آیا تاکنون با خرابی واتر پمپ در خودرویتان مواجه بودید؟ اگر تاکنون چنین اتفاقی برای شما رخ نداده است، شاید مرور این مطلب بتواند تا حدی برایتان مفید باشد.پس «باما» همراه باشید.
واتر پمپ چیست؟
پیشرانه یک وسیله نقلیه باید در دمای مشخصی و تنظیم شدهای کار کند. این دمای مشخص باید همواره حفظ شود وگرنه پیشرانه میتواند از حیث کارکرد متوقف شده و از عمل استارت سرباز زند.
واتر پمپ یا همان پمپ آب نقش مهمی در زمینه سلامت کارکردی یک پیشرانه ایفاء میکند. این پمپ به تنظیم آن میزان از مبرد یا سیال خنککنندهای که به داخل پیشرانه یک خودرو راه مییابد، میپردازد. وظیفه واترپمپ این است که دائماً پیشرانه را با سیال تازه و خنک موجود در رادیاتور تغذیه کند تا بلکه پیشرانه بتواند به نحو صحیحی عمل نماید.
با این وجود، وقتی که واتر پمپ رو به تحلیل رفته و تنظیمات نادرستی انجام میدهد، پیشرانه خودرو قادر نیست که میزان مناسبی از مایع خنککننده را دریافت نموده و در نتیجه گرم خواهد شد. در اینجا مهم نیست که خنککننده آب در پیشرانه چگونه کار میکند. چنانچه آبی وجود نداشته باشد، پیشرانه نمیتواند جان سالم به در ببرد.
بنابراین، کارکرد صحیح واترپمپ امری حیاتی در خودرو است. اگر این قطعه دچار خرابی شود نشانههایی از خود بروز میدهد که در سطور ذیل تیتروار ذکر شده است.
نشتی مایع خنککننده
واتر پمپ از تعدادی واشر یا همان گسکت تشکیل شده تا این اطمینان حاصل شود که مایع خنککننده در جای خود به درستی آببندی شده و از ریزش آن ممانعت به عمل میآید. با این وجود،در مواقعی این واشرها میتوانند رو به تحلیل رفته و کیفیت اولیه خود را از دست بدهند،در نتیجه کاملاً غیرقابل استفاده شوند. خرابی واشرها موجب نشتی مایع خنککننده از بخش زیرین واتر پمپ میشود. اگر شما شاهد جمع شدن حجم محسوسی از آب در بخشهای جلو و عقب خودرو خود هستید، احتمالاً با یک واتر پمپ معیوب مواجه شدید که نیاز به بازدید از طرف تعمیرکار دارد.
شل شدن پولی تسمه واتر پمپ
یک جایگاه تسمه در نزدیکی واتر پمپ وجود دارد که به پیشرانه خودرو وصل شده است. اگر واتر پمپ معیوب شود، از این تسمه صدای زوزه عجیب و غریبی شنیده میشود، برخی مواقع این صدا نیز شبیه جیر جیر است. علت شل شدن این تسمه هم به دلیل فرسودگی برینگ واتر پمپ است. اگر چنین اتفاقی برای شما رویداد بهتر است که کل واتر پمپ را از نو تعویض نمایید تا اینکه تنها به تعمیر آن اکتفاء کنید.
حرارت اضافی در پیشرانه خودرو
وظیفه اولیه واتر پمپ این است که پیشرانه خودرو را با میزان مناسبی از سیال خنک دائماً تغذیه کند. در این بین، چنانچه واتر پمپ دچار خرابی شود شما شاهد بالا رفتن عقربه حرارتسنج در داشبورد خودرویتان خواهید بود. بالا رفتن دمای پیشرانه میتواند ناشی از دلایل متعددی همچون خرابی ترموستات یا اتصال کوتاه الکتریسیته در سامانه برق خودرو نیز باشد، اما با این وجود، شما باید به طور دائم به بازدید و بررسی واتر پمپ در خودرویتان به وسیله یک مکانیک مطمئن و حرفهای اقدام کنید. در غیر این صورت، شما شاهد دمای اضافی در واشر سر سیلندر و پیستونهای پیشرانه خودرویتان خواهید بود که تمامی این عوامل در نهایت میتوانند به کاهش توان پیشرانه خودروی منجر شوند.
دود سفید از رادیاتور
بلند شدن دود سفید از رادیاتور خودرویتان میتواند به معنای نشتی از واتر پمپ آن باشد. نشر بخار آب از رادیاتور از حرارت اضافی پیشرانه ناشی میشود و این قضیه زمانی اتفاق میافتد که واتر پمپ نتواند وظیفه روتین خود را به درستی انجام دهد. در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید، بهتر آن است که در مکانی مطمئن ایستاده و رانندگی را متوقف کنید. سپس صبر نموده تا مایع درون پیشرانه خنک شود و بعد سعی کنید خودرویتان را به نخستین تعمیرگاه برای رفع این مشکل منتقل کنید.
در پایان، باید گفت که تعمیر واتر پمپ کار سهل و آسانی نیست. هر قطعه از آن در سایزی کوچک ساخته شده و نیاز به حفاظت تخصصی جهت تعمیری صحیح و مناسب دارد. بنابراین در صورت خرابی واترپمپ، خودرویتان را فوراً به تعمیرگاه برده تا یک تعمیرکار مطمئن و حرفهای به رفع عیب و احیاناً تعمیر و تعویض آن بپردازد.
نویسنده : سام کاویانی