ظاهرا دانگ فنگ دستبردار بازار ایران نیست؛ این شرکت تمام دولتی چینی، با اینکه بعد از شروع دوباره تحریمهای آمریکا در سال 97، دست مشتریان ایرانیاش را خالی گذاشت و رفت، ولی اگر راستش را بخواهید، هنوز نرفته و در ایران حضور دارد، ولی این بار بصورت چراغ خاموش.
”آن نسخهای از گلوری که در ایران دیده شده، مربوط به فیس قدیمی این خودروست“این شرکت، بعد از تلاش ناموفقی که برای تولید کراساور دانگفنگ SX6 در سال 98 داشت، با کمک جوینتونچر DFSK دوباره به بازار ایران برگشت. این جوینتونچر که میان دانگفنگ و گروه صنعتی Sokon شکل گرفته، در سال 99 به سراغ بهمن موتور رفت تا کراساور دیگنیتی را در ایران مونتاژ کند.
حالا در چنین شرایطی، باخبر شدیم که دومین کراساور جدید دانگفنگ نیز در سال 99 به ایران آمده است؛ خودرویی که نخستین تصاویرش با پلاک گذرموقت، در تابستان 99 میان رسانهها دست به دست شد ولی حالا که در پاییز 99 هستیم، دوباره سر از خیابانها درآورده است.
آنطور که رسانههای خودرویی میگویند، ظاهرا خودروسازی اسنا (SNA) که تاکنون در زمینه مونتاژ خودروهای سنگین و همچنین ون، با شرکتهای چینی همکاری داشت، حالا به ساخت خودروهای سواری روی آورده است و گلوری 580 نیز احتمالا اولین محصول این شرکت خواهد بود.
نکته جالب اینجاست که این کراساور دانگفنگ، نیز درست مانند دیگنیتی بهمن موتور، محصولی از جوینتونچر DFSK است. به همین دلیل، احتمال عرضه آن در آیندهای نزدیک، وجود دارد.
دانگ فنگ گلوری 580 یا Glory 580 که چینیها در برخی بازارها، آنرا با نامهای متفاوت دیگری نیز میفروشند، محصول سال 2016 است. دانگفنگ برای سال 2018، اولین فیسلیفت گلوری 580 را معرفی کرد که در آن، سپرها، چراغهای جلو و عقب، مهشکنها، رینگها و داشبورد تغییر کرده بود.
این نکته را هم بگوییم آن نسخهای از گلوری 580 که با پلاک گذرموقت در کشورمان درحال تردد است، مربوط به فیس قدیمی گلوری بوده و مدتهاست تولیدش در چین متوقف شده.
البته این پایان ماجرا نیست چراکه دانگ فنگ، طراحی مدل 2021 گلوری 580 را دوباره تغییر داد و همانطور که در تصویر فوق نیز میبینید، چهرهاش را کاملا مشابه گلوری 580Pro کرد. حالا میپرسید «گلوری پرو» چیست؟!
گلوری 580 پرو
برای سال 2019 نیز دانگ فنگ نسخه لوکستر، گرانتر و مدرنتر گلوری 580 را به بازار فرستاد و نامش را Glory 580 Pro گذاشت. در این نسخه، طراحان دانگفنگ، بصورت جدیتری، چهره گلوری را تغییر دادند طوری که نه چراغها و سپرهایش، و نه حتی جلوپنجرهاش شبیه نسخه معمولی گلوری 580 بود.
اما علاوه بر این تغییر چهره، یک اتفاق فنی مهم برای گلوری 580 پرو رخ داده بود؛ درحالیکه تا قبل از این، گلوری 580 با گیربکس دستی یا CVT تحویل مشتریان میشد، دانگفنگ برای اولینبار در گلوری 580 پرو، از گیربکس اتومات استفاده کرد.
مشخصات فنی گلوری 580
دانگ فنگ گلوری 580، از همان ابتدای ورودش به بازار چین، با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ فروخته میشد که کد موتور SFG15TA داشت و قدرتش به حدود 147 اسب بخار و گشتاورش نیز به 220 نیوتن متر میرسید. این موتور یا با گیربکس 6 دنده دستی یا با گیربکس CVT قابل سفارش است.
اندکی بعد، دانگ فنگ موتور تنفس طبیعی 1.8 لیتری را هم با کد موتور SFG18A در اختیار خریداران گلوری 580 گذاشت که حدود 136 اسب بخار به همراه 187 نیوتن متر تولید میکرد. این موتور فقط با گیربکس 5 دنده دستی قابل سفارش است.
اما دانگ فنگ از سال 2020 نسخه ارتقایافته موتوری 1.5 لیتری توربوشارژ خود را با کد جدید HD15A معرفی کرد که در آن، قدرت با جهش 30 واحدی، به حدود 177 اسب بخار و گشتاور نیز با جهش 50 واحدی، به 270 نیوتن متر رسیده است. این موتور جدید، فقط با گیربکس CVT قابل سفارش است.
گلوری 580 پلاگین هیبرید
مشتریان گلوری 580 از سال 2019، با نسخه پلاگین هیبرید این چینی نیز آشنا شدند. دانگفنگ با اینکه نام موتور این نسخه را E-Motor گذاشته بود ولی این هیبریدی، از همان موتور 1.8 لیتری بنزینی بهره میبرد که حالا با کمک موتور الکتریکی جدیدش که 91 اسب بخار قدرت دارد، میتواند مسافتی در حدود 70 کیلومتر را در حالت تمام برقی و بدون یک قطه بنزین، طی کند.
البته پکیج باتریهای گلوری 580PHEV از نوع 12.7 کیلوواتساعتی است؛ یعنی فقط 3.5 ساعت (با ولتاژ خانگی) لازم دارید تا باتریهایش شارژ شود.
قیمت گلوری 580
دانگ فنگ گلوری 580 در رده کراساورهای جمع و جور است و این یعنی اگر روزی با پلاک ملی به ایران بیاید، باید با سیل عظیمی از رقبای هموطنش در بازار کشورمان مواجه شود.
مدل 2021 دانگ فنگ گلوری 580 در بازار چین، قیمتی حدود 80 تا 115 هزار یوآن دارد که معادل تقریبی 12 تا 17 هزار دلار است.
نویسنده : مرتضی برجسته