پایان تردیدها با رکوردگیری دوباره

تواتارا سریع‌ترین خودروی دنیا

11 بهمن 1399 14:17

سوپراسپرت ساخت شرکت SSC توانسته با دستیابی به سرعت 452.64 کیلومتر برساعت در فلوریدا، از رکورد کونیخ‌زگ در سال 2017 عبور کرد و عنوان سریع‌ترین خودروی جهان را به دست آورد.

سوپراسپرت ساخت شرکت SSC توانسته با دستیابی به سرعت 452.64 کیلومتر برساعت عنوان سریع‌ترین خودروی جهان را به دست آورد.آقای  Jerod Shelby که مالک و بنیانگذار شرکت SSC North America (با نام قبلی Shelby SuperCars) است، در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرد که خودروی Tuatara توانسته در صحرای نوادا به سرعت 505.776 کیلومتر برساعت دست یابد، اما اعداد و ارقام به دست آمده و همچنین شرایط محل تست نتوانست کارشناسان را قانع کند. بنابراین در 17 ژانویه 2021 آزمایش دیگری در فلوریدا ترتیب داده شد تا محصول SSC بتواند رکورد کونیخ‌زگ را از آن خود کند.

آقای شلبی با اشاره به استفاده از دستگاه VBOX در این تست و تجهیزات قابل اعتماد دیگر، بر حضور آقای Jim Lau به عنوان یکی از اشخاص مورد اعتماد در این‌گونه آزمایشات هم تاکید کرده است.

مدارک رسمی که از سوی آقای Lau صادر شده، به عبور Tuatara از سرعت‌های 447.52 و 457.76 کیلومتر برساعت در مسیرهای رفت و برگشت دلالت دارد. با توجه به اینکه میانگین این دو عدد برابر با 452.64 کیلومتر برساعت و بیشتر از رکورد قبلی یعنی 444.592 کیلومتر برساعت بوده، هیچ‌گونه شک و شبه‌ای بر ثبت رکورد جدید توسط SSC Tuatara وارد نیست.

تواتارا رکورد سرعت را شکست

هدف آزمایش قبلی در ماه اکتبر، دستیابی به سرعت 300 مایل برساعت (480 کیلومتر بر ساعت) عنوان شده بود که البته Tuatara در آزمایش جدید حتی به حوالی آن عدد هم نزدیک نشد. آقای شلبی علت این امر را به تفاوت در شرایط آزمایش مربوط دانسته که یکی از مهمترین آن‌ها، مسیر 3.7 کیلومتری موجود در مقایسه با مسیر 10.5 کیلومتری مورد استفاده در نوادا بوده که باعث کاهش فضای موردنیاز برای شتابگیری و توقف شده است.

به علت همین موارد، شرایط تست از نظر آقای شلبی بسیار خطرناک بوده که در نهایت با مهارت Larry Caplin به عنوان راننده خودروی مورد آزمایش، با موفقیت به پایان رسیده است.

پیشرانه ssc تواتارا

بد نیست بدانید پیشرانه 8 سیلندر توئین توربو 5.9 لیتری Tuatara با استفاده از اتانول می­‌تواند 1750 اسب‌بخار قدرت تولید نماید درحالی‌که با مصرف بنزین اکتان 91، این عدد به 1350 کاهش خواهد یافت. با توجه به محدودیت مسافت در محل آزمایش، تغییراتی در نحوه تعویض دنده این خودرو هم اعمال شده بود تا تمام 7 دنده موجود مورد استفاده قرار گیرد.

نکته جالب این است که آقای شلبی به تاثیر مثبت برگزاری تست سرعت قبلی در ماه اکتبر (علیرغم عدم تایید نتایج آن) بر آمار فروش این شرکت هم اشاره کرده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران