بازگشت غول جیپ به دنیای شاسی‌بلندهای بزرگ

معرفی کانسپت جیپ گرند واگنیر

15 شهریور 1399 11:47

با توجه به تغییر رویکرد بسیاری خودروسازان از 2010 به این سو، در جهت ساخت کراس‌اور و خودروهای شاسی‌بلند، جیپ هم باید نهایت تلاش خود را برای از دست ندادن مشتریانش به خرج دهد. بنابراین ورود نسل جدید مدل‌های واگنیر و گرند واگنیر به خطوط تولید این کمپانی، می‌تواند کوششی نتیجه بخش در این جهت باشد.

تولید واگنیر از اواسط سال 2021 شروع شده و بعنوان مدل 2022 به بازار خواهد آمد.این خودرو از اوایل دهه شصت میلادی تا سال 1991 در چند نسل، در خط تولید جیپ حضور داشت. این آمریکایی حتی در کشورمان نیز قدم گذاشت و با نام جیپ آهو عرضه شد و نسخه‌های وانتش نیز به جیپ سیمرغ معروف شد. حالا پس از 30 سال غیبت، جیپ واگنیر به بازار جهانی بازگشته تا به عنوان خودرویی با سه ردیف صندلی، امکانات فراوان و البته فناوری‌های جدید، موفقیت خود را تکرار نماید. گذشته از مدل‌های رانگلر و CJ، مهمترین محصولی که تاکنون با برند جیپ عرضه شده را باید واگنیر دانست؛ خودرویی که پس از سالها غیبت، دوباره برای بازگشت به بازار خودرو آماده می‌شود.

هرچند براساس اعلام شرکت سازنده اکنون با نسخه مفهومی از گرند واگنیر روبرو هستیم، ولی به نظر می‌رسد خودروی معرفی شده، تاحد زیادی به نمونه کامل و آماده تولید شبیه باشد که اعلام شده در سال 2022 وارد بازار خواهد شد.

طراحی بدنه جیپ واگنیر

در اولین نگاه به چهره گرند واگنیر، جلوپنجره هفت پره آن جلب نظر می‌کند که توسط چراغ‌های باریک احاطه شده ضمن اینکه نوار LED نیز فاصله میان چراغ‌های جلو را طی کرده و جلوه‌ای تازه به لوگوی WAGONEER می‌بخشد که در جلوی کاپوت و بالای چراغ‌های جلو نصب شده است.

بر روی سپر جلو، دو ورودی مجزای هوا نصب شده که یکی از آنها چراغ‌های مه شکن را نیز دربر گرفته است. در حاشیه این بخش نیز شاهد نوار کرومی هستیم ضمن اینکه بخش پایینی سپر جلو به رنگ خاکستری متالیک رنگ‌آمیزی شده است.

طرح نمای عقب بسیار هماهنگ با بخش جلویی بوده و نوار سرتاسری LED در این بخش نیز دیده می‌شود. فرم صاف شیشه عقب و در صندوق یادآور خودروهای کلاسیک برند جیپ بوده و نوارهای کرومی سپر عقب و حاشیه چراغ‌ها طراحی این بخش را از یکنواختی رهانیده است. البته نباید فراموش کرد برخی المان‌های طراحی این مدل با خودروهای جدیدی همچون ریویان R1S و نسل آینده هامر شباهت دارد.

یکی از مهمترین عوامل جالب توجه در نمای جانبی را باید رنگ آمیزی متفاوت سقف و بدنه دانست که در ستون A نیز جلوه‌گر شده و نمایی مشابه محصولات قدیمی این برند را به گرند واگنیر هدیه کرده است. نشانGRAND WAGONEER که در کنار پرچم آمریکا حک شده نیز در بخش پایینی درها دیده می‌شود.

کابین جیپ واگنیر با 7 نمایشگر

هرقدر بدنه گرند واگونیر یادآور مدل‌های قدیمی باشد، طراحی کابین و فناوری‌های بکارگرفته شده در این قسمت، راه این خودرو را از پیشینیان جدا می‌کند.

