اولین موتورسیکلت جهان با رادار جلو و عقب

دوکاتی مالتی استرادا V4 مدل 2021

16 مهر 1399 11:59

این روزها دوکاتی، خط تولید چهارمین نسل ادونچر تورینگ محبوبش را در کارخانه Borgo Panigale شروع کرده است؛ کارخانه‌ای که مالکیت آن در دستان آئودی است و در نزدیکی شهر بولونیا در ایتالیا قرار دارد. اما نسل چهارم این موتورسیکلت معروف، فقط به دلیل داشتن یک ویژگی بسیار جالب، حالا نامش را برای همش در کتاب تاریخ موتورسازی جهان ثبت کرده است. می‌دانید این ویژگی چیست؟

مالتی استرادا V4 اولین موتورسیکلتی که رادار جلو و عقب دارددوکاتی مالتی استرادا V4 در مدل 2021 خود، مانند سایر اعضای خانواده دوکاتی V4، مثل پانیگال V4 و استریت‌فایتر V4، از موتور چهارسیلندر Desmosedici Stradale با آرایش V بهره می‌برد و دیگر خبری از موتور قدیمی 2 سیلندر با آرایش L (زاویه 90 درجه) در آن نیست. اما این تغییر موتور را فراموش کنید؛ چرا که اصل مطلب چیز دیگری است!

مالتی استرادا V4 مدل 2021 اولین موتورسیکلت جهان است که به رادارهای جلو و عقب مجهز شده؛ یعنی درست مانند اکثر خودروهای روز جهان، این موتورسیکلت نیز می‌تواند با کمک سنسورهای اولترا سونیک، از وجود مانع بر سر راه خود مطلع شود.

این رادارها که در محفظه‌ای کوچک‌تر از ابعاد پاکت سیگار، جاسازی شده‌اند، وزن‌شان تنها 190 گرم است و توسط مهندسان دانشگاه پلی‌تکنیک میلان برای دوکاتی طراحی شده. رادار جلویی در میان چراغ‌های دوتکه جلو، تعبیه شده و وظیفه اصلی‌اش، نظارت بر عملکرد کروز کنترل هوشمند یا ACC است. این یعنی مالتی استرادا V4 هم می‌تواند بصورت خودکار ترمز بگیرد و هم می‌تواند بصورت خودکار، دوباره شتاب بگیرد تا به سرعت تنظیم شده برسد.

البته برای افزایش ایمنی، دوکاتی این امکان را به موتورسوار داده تا در زمان فعال کردن ACC، میزان فاصله‌اش با وسیله نقلیه‌ای که در جلوی موتورسیکلت درحال حرکت است را در چهار فاصله مختلف، تنظیم کند. همچنین دوکاتی گفته که ACC فقط در سرعت‌های 30 تا 160 کیلومتر برساعت قابل استفاده است.

حالا به سراغ رادار دوم برویم که درست در زیر چراغ عقب، جای گرفته. این رادار نیز وظیفه‌اش کنترل نقاط کور موتورسیکلت است. ضمن اینکه اگر وسیله نقلیه‌ای با سرعت زیاد در حال نزدیک شده به موتورسیکلت باشد، نیز این رادار فعال شده و به موتورسوار هشدار می‌دهد. البته هنوز مشخص نیست که این هشدار بصورت صوتی است یا همانند خودروها، دوکاتی نیز نشانگری دیجیتال درون آینه‌ها جاسازی کرده تا در زمان رصد وسله نقلیه، با روشن و خاموش شدن، به موتورسوار هشدار دهد. 

چهارم نوامبر 2020، موعد رونمایی رسمی دوکاتی مالتی استرادا V4 است.

دیدگاه کاربران