با تصمیم جدید دولت، مناطق آزاد از مصوبه جدید اسقاط خودرو معاف شدند.

شماره‌گذاری مجدد خودروهای اروند

17 اردیبهشت 1397 11:00

در شهریورماه 96، دولت با هدف تمرکز بر خروج خودروهای فرسوده، قانون اسقاط خودروها را با دو تبصره جدید، اصلاح کرد. در تبصره اول چنین آمده است که 10% ارزش سیف خودرو به منظور توسعه حمل و نقل عمومی کشور باید به حساب خزانه دولت واریز شود. در تبصره دوم نیز خودروها براساس مصرف سوخت‌شان ملزم به پرداخت گواهی اسقاط (مطابق جدول زیر) هستند.

میزان مصرف سوخت تعداد گواهی اسقاط
5 تا 6 لیتر 0.5
6 تا 7 لیتر 4
7 تا 8 لیتر 6
بیشتر از 8 لیتر 10

قانون جدید اسقاط خودروها با این دو تبصره فوق قرار بود از ابتدای سال 97 در کشور اجرایی شود. اما مسئله مهم‌تر اینجاست که مناطق آزاد نیز مشمول این قانون می‌شدند.

به همین دلیل از زمان ابلاغ این قانون (اواسط سال 96) تا ابتدای سال 97 بیش از 2000 دستگاه در منطقه آزاد اروند به‌علت انجام‌نشدن مراحل شماره‌گذاری، در حال خاک خوردن بودند. اما اجرایی‌شدن این طرح در مناطق آزاد کشور به چند دلیل، عملی‌ نیست:

  • قرار نیست هر قانونی که برای سرزمین اصلی باشد، در مناطق آزاد نیز الزامی شود.
  • در مناطق آزاد کشور به ویژه منطقه اروند، تعداد خودروهای فرسوده با کارکرد بالای 15 سال، بسیار محدود است. لذا اجرای این قانون در این منطقه عملا امکان‌پذیر نیست.
  • اضافه‌شدن هزینه اسقاط خودرو، موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار منطقه شده که با اهداف ایجاد مناطق آزاد در کشور، مغایر است.

به دلیل وجود همین نواقص سرانجام در اواسط اردیبهشت‌ماه 97 و با تصویب هیئات وزیران، مناطق آزاد از شرط اسقاط خودرو معاف شدند. از این‌رو ترخیص خودروهای زیر 2500 سی‌سی در منظقه اروند آغاز شده و بزودی نیز شماره‌گذاری خودروهای 6 سیلندر ازسر گرفته می‌شود.

مراکز تعویض پلاک خودرو تهران

در مقاله مراکز شماره تعویض پلاک می‌توانید از آدرس مراکز تعویض پلاک تهران (ازجمله مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران، مرکز تعویض پلاک چیتگر و ...) و همچنین شماره تلفن مراکز تعویض پلاک خودرو مطلع شوید. زمان بازگشایی مراکز تعویض پلاک و ساعت کاری مراکز تعویض پلاک را نیز در این مقاله توضیح داده‌ایم.

دیدگاه کاربران