اولین مورد جالب توجه در این بخش، هفت نمایشگر با سیستم Uconnect5 بوده که بنابر اعلام جیپ، سرعت آن نسبت به نسل قبلی این سامانه 5 برابر شده است. نمایشگر 12.3 اینچی در مقابل چشمان راننده قرار گرفته درحالیکه سرنشین جلو صفحه نمایش 10.3 اینچی لمسی اختصاصی خود را دارد.

روی کنسول مرکزی دو نمایشگر مجزا در ابعاد 12.1 و 10.3 اینچ قرار گرفته که بیشتر عملکردهای خودرو همچون تهویه مطبوع از این بخش کنترل می‌شود.

جیپ بر طراحی لوکس فضای کابین گرند واگنیر تمرکز داشته هرچند که برخلاف انتظار برای روکش صندلی‌ها، داشبورد و پوشش داخلی درها نه از چرم بلکه از پارچه دینامیکا استفاده کرده که از مواد بازیافتی ساخته می‌شود. کفپوش‌های خودرو نیز از مواد بازیافتی تولید شده است.

در داشبورد خودرو از آلومینیوم و چوب هم استفاده شده که این مورد آخری در پوشش داخلی درها نیز دیده شده و بنابر اعلام چیپ به منظور یادآوری مدل‌های کلاسیک این شرکت، از چوب یاری گرفته شده است. البته فرمان خودرو با طرح دو شاخه و لوگوی "گرند واگنیر" بر روی آن هم یکی از عوامل تداعی کننده مدل‌های قدیمی در قالبی مدرن است.

در بخش عقب نیز هرکدام از سرنشینان عقب یک نمایشگر 10.1 اینچی مخصوص به خود را داشته و یک نمایشگر 10.3 اینچی هم روی کنسول مرکزی نصب گردیده که البته هنوز کاربری آن اعلام نشده ولی مطمئنا تنظیمات مواردی چون سیستم تهویه عقب برای آن تعریف خواهد شد.

مشخصات فنی جیپ واگنیر

شرکت جیپ وعده داده که از نیروی برق در تمام محصولات جدید خود یاری بگیرد. واگنیر نیز مشمول این مسئله بوده و اعلام شده پیشرانه این خودروی مفهومی نیز از نوع پلاگین هیبرید است. 

هم اکنون تنها پیشرانه پلاگین هیبرید گروه فیات-کرایسلر که در مدل پسیفیکا نیز مشاهده می‌شود، موتور 3.6 لیتری شش سیلندر بوده که احتمال نصب آن روی واگنیر بعید به نظر می‌رسد ولی ممکن است شاهد نصب پیشرانه هشت سیلندر 5.7 لیتری پلاگین هیبرید روی این خودرو باشیم که قدرتی در حدود 450 اسب بخار و گشتاوری در محدوده 678 نیوتن متر تولید نماید.

در عین حال نمی‌توان احتمال تولید این خودرو با پیشرانه درون سوز را مردود دانست چراکه احتمالا واگنیر روی ساختار مشترک با رم 1500 ساخته شود.

همانطور که از سابقه نام‌های جیپ و واگنیر انتظار می‌رود، این خودرو نیز مطمئنا در آفرودنوردی قابلیت‌های فراوانی خواهد داشت. با توجه به قابلیت یدک کشی شورولت تاهو، جمس یوکان، فورد اکسپدیشن و لینکلن نویگیتور، احتمالا ظرفیت یدک کشی گرند واگنیر نیز چیزی بیش از 4 تن خواهد بود.

جیپ درنظر دارد هر دو مدل واگونیر و گرند واگونیر را از سال 2021 در تاسیسات خود واقع در میشیگان در محلی مشترک با رم 1500 تولید نماید. با نگاهی به رقبای این خودرو می‌توان حدس زد قیمت پایه این دو نسخه به ترتیب روی 45 و 60 هزار دلار تعیین شود.

دیدگاه کاربران