چند ماه پیش نسخه ای قدرتمند از جدیدترین سدان ساخت پژو یعنی 508 با نام 508 PSE معرفی شد، خودرویی که پسوند خود را از کلمات Peugeot Sport Engineered به عاریت گرفته و عزم راسخ خودروساز فرانسوی برای تولید خودروهای هیجانانگیز را به نمایش میگذارد.
”موفقیت پژو در مسابقات اتومبیلرانی در دهه 80 و 90 میلادی بستر مناسبی برای عرضه یک سدان اسپرت را از سوی پژو فراهم آورد.“اما این اولین خودروی اسپرت چهار دری نیست که توسط پژو ساخته شده، چراکه سالها پیش یعنی در اوایل دهه 90 میلادی، اولین سدان اسپرت پژو یعنی 405 T16 به علاقمندان معرفی شد.
پژو 405 نخستین بار در سال 1987 رونمایی شد اما 405 T16 شش سال بعد و در سال 1993 پا به عرصه گذاشت. درواقع موفقیتهای چشمگیر پژو 205 Turbo 16 در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی یعنی دو قهرمانی متوالی در مسابقات رالی گروه B در 1985 و 1986، پیروزی در رالی پاریس-داکار در سالهای 1987 و 1988 و کسب مقام در سالهای 1989 و 1990 و همچنین پیروزی در مسابقات کوهستانی Pikes Peak در سالهای 1988 و 1989، بستر مناسبی برای عرضه یک سدان اسپرت از سوی پژو فراهم آورده بود تا نظر طیف بیشتری از علاقمندان را به سوی خود جلب کند.
نسخه اسپرت پژو 405 که توسط استودیو پینینفارینا طراحی شده بود، برخی عناصر طراحی ظاهری خود همچون گلگیرهای عریض را نیز از 205 Turbo 16 به عاریت گرفته بود.
تغییراتی در سپرهای جلو و عقب و نصب رینگهای 16 اینچی 5 پره آلومینیومی، باله عقب و سیستم شستشوی چراغهای جلو را باید به عنوان مهمترین تفاوتهای این خودرو نسبت به مدل استاندارد دانست.
پیشرانه 2 لیتری این خودرو به توربوشارژر مجهز بوده و 196 اسببخار قدرت تولید میکرد هرچند در حالت تکمیل بوست توربوشارژر، این رقم به 220 اسببخار افزایش مییافت.
نیروی پیشرانه این خودرو از طریق سامانه چهار چرخ محرک به تمام چرخها انتقال مییافت هرچند گشتاور با نسبت 53 به 47 درصد به ترتیب میان چرخهای جلو و عقب تقسیم میشد.
شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت پژو 405 T16 برابر با 7 ثانیه و حداکثر سرعت آن 235 کیلومتر برساعت اندازهگیری شد. شرکت پژو تنها 1046 دستگاه از این سدان اسپرت و به یادماندنی را به بازار عرضه کرد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com