برای اولین‌بار با گیربکس CVT

چانگان ایدو پلاس 2021

10 آبان 1399 08:00

حدود یکسال پس از توقف عرضه جیلی امگرند در ایران، سایپا دست به فروش چانگان ایدو (Eado) زد؛ خودرویی خوش‌ساخت که براحتی می‌توانست جای خالی جیلی را پر کند اما متاسفانه بخت با او یار نبود و دچار سرنوشت تلخی شد.

چانگان برای سال 2021، گیربکس CVT را برای اولین‌بار در اختیار مشتریان ایدو قرار داده.در میان سدان‌های چانگان، ایدو محصولی میان‌رده به حساب می‌آید؛ نه مانند چانگان السوین (Alsvin) خودرویی کوچک و ارزان قیمت است و نه مانند چانگان ریتون سی‌سی (Raeton)، خودرویی لوکس و بزرگ.

چانگان ایدو در سگمنت سدان‌های جمع و جور جای گرفته و آن نسخه‌ای که در کشورمان حضور دارد، مربوط به نسل اول ایدوست که در 2012 معرفی شده بود. با اینکه ایدو از بازار کشورمان رفت ولی همچنان تولیدش در بازار چین ادامه دارد و چانگان حتی نسل دومش را هم در 2018 معرفی کرد.

اما این پایان داستان چانگان ایدو نبود چراکه برای سال 2020، چانگان نخستین فیس‌لیفت از نسل دوم ایدو را هم به بازار فرستاد. همانند چانگان CS35 پلاس و چانگان CS55 پلاس، چینی‌ها به نام این فیس‌لیفت نیز پسوند «پلاس» اضافه کرده‌اند.

علاوه بر طراحی به‌روز، یکی دیگر از جالب‌ترین ویژگی‌های چانگان ایدو پلاس، داشتن دو جلوپنجره مختلف است؛ اگر تیپ معمولی ایدو پلاس را سفارش دهید، چانگان، جلوپنجره‌ای با خطوط افقی، تحویل‌تان می‌دهد. اما اگر تیپ اسپرتش را سفارش دهید، دیگر خبری از خطوط افقی نیست و چانگان، جلوپنجره‌ای یکپارچه با طرح لانه زنبوری را در اختیارتان قرار می‌دهد که در گوشه‌ای از آن، لوگوی قرمز رنگ S نیز حک شده. تفاوت این دو تیپ را در تصویر روبرو مشاهده می‌کنید.

تیپ معمولی چانگان ایدو پلاس، موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی دارد که قدرتی در حدود 128 اسب بخار و گشتاوری معادل 161 نیوتن متر را تولید می‌کند. تیپ اسپرت ایدو پلاس نیز موتور 1.4 لیتری توربو داشته و قدرتش به حدود 158 اسب بخار و گشتاورش نیز به 260 نیوتن متر می‌رسد.

موتور تنفس طبیعی ایدو پلاس، یا با گیربکس 5 سرعته دستی یا با گیربکس 6 سرعته اتومات قابل سفارش است. موتور توربوشارژ نیز فقط با با گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تحویل مشتریان می‌شود. اما خبر جدید اینکه چانگان برای مدل 2021 این خودرو، برای نخستین‌بار، گیربکس CVT با 8 دنده مصنوعی را هم در اختیار خریداران تیپ معمولی ایدو پلاس، گذاشته است.

به نظر می‌رسد که افزایش فروش ماهانه چانگان ایدو پلاس در سال 2020، یکی از دلایل اصلی چانگان، برای توجه بیشتر به این خودرو باشد؛ در سپتامبر 2020، فروش ماهانه چانگان ایدو پلاس از مرز 16 هزار دستگاه گذشت که بیش از 138% افزایش را نسبت به سپتامبر 2019 نشان می‌دهد.

چانگان ایدو پلاس با موتور 1.6 لیتری، حدود 70 الی 90 هزار یوآن قیمت دارد که معادل تقریبی 10 الی 13 هزار دلار است. اگر موتور توربوشارژ را برای ایدو پلاس سفارش دهید، قیمتش از 90 تا حدود 105 هزار یوآن متغیر خواهد بود؛ یعنی 13 الی 15 هزار دلار. جیلی امگرند، رووی i5 یا Roewe i5 و همچنین چری آریزو 6، از جمله رقبای مستقیم چانگان ایدو پلاس هستند.

دیدگاه کاربران