گرامیداشت نیم قرن حضور شاسی‌بلند انگلیسی

معرفی نسخه‌ 50 سالگی رنجرور

29 خرداد 1399 11:20

شاید باورش سخت باشد، اما نیم قرن از معرفی نسل اول شاسی‌بلند لوکس مشهور یعنی رنجرور می‌گذرد. این خودرو که در تاریخ 17 ژوئن 1970 معرفی شد، از همان ابتدا توانست نظر خانواده‌ها و عاشقان طبیعت‌گردی را به طور همزمان به سوی خود جلب نماید، چراکه در عین ارائه قابلیت‌های آفرود همچون لندرور، راحتی رانندگی بسیار بیشتری را نیز برای سرنشینان فراهم می‌کرد.

قرار است تنها 1970 دستگاه از رنجرور Fifty در اواخر سال جاری به علاقمندان ارائه شود.لندرور این خودرو را اولین شاسی‌بلند لوکس مجهز به قابلیت 4x4 می‌داند هرچند برخی علاقمندان معتقدند این عنوان باید به جیپ واگونیر 1963 اعطا شود. با این حال نمی‌توان نقش مهم رنجرور و جایگاه ویژه آن در تاریخ خودرو به‌خصوص شاسی‌بلندها را نادیده گرفت.

اکنون شرکت سازنده برای گرامیداشت نیم قرن حضور موفقیت‌آمیز این خودرو در بازار اقدام به معرفی نسخه‌ای ویژه و تولید محدود با نامFifty کرده است. این خودرو که در دو مدل معمولی و بدنه بلند RR عرضه می‌شود، جزئیاتی مشابه با نسل اول رنجرور به همراه دارد.

مدل Fifty براساس تریم اتوبیوگرافی شکل گرفته و به جزئیاتی ویژه روی بدنه خود مزین شده که شامل نشان Fifty نیز می‌شود. این نشان که توسط Gerry McGovern مدیر بخش طراحی خلاق لندرور طراحی شده در چند نقطه از فضای داخلی و بدنه این رنجرور خاص به چشم می‌خورد.

برای بدنه این خودروی سفارشی رنگ‌های طلایی باهاما، سفید داووس، خاکستری کارپاتین، مشکی سانتورینی، قرمز Rosello و البته آبی توسکان پیشنهاد شده که این آخری یادآور مدل‌های کلاسیک خواهد بود. برای فضای کابین نیز تریم مشکی براق با روکش قهوه‌ای روشن ترکیب شده است.

براساس اعلام لندرور، نسخه‌ای از Fifty که برای بازار ایالات متحده مهیا شده از پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر بهره می‌برد که 518 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه در حقیقت نمونه تقویت شده از پیشرانه‌ای است که پیش از این در رنجرور SV Autobiography نصب شده بود.

نسخه‌ 50 سالگی رنجرور

قرار است تنها 1970 دستگاه از رنجرور Fifty در اواخر سال جاری به علاقمندان ارائه شود. هنوز درباره قیمت این مدل خبری اعلام نشده است.

نگاهی به نسل‌های مختلف رنجرور

نسل اول رنجرور علاوه بر قابلیت چهار چرخ محرک دائمی، به صورت استاندارد در فضای داخلی به روکش کامل و کفپوش مجهز بود که در آن زمان در کمتر خودروی شاسی‌بلندی مشاهده می‌شد. مدل 4 در رنجرور با فاصله‌ای یازده ساله و در 1981 معرفی شد که ویژگی های جدیدی داشت.

پس از 25 سال از معرفی نسل اول رنجرور، نسل جدید این خودرو در سال 1995 با کد فنی P38A رونمایی شد. طراحی این خودرو در عین حفظ ویژگی‌های همیشگی رنجرور، حال و هوایی مدرن و بروز نیز پیدا کرده بود. غیر از ظاهر، شاسی و سیستم تعلیق نیز بروزرسانی شد و بدون کاهش قابلیت‌های آفرود، راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کرد.

نسل سوم رنجرور در سال 2003 با شاسی مونوکوک و سیستم تعلیق مستقل در هر چرخ با کمک‌های بادی رونمایی شد به همین دلیل شاید بتوان این خودرو را راحت‌ترین شاسی‌بلند معرفی شده تا آن دوران دانست.

نسل اول تا سوم رنجرور

نسل فعلی رنجرور از سال 2013 تاکنون در خط تولید بوده و در ساخت آن از تجربیات جگوار نیز استفاده شده است. این خودرو اولین شاسی‌بلندی است که ساختار کاملاً آلومینیومی داشته و تقریباً 454 کیلوگرم از نسل قبلی خود سبک‌تر بود.

این روزها خانواده محصولات رنجرور شامل مدل اصلی و البته اسپرت از آن، ولار و ایووک بوده که هرکدام با ویژگی‌های متمایزی عرضه می‌شوند.

دیدگاه کاربران