نخبگان غرب وحشی
برترین خودروهای آمریکایی تاریخ
نخبگان غرب وحشی
خودروسازان آمریکا به نوعی از خوشنامترین و قدیمیترین اسامی در جهان هستند. خودروسازانی که بسیاری از نوآوریها و تکنولوژیهای امروز مدیون آنهاست. از برترین نمونهها برند فورد است، که بدون تلاش آنها تولید انبوه و خط تولید به وجود نمیآمد. دوران طلایی اول خودروسازی آمریکا در دهه سی و اوج رکود اقتصادی رخ داد و سپس در دهه پنجاه، شکوه و عظمت خودروسازان با محصولات بزرگ شکل گرفت. دهههای شصت و هفتاد به خودروهای عضلانی اختصاص داشت و بحران نفتی، به نحوی این خودروسازان را برای مدت بیش از یک دهه از صدر پایین کشید. در این میان خودروهای بسیاری توانستند موفق ظاهر شوند، اما پنج تا از آنها برای همیشه در تاریخ جاودان شدند.
شما هم میتوانید پیشنهادات خود را برای تکمیل این لیست در کامنتها «
1 - فورد موستانگ
برخی ایدهها میتوانند به قدری موفق باشند که بازار جهانی را متحول کنند. موستانگ نیز یکی از همین ایدهها، زاده مدیران تازه نفس و جوان فورد در اوایل دهه شصت میلادی بود. این که یک خودروی اسپرت کوچک با لیستی طویل از آپشنهای جذاب در بازه قیمتی وسیعی قابل خریداری باشد، به زودی کلاس جدیدی به نام Pony Cars را پدید آورد که با پاسخ شورولت، پونتیاک، ایامسی، دوج، پلیموث و حتی شاخه اروپایی فورد و اوپل همراه شد. موستانگ از سال 1964 تا کنون بیوقفه تولید شده و توانسته یکی از نمادهای خودروسازان آمریکایی باشد.
2 - جیپ چروکی – واگونیر
خودروهای شاسیبلند بیشتر نقش بیراهه نوردهایی خستگیناپذیر و خشن را ایفا میکردند و کمتر خودروسازی به فکر ساخت نمونه شهری و قابل استفاده از آنها بود. امریکن موتورز ولی در ابتدای دهه شصت، این ایده را در قالب یک استیشن-شاسیبلند راحت نیمهلوکس و با نام واگونیر عرضه کرد. بعدها نمونه دو در این مدل با نام چروکی نیز عرضه شد. زوج چروکی-واگونیر با استقبال بینظیر بازار مواجه شدند و به نحوی برند جیپ را تا اقشار بالاتر جامعه بالا کشیدند و تحولی در بازار خودروهای شاسیبلند ایجاد کردند. مدلهایی نظیر گرندچروکی نیز از دل این دو بیرون آمد. نسل جدید واگونیر آماده ورود به بازار است تا همچنان این نام موفق در صنعت خودروسازی بدرخشد.
3 - شورولت کوروت
جنرال موتورز برای رقابت با محصولات اسپرت اروپایی در بازار آمریکا، شورولت کوروت را براساس کانسپتی متفاوت طراحی کرد و ساخت. این خودرو در ابتدا یک شکست بزرگ برای GM بود، اما به لطف مهندسی استثنایی زورا آرکوس دانتوو، به یک اسپرت سریع و چالاک بدل شد. از دهه شصت، کوروت هم به خیل خودروهای عضلانی پیوست و تا پایان نسل هفتم، به تمام اصول اولیه خود یعنی بدنه فایبرگلاس و پیشرانههای 8 سیلندر در جلو وفادار ماند. عرضه نسل هشتم در قالب یک کوپه موتور وسط با وجود تغییری اساسی در این فلسفه، در حقیقت ادامهدهنده رویای زورا ب
4 - فورد F150
پرفروشترین خودروی تاریخ جهان، در حقیقت یک رده از پیکاپهای فورد است که تحت عنوان سری F، از دهه چهل تا کنون در خط تولید باقی مانده است. برترین و موفقترین این پیکاپها مدل F150 است که به عنوان یک پیکاپ متوسط 1.5 تنی، مفهوم حقیقی پیکاپ آمریکایی را در خود دارد. فورد F150 در حالی از دهه هشتاد پرفروشترین خودرو در بازار آمریکاست که عرضه رقبایی نظیر شورولت سیلورادو و رم نیز نتوانسته فروش آن را کاهش دهد. سادگی در عین توانمندی، امکان
5 - دوج چلنجر
دوج برای به چالش کشیدن فورد موستانگ، مدل چلنجر را در حالی در سال 1970 معرفی کرد که سایر رقبا و حتی شرکت خواهر آن یعنی پلیموث، حداقل سه سال زودتر دست به کار شده بودند. با این وجود دوج چلنجر به لطف طراحی خشن، عملکرد فنی استثنایی و حضور در فیلمهای مشهور، به محبوبیت بالایی دست یافت. این محبوبیت به معنای موفقیت در بازار نبود و چلنجر در نهایت در پایان دهه هفتاد کنار رفت. با این حال زمانی که دوج تصمیم داشت به بازار خودروهای عضلانی و پونی بازگردد، چلنجر اولین نامی بود که به سراغش رفت و نهایتاْ نسل جدید آن را با ظاهر و مشخصاتی الهام گرفته از چلنجر کلاسیک عرضه کرد.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید
email@example.comدیدگاه کاربران