضه شد که در آن زمان سریعترین شاسیبلند جهان تلقی میشد. این پیشرانه در سال بعد به 550 اسببخار و سپس 575 اسببخار ارتقا یافت.
-
2017
نسخه هیبریدی
در ادامه بهروزرسانیهای نسل کنونی، مدل هیبریدی معرفی شد. این مدل با نام P400 PHEV کمی بیش از 400 اسببخار قدرت داشت و از یک پیشرانه 2 لیتری بهره میبرد.
-
2018
بالاخره ولار
مدل میانه جدیدی با نام ولار عرضه شد. نام ولار برگرفته از اولین پیش نمونههای نسل اول رنجرور است و طراحی زیبای آن سبب شد تا در همان سال جایزه طراحی سال را به خانه ببرد.
-
2018
ایووک دوم
نسل جدید ایووک که در حقیقت نمونه بهروزرسانی شده سری اول بود، عرضه شد. رخداد مهم تاریخساز دیگر در این سال، بالا رفتن رنجرور هیبریدی از دیوار چین است. عبور رنجرور از چنین مانعی برای آن موفقیت و تبلیغی قابل توجه بود و سر و صدای زیادی به پا کرد.
-
2020
تولد پنجاه سالگی
به مناسبت پنجاهمین تولد رنجرور، سری لیمیتدی در تیراژ 1970 دستگاه عرضه شد. همگان منتظر دیدن نسل پنجم رنجرور هستند.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما