نخبگان سرزمین ایفل

برترین خودروهای فرانسوی تاریخ

15 آبان 1399 08:00
  • نخبگان سرزمین ایفل

    نخبگان سرزمین ایفل

    خودروسازان فرانسوی برای ما آشنا هستند. خودروسازانی که با محصولات خانوادگی و شهری نیمه اقتصادی، مدت‌ها در بازارهای اروپا حکمرانی می‌کردند و این روزها جایگاهشان کمی متزلزل‌تر از قبل شده است. فرانسه تعداد زیادی از برترین خودروسازانش را در دوران پس از جنگ جهانی دوم و به خاطر سیاست‌های انقباضی دولت سوسیالیست این کشور از دست داد. با این حال هنوز هم اسامی درخشانی در تاریخ این کشور باقی مانده و بوگاتی نیز به لطف تلاش‌های چند دهه اخیر، به حیات بازگشته است.


    معرفی برترین خودروهای ایتالیایی تاریخ


    در ادامه «باما» باشید تا پنج تا از برترین خودروهای فرانسوی تاریخ را بشناسیم.

  • سیتروئن DS

    سیتروئن DS

    اگر قرار باشد تنها یک خودرو نماد فرانسه مدرن باشد، قطعاً آن خودرو سیتروئن DS است. این خودرو در سال 1955 معرفی شد و ظاهر استثنایی و فضایی آن در کنار سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و سواری راحتش، آن را به شاهکار صنعتی فرانسه بدل کرد.



    این خودرو به قدری مورد توجه قرار گرفت که صف انتظار آن تا مدت‌ها طویل‌ترین در جهان غرب بود. سیتروئن DS تا سال 1975 تولید شد، اما تاثیر اصلی آن تا به امروز باقی مانده است. محصولات بعدی سیتروئن همانند SM و CX تحت تاثیر این خودرو بودند و برند DS نیز در حقیقت ادامه‌دهنده فلسفه این محصول استثنایی است.

  • پژو 504

    پژو 504

    پژو از دهه پنجاه توانست با عرضه خودروهایی بادوام و دوست‌داشتنی به یکی از خودروسازان اصلی فرانسه بدل شود. اما این عرضه مدل 504 بود که از سال 1968 این برند را جهانی کرد. 504 در عین استحکام و دوام ستودنی، سواری عالی و راحت و در عین حال قابلیت‌های فنی خوبی داشت و طراحی آن نیز جذاب و زیبا بود.


    سرگذشت خودروهای پژو در ایران


    مدل‌های کوپه و کابریو 504 به لطف خطوط زیبای پینین‌فارینا، حتی از نمونه سدان و استیشن و پیکاپ نیز جذاب‌تر بودند. 504 در سال 1983 از خط تولید فرانسه خارج شد، اما تا مدت‌ها در کشورهای در حال توسعه تولید شد و توانست چهره پژو و به طور کلی خودروسازان فرانسوی را دگرگون کند.

  • رنو 5 و کلیو

    رنو 5 و کلیو

    رنو از دهه‌ها قبل سعی داشت تا جایگاه خود به عنوان خودروساز دوم و یا سوم فرانسه را تغییر دهد. مدل 16 با وجود انقلابی بودن و مدل 4 با وجود قیمت پایین و محبوبیت، هرگز نتوانستند این مهم را تحقق بخشند. اما مدل 5 در سال 1972 توانست این وضعیت را دگرگون کند.



    طراحی مدرن و ساختارشکن رنو 5 در کنار سواری راحت و البته موفقیت‌های مدل‌های اسپرت آن در مسابقات رالی، از رنو چهره جدیدی ساختند. پس از پایان تولید نسل دوم رنو 5، مدل کلیو توانست راه موفق این مدل را به خوبی ادامه دهد.

  • سیتروئن 2CV

    سیتروئن 2CV

    سیتروئن با مدل ترکسیون آوان به همگان اثبات کرد که توانایی ساخت خودروهای انقلابی ساختارشکن را دارد. اما این مدل 2CV بود که توانست نوآوری‌های این برند را برای توده‌های مردم فرانسه قابل دسترس کند. طراحی و ساخت این مدل پیش از جنگ جهانی آغاز شد، اما عرضه آن در سال 1948 رخ داد.


    سرگذشت خودروهای سیتروئن در ایران


    بوگاتی تایپ 57

    بوگاتی تایپ 57

    تمام موفقیت‌ها و شکوه و جلال کسب شده توسط برند بوگاتی در دو دهه اخیر، در حقیقت وامدار دوران عظمت این خودروساز در دهه‌های بیست و سی میلادی است. گل سرسبد بوگاتی در این دوره مدل تایپ 57 بود. خودرویی که طراحی و مهندسی آن کار ژان بوگاتی، فرزند اتوره کبیر بود و در تیراژ 710 دستگاه ساخته شد.



    در بین مدل‌های گوناگونی که با مشخصات فنی و ظاهری متفاوت ساخته

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